גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספוטיפיי מחממת מנועים לקראת הנפקה גדולה וייחודית

בסוף מארס חברת העברת המוזיקה משוודיה תרשום את מניותיה למסחר בבורסת ניו-יורק, לפי הערכות, לפי שווי של יותר מ-20 מיליארד דולר לחברה

דניאל אק/ צילום: Shannon Stapleton, רויטרס
דניאל אק/ צילום: Shannon Stapleton, רויטרס

חברת העברת המוזיקה ספוטיפיי (Spotify) סומכת על עליית ערכה בשוק ההנפקות הפרטי, שתגדיל את כוח המשיכה שלה למשקיעים בהנפקה ראשונה לא רגילה לציבור. לפי הערכות, היא עשויה להיות ההנפקה הגדולה ביותר מאז ה-IPO של Snap בשנה שעברה, שהשיגה 20 מיליארד דולר.

ההנפקה של ספוטיפיי, שצפויה כנראה כבר בסוף מארס, איננה IPO במובן של קביעת מחיר מניה על-ידי החתמים והעברת מניות למשקיעים נבחרים לפני המסחר. במקום זאת, החברה השוודית פשוט תרשום את המניות למסחר בבורסת ניו-יורק, ותאפשר לשוק לקבוע את המחיר, בהליך שידוע כ"הנפקה ישירה".

ספוטיפיי והיועצים שלה עדיין דנים כיצד בדיוק התהליך הזה יעבוד, אבל החברה והבנקים שלה צפויים למלא תפקיד בהנחיית השוק למחיר. טווח המחירים המוצע צפוי להיחשף לשוק לפני תחילת המסחר, אבל המחיר ייקבע בסופו של דבר על-ידי מה שהקונים יהיו מוכנים לשלם, והמוכרים יהיו מוכנים לקבל כדי להיפרד מהמניות שלהם.

לכן המסחר הפרטי המתנהל כבר כעת צפוי למלא תפקיד מפתח במאמצי החברה להנחות את השוק למחיר מסוים, אמרו מקורות יודעי דבר.

השווקים המשניים במניות טכנולוגיה הם בדרך כלל רק מחשבה של אחרי ההנפקה, בין היתר מפני שהמסחר הפרטי נוטה להיות דליל ואיננו תמיד אינדיקציה אמינה של ערך. אבל לפי המקורות המקורבים לנושא, ספוטיפיי והיועצים שלה, גולדמן זקס, מורגן סטנלי ואלן אנד קו, עוקבים מקרוב אחר עסקאות במניה בין משקיעים פרטיים והם נוקטים צעדים כדי להעלות את הערך. החברה הודיעה לאחרונה למשקיעים הקיימים שהיא מוותרת על זכותה לקנות מניות לפני שהן מוצעות לאחרים.

חידת השווי של ספוטיפיי

לפי מקורות יודעי דבר, בחודשים האחרונים, מניות ספוטיפיי נסחרות לפי שווי חברה של 17-18 מיליארד דולר.

ישנה עוד הערכה נפרדת לספוטיפיי: בסוף השנה שעברה החברה החליפה החזקות עם ענקית האינטרנט הסינית טנסנט הולדינגס , לפי שווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר.

ובנק השקעות אחד שמייצג משקיע חדש בפוטנציה, פנה לאחרונה לכמה בעלי מניות קיימים ובדק את התיאבון שלהם למכירה לפי ערך של 20 מיליארד דולר, אבל לפי מקור יודע דבר אחד, הוא לא קיבל היענות כלשהי. פירוש הדבר הוא שהבעלים הקיימים מצפים למחיר גבוה יותר בהנפקה או במסחר אחריה.

אבל יש מעט תקדימים לסוג הזה של הנפקה ישירה שספוטיפיי מנסה לבצע, ואיש אינו יכול לדעת איך תיסחר המניה.

כעת אין מערכת פורמלית של מסחר במניות ספוטיפיי, והעסקאות מבוצעות על בסיס של כל מקרה לגופו על-ידי רשת של בנקי השקעות, מנהלי קרנות ועוד מנהלי כספים.

יחד עם זאת, המסחר במניות ספוטיפיי היה תמיד חזק. לחברה יש פחות מגבלות על מכירת מניות על-ידי עובדים או משקיעים מוקדמים בהשוואה לחברות הזנק טכנולוגיות רבות אחרות, שחלקן מגבילות מאוד את המסחר במניות הראשונות שלהן. לספוטיפיי היתה זכות הסירוב ראשונית למניות למכירה, אבל אנשים יודעי דבר אומרים שהיא השתמשה בה רק לעיתים נדירות, ואפשרה למוכרים לבצע עסקאות בשקט - בניגוד לכמה חברות פרטיות שידועות לשמצה בכך שהן שוקלות אם לאשר או לדחות עסקאות כאלה במשך ימים ואפילו חודשים רבים.

בין המשקיעים: ת'יל ויורי מילנר

מניות ספוטיפיי עולות בשוק הפרטי מאז סוף 2016, לפי הגורמים שמכירים את העסקאות הפרטיות. באותה עת המניות נסחרו לפי שווי חברה של 6-7 מיליארד דולר, בערך ב-1,670 דולר למניה. זה היה מתחת ל-8.5 מיליארד דולר, השווי שלפיו גייסה החברה הון חדש ב-2015.

אבל בתחילת 2017, לפי המקורות שלנו, השווי זינק לכ-12 מיליארד דולר. במחצית השנייה של השנה שעברה השווי עלה כבר ל-15 מיליארד דולר.

שניים מהמשקיעים הגדולים ביותר בשווקים הפרטיים במניית ספוטיפיי בשנים האחרונות היו טייגר גלובל מנג'מנט, שהשקיעה כ-700 מיליון דולר מ-2015, ו-DIG, חברה שמשקיעה עבור משרדי ניהול הון משפחתי בארה"ב ובוובדיה.

גם פאונדר'ס פאנד, קרן הון הסיכון שנוסדה על-ידי מייסד פייפאל הולדינגס, פיטר ת'יל, ו-DST גלובל, בניהול המיליארדר היהודי-רוסי יורי מילנר, היו משקיעות גדולות בספוטיפיי. הן יצאו מחלק או מכל ההחזקות שלהן ב-2016, כאשר לפי המקורות שלנו, השווי היה 6-7 מיליארד דולר. החברה של מילנר השקיעה לראשונה בספוטיפיי ב-2011 כשהיא הוערכה במיליארד דולר. הקרן של ת'יל, שהתפרסם כתומך יוצא דופן של דונלד טראמפ, בעמק סיליקון, קנתה את החזקתה ב-2009 לפי שווי של 300 מיליון דולר לספוטיפיי.

במקביל, קבוצה שכוללת את חברת ההון הפרטי TPG, את חברת ההשקעות דרגוניר גרופ ולקוחות של גולדמן, שהלווה לספוטיפיי מיליארד דולר, המירה את האג"ח שלה למניות בספוטיפיי במחיר שהעריך אותה ב-13 מיליארד דולר.

האג"ח היו מיועדות לעוד המרה למניות בהנפקה קונבנציונלית. מאחר שספוטיפיי החליטה על הנפקה ישירה, החוב לא יומר בצורה אוטומטית, אך לפי מקורות יודעי דבר, החברה תניח לבעלי החוב להמיר אותו במחיר הגבוה ביותר האפשרי.

משקיעים רבים בקבוצה הזו, כולל TPG ודרגוניר, צפויים לקנות את מניות ספוטיפיי אחר ההנפקה.

עוד כתבות

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"