דנאל עשויה להