גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המגורים בקהילות משותפות הפכו לטרנד חברתי ונדל"ני

שובה של החמולה: תשוקה לקהילה הופכת מקוריוז לתופעה חברתית ונדל"נית ■ מנהל welive: "אצלנו לא תהיה סלקציה. אנחנו רואים עצמנו כקהילה אינקלוסיבית ולא אקסלוסיבית" ● מגורים משותפים - האם זה פתרון למצוקת הדיור?

קיבוץ תמוז / צילום: גיא נרדי
קיבוץ תמוז / צילום: גיא נרדי

יש כאלה שיחשבו שזו אנקדוטה שולית, או אופנה מיובאת, אבל מסתבר שבכל רחבי הארץ יש בימים אלה עוד ועוד יוזמות ליצירת סביבות מגורים עירוניות שיש בהן שיתוף. הקיבוץ של פעם אולי נעלם, כבר אין לינה משותפת, סידור עבודה, או תורנויות חדר אוכל, אבל התשוקה לשיתוף ולקהילה פועמת (אולי יותר מתמיד) ולובשת צורות חדשות ומגוונות.

היוזמה באה מיחידים, מרשויות עירוניות, וגם מיזמים שמבינים שמענה להתמודדות עם עולם מנוכר, תחרותי ואלים הוא ביצירת קהילה, ושזה יכול להיות גם כלכלי. הדוגמאות הוותיקות יותר הן הקיבוצים העירוניים בירושלים ("ראשית", "בית ישראל"), בשדרות ("מגוון") ובבית שמש ("תמוז"), אולם ברחבי ישראל יש למעלה מ-1,500 חברים במסגרת 18 "קיבוצי מחנכים" הפועלים במסגרת תנועת דרור-ישראל ו-18 "קהילות משימתיות" שמרכזת רשת קהילות "ארץ עיר". נוסף לאלה, יש לא מעט התארגנויות ספורדיות, סוג של קומונות, שאינן קשורות לתנועה זו או אחרת. מודל שונה לחלוטין של דיור שיתופי מוצע על ידי יזמים פרטיים, המייצרים קומפלקסים של דירות קומפקטיות עם שירותים נלווים.

מה שאולי הכי מעניין בדור הזה של הקהילות השיתופיות החדשות הוא שכבר אין יותר דוקטרינה ברורה. אין אידאולוגיה קשוחה ואין תקנונים. אלה אנשים שמחפשים פתרונות דיור זולים ונוחים, אבל הם לא רוצים לחיות לבד. החברותא חשובה להם והופכת לערך.

קיבוץ תמוז, בית שמש

"אנחנו חווים עכשיו את הקונטרה, תנועת הנגד"

קיבוץ תמוז הוקם בבית שמש בשלהי שנות ה-80 על ידי יוצאי קיבוצים שביקשו לייצר סוג חדש של התיישבות, שתשלב שיתופיות ותרומה לקהילה. בתחילה הם ישבו בבתי דירות (בלוקים) רגילים, ולפני כ-17 שנים עברו להתיישבות קבע במתחם שתוכנן עבורם במיוחד על ידי האדריכל זוכה פרס ישראל רם כרמי, ובשיתוף עם משרד סטיו אדריכלים.

האדריכל דניאל אזרד, שהיה אחראי על התכנון מטעם משרד סטיו אדריכלים, מאמין שלתכנון שלו, של המרחב ושל המבנים, יש חלק בהצלחת המקום: "הרעיון היה שאתה לא בונה עוד קוטג'ים, או עוד שכונה, אלא קיבוץ בתוך העיר. מצד אחד הם רצו להיות קהילה, ומצד שני לא רצו להיות סגורים עם חומה ושומר. היה חשוב להם לתרום לקהילה, אבל גם שלא כולם ייכנסו.

"בתמוז יש שני חללים ציבוריים - האחד הוא מעין רחבה עגולה, הנפתחת לנוף ההררי היפה, והשני הוא רחבת דשא גדולה המהווה את החלל פנימי, שסביבה בנויים הבתים, ובה הכל מתקיים: כאן יש חדר אוכל קטן, מזכירות וגני ילדים, פה עורכים אירועים, ואוכלים בקיץ והילדים משחקים כדורגל. עברו 18 שנים מאז שהמבנים האלה הוקמו ויש לי סיפוק רב לראות שזה באמת עובד".

קיבוץ תמוז יושב על שטח של 8 דונם בשכונת מגורים רגילה. המתחם כולל 16 יח"ד במבני רביעיות דו קומתיים, שהאדריכלות שלהם פשוטה יחסית ובהירה וגם כמה מבני ציבור. טביעת ידו של רם כרמי ניכרת מאוד ומבחינה אדריכלית אפשר לראות כאן דמיון רב למבני מגורים אחרים שתכנן בשנות ה-70 וה-80. למשל קוטג'ים בשכונת גילה בירושלים, או להבדיל פרויקט "חצר רוזמרין" בהרצליה פיתוח. כלפי חוץ יש אחידות והמבנים נראים זהים, אך האדריכלים השכילו לייצר חללים כפולים שאיפשרו לכל יחידה לחלק אותם בצורה שונה, על פי הצרכים המשתנים.

חנן כהן, חבר קיבוץ תמוז, מגלה שלקיבוץ "החדש" יש כבר בעיה של הזדקנות, וכמעט ולא מגיעים חברים חדשים. בני המקום וגם צעירים אחרים מעדיפים להתאגד יחד, וגם מסתייגים מהעיר בית שמש, שעוברת תהליך מואץ של התחרדות: "אם חבורה של בני 20 רוצה לחיות היום בקיבוץ עירוני, הם פשוט שוכרים דירות. הם לא צריכים לבנות ולא צריכים להשקיע. למה להם לבוא לבית שמש ולגור עם הדור של ההורים שלהם?".

- איך אתה מסביר את השגשוג האדיר של יוזמות המגורים השיתופיות?

"בוא נחזור ל-2011 (המחאה החברתית). הכל מתחיל שם. החברה הופכת עשירה ומנוכרת, הקיבוץ המסורתי הופרט, אין יותר קיבוצים חדשים, ואנחנו חווים עכשיו את הקונטרה, תנועת הנגד".

קיבוץ מחנכים בעכו

"חיים בלי תקנון"

ברחבי ישראל יש למעלה מ-1,500 חברים ב-18 קיבוצי מחנכים שפועלים במסגרת תנועת דרור ישראל. המושג "קיבוץ מחנכים" נשמע אולי קצת דידקטי, אבל מדובר בהתאגדויות של אנשים צעירים, בוגרי תנועת הנוער העובד והלומד, שמעוניינים לתרום לחברה ועושים את זה בדרך של חיים שיתופיים ופעילות חינוכית במסגרות פורמליות וא-פורמליות.

שירה לוי, שגדלה בקיבוץ עין גב, מרכזת את קיבוץ המחנכים בעכו, שבו 90 חברים בטווח הגילאים שבין 25 ל-36. כיום הם חיים בדירות שכורות, אך בקרוב יעברו למבנה שקרן ייעודית של תנועת דרור רכשה עבורם. מדובר במבנה בית אבות נטוש, במרכז העיר המנדטורית. באזור מתגוררת אוכלוסיה מעורבת והבניין תוכנן מחדש לפי צרכי הקהילה על ידי משרד האדריכלים התל-אביבי בר-לוי-דיין.

קיבוץ מחנכים בעכו / צילום: איל יצהר

- איך מתבטאת השיתופיות בחיי היום יום?

"אורח החיים הוא קבוצתי. אנחנו חיים בקבוצות של כמה חברים וכל קבוצה מנהלת את הבית שלה. המשכורות נכנסות לחשבון בנק משותף, המכוניות משותפות וגם ההוצאות.

"בשונה מהתנועה הקיבוצית, אנחנו חיים בלי תקנון. אנחנו מבקשים להיות גמישים, להכיר בדינמיות של החיים. התכנון האדריכלי אמור לאפשר את השינויים באורח החיים. יש בו גם אלמנטים שיתופיים וגם מענה לצורך בפרטיות".

עיריית ת"א-יפו

"לאפשר לאוכלוסיה שלא מהאלפיון העליון לגור בתל-אביב"

אורלי אראל, סגנית מהנדס העיר ת"א-יפו, מספרת שמינהל ההנדסה ומנהל קהילה של העירייה מנסה בשנתיים האחרונות לעודד יוזמות שיתופיות: "הכוונה היא לייצר דירות קטנות מאוד, שמציעות שירותים משותפים. זה לא מתאים אמנם לכל אחד, אבל זה כן מתאים לדור הזה, שרוצה את חיי הקהילה. אנחנו עדים לזה שצעירים רוצים חיי קהילה. לדירות האלה יש מועדון דיירים, חדרי משחקים, חללי עבודה משותפים. בברלין ראיתי בניינים שבהם יש מטבחים משותפים".

- הקרקע בת"א יקרה מאוד. מי ירצה ליזום פרויקט מעין זה?

"כדי להוכיח שזה אפשרי, עיריית תל-אביב לוקחת חלק מהמגרש של מכבי יפו שנמצא בבעלות המדינה, העירייה ובעלים פרטיים (150 דונם שבהם ניתן לבנות 1,600 יח"ד), ואנחנו מקדמים בו פרויקט שבו ייבנו, בין היתר, 120 יחידות דיור שיתופיות.

"על השולחן יש כרגע שתי יוזמות נוספות של יזמים פרטיים: Welive מקדמת כיום פרויקט במגדל עזריאלי הרביעי, איפה שהיה בית ידיעות אחרונות, והיא בהליך מתקדם של תב"ע. בנוסף, בעיריית ירושלים מבטיחים פרויקט דומה במסגרת קומפלקס שער העיר שיקום בכניסה לבירה. ופרויקט שנמצא בשלב של תחילת תכנון, שמציע דיור שיתופי על קרקע פרטית בשכונת כוכב הצפון בתל אביב. בניין שכולו יהיה דיור להשכרה, שחלקו יהיה במחירי שוק וחלקו דיור שיתופי עם חללים משותפים. המנגנון הוא שהדירה קטנה וזולה, והשירותים, שקיימים בבניין, הם בתשלום".

- למה שעיריית תל-אביב תעודד פרויקטים כאלה?

"מה השאלה? כדי לאפשר לאוכלוסיה שלא מהאלפיון העליון לגור בתל-אביב".

- ויהיה פיקוח על המחירים?

"בפרויקט של העירייה בוודאי, בפרויקטים פרטיים זה שאלה של היצע וביקוש. אני לא יכולה להגיד להם בכמה להשכיר".

דיור שיתופי בשכונת הדר בחיפה, חברת Communit

"כשאתה מגיע הביתה, שיהיה אור בבית"

איתן סרבר ושי עם שלם הם מתכנני ערים בוגרי הטכניון, שפועלים בשנתיים האחרונות להפקה של מיזמי דיור שיתופי בשכונת הדר בחיפה. השניים מגייסים משקיעים והם פועלים להקמה של הפרויקטים. איתן, העובד גם כאחראי על תחום התחדשות עירונית בחברת "מודוס", מדגיש שהמוטיבציה שלהם קשורה להכשרתם: "כמתכנני ערים רצינו להשפיע ולהמשיך מעבר להכנת התוכנית עצמה. המטרה הייתה גם לאתר את המבנים, גם לטפל בהיבטים הפיננסיים, לתכלל את האדריכלות והתכנון, ועד הניהול הקהילתי".

- מה אתם בעצם מציעים. מעונות?

שי: "אנחנו מציעים דיל לאנשים עם משק בית קטן, יחידים או זוגות, לוותר קצת על המרחב הפרטי ואנחנו נדאג למרחב שיתוכנן בצורה חכמה וקומפקטית. בתמורה יקבל השוכר גישה למרחבים משותפים ולקהילה. בשונה ממיזמים אחרים, נשתמש בכלים כמו place making ונציע לדיירים שלנו להפוך את השטח סביב הבניין למזמין. כך נייצר התחדשות עירונית".

איתן: "40% ממשקי הבית הם יחידים וזוגות ורק 10% מהדירות נבנות בשבילם. גם הדירות הקטנות הן כ-70 מ"ר, וזה לא באמת מה שיחיד או זוג צריכים. אנחנו מזהים את הצורך של האוכלוסיות האלה ככמיהה לקהילתיות. שכשאתה מגיע הביתה, שיהיה אור בבית".

שי: "שנינו מרגישים שהכוח של שכנים, של קהילה, הוא כוח שניתן לרתום לטובת התחדשות עירונית. אנחנו מרגישים שפיתוח המגורים הרגיל לא רואה לנגד עיניו את לקוחות הקצה. יש פער בין התכנון היזמי לבין דור שמשתנה. אנחנו מתמקדים בדור ה-Y, אבל פוזלים גם לאוכלוסיות של דור שלישי ונשים חד הוריות".

קהילת "ירוק בעיר", חריש

"אנחנו רוצים להכיר את השכנים שלנו"

את חברי קהילת "ירוק בעיר" אני פוגש בערב גשום במיוחד בבית פרטי מוקף גן ענק, בכרכור. סביב שולחן האוכל הגדול יושבים האדריכל אלון רוזנברג ובן זוגו דורון צור, דרמה תרפיסט, קרולינה איצקוביץ', רוקחת במקצועה, ודבי לרר, מתכננת נוף אקולוגית. הארבעה הם חלק מקבוצה שחיה כעת בבתים שכורים בבועה הכפרית של פרדס חנה, ועומדת להעתיק את מגוריה ופעילותה הסביבתית-חברתית לבניין אחד, בן חמש קומות, בעיר השיכונים החדשה חריש.
המארחים שלי הם מאירי פנים ורגועים. הם מעידים על עצמם שזה לא בא להם באופן אוטומטי. בשנים הארוכות מאז שהחלו את התהליך, הם למדו להתמודד עם קונפליקטים ועם אתגרים מכל מיני סוגים.

בתחילת דרכם כקהילה הם חיפשו בית או שטח אדמה באזור פרדס חנה, אך העלויות היו גבוהות מדי ולכן הם הצטרפו לקבוצת הרכישה "נאות חריש" (760 דירות ב-43 בניינים, בתכנון CityBee) ורכשו 16 דירות באחד מהבניינים שהקבוצה קידמה. על אף העובדה שמדובר בבניין טיפוסי, רגיל למראה, הם מתכוונים לקיים חללים ופרויקטים משותפים - גג ירוק, גינה קהילתית בחצר, ומועדון דיירים משותף, שיהיו שייכים לכולם ובהם יוכלו לערוך אירועים, לחגוג חגים ולקיים מפגשי העשרה.

לרר מספרת שככל שהתקדמו בתהליך הבינו שאם מדברים על מגורים אקולוגיים, אז בית דירות הוא הרבה יותר מתאים ונכון מבית פרטי: "הדגש שלנו הוא ליצור צורת חיים שבה יש קירבה וחיבור עמוק ונרחב יותר עם האנשים שגרים מסביב, מאשר החיבור המקובל היום. אנחנו רוצים להכיר את השכנים שלנו. אנחנו רוצים שיהיה לנו קשר איתם. אנחנו רוצים ליצור איתם משהו יחד. מבחינתנו, זה יותר משתלם מאשר עוד כמה מטרים בטאבו. זאת הבנה שקהילה היא חשובה לאיכות חיים".

- מהי קהילה?

"זאת הגדרה די גמישה. קהילה זה תחושה שאתה בחיבור עם עוד אנשים, שיש לך למי להתקשר כשאתה צריך עזרה. זה הדברים הכי קטנים: להדליק את הדוד, לפתוח את הדלת לכלב, להביא את הילד אם איחרת לעבודה".

Welive 
"לאנשים שפתוחים לכל מיני ניסיונות ומוכנים לוותר על חלל פרטי"

לחברת Wework/Welive יש כבר שני פרויקטים למגורים משותפים במנהטן ובוושינגטון הבירה, שמציעים דירות סטודיו, דירות שבהן עד 3 חדרי שינה וגם אזור עם לינה משותפת ללילות בודדים ועד חודשים. בפרויקטים של Welive יש חללים משותפים כמו חדרי מפגש ואירוח, "מטבח שף", סטודיו ליוגה, חדר כביסה ועוד. בכל המבנים יש שוער, שירותי נקיון ו-wifi. הכל בתשלום. המחיר ההתחלתי לדירת סטודיו בניו יורק הוא 3,050 דולר ובוושינגטון 1,500 דולר.
באתר האינטרנט של חברת Welive, השייכת לחברת חללי העבודה המשותפים Weowrk, תחת הסלוגן "Love Your Life", ניתן לראות גברים ונשים צעירים. יש ביניהם לבנים, שחורים ואסיאתים, הם אף פעם לא לבד, והם תמיד יפים ושמחים.

מנהל Welive העולמי ג'יימס וודז (Woods) אומר ל"גלובס" שב-Welive מקפידים על עיקרון של שימוש במבנים קיימים שמותאמים לצרכים משתנים. לנגד עיניהם עומד עיקרון הגמישות, והם מסוגלים לשנות תמהיל יחידות וגדלים לפי צרכי השוק: "לקחת מבנים תעשייתיים, או כאלה שהיו משרדים ולהסב אותם למגורים, זה ב-DNA שלנו. אנו מתייחסים לשני הפרויקטים שלנו בניו יורק ובוושינגטון, כאל מעבדות שיאפשרו לנו לבחון את המוצר. אנו נרגשים לייצא את הרעיון הזה לשווקים חדשים.

"הקהילתיות מבחינתנו היא יצירת האפשרות הפיזית לחיים משותפים. זה יכול להיות מטבח שבו ניתן לאכול ארוחת בוקר או לשתות אלכוהול בלילה, אבל גם ברוח (spirit) שמאפיינת את הבניינים שלנו".

וודז מסביר שאין בכוונתם ליצור קהילות הומוגניות: "לא תהיה סלקציה. אנחנו רואים את עצמנו כקהילה אינקלוסיבית ולא אקסלוסיבית. אנחנו לא מבקשים קהילות של בוגרי קולג', אנשי הייטק או בוגרי צבא. אנחנו רוצים קהילות מגוונות, שידעו להעריך את מה שאנחנו מציעים. אנשים שפתוחים לכל מיני ניסיונות, ומוכנים לוותר על חלל פרטי בתמורה לחוויה קהילתית".

קבוצת מפרש, חיפה

"לשים את הקשרים החברתיים במרכז"

אלעד הראל הוא מתכנן ערים העובד בימים אלה, כחלק מתקופת ההתמחות שלו, במחלקת מהנדסת העיר של עיריית עכו. הראל הוא חלק מקבוצה המכונה "מפרש", המתגוררת בדירות שכורות בשכונת קרית שפרינצק בחיפה.

"כשאני מסתכל על החיים שלי, ובודק מה חשוב ומה לא חשוב, חשוב לי להתפרנס ולהגשים את עצמי, אבל בעיקר משמעותי לי הקשר עם אנשים אחרים. עם בת הזוג, הילדים והחברים והשותפים. זה שאנו מגדירים עצמנו כקהילה מאפשר לנו לשים את הקשרים החברתיים במרכז".

- אתם חלק מתופעה?

"אנחנו מסתכלים על התנועה הקיבוצית כאל משהו ששייך לעבר, אבל אנחנו שוכחים שזו הייתה התנועה הקומונלית הכי גדולה בעולם. זה השאיר משקעים משמעותיים מבחינה תרבותית וחברתית. אנשים יודעים מה זה קיבוץ. אני חושב שמצד אחד המציאות של שפע חומרי ושל מידע גרמה לאנשים לחפש משמעות, מצד שני, הנסיגה של מדינת הרווחה בשנות ה-80 משכה אנשים לחפש לעצמם מקורות ביטחון אלטרנטיביים". 

מגורים משותפים - האם זה פתרון למצוקת הדיור?

עוד כתבות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"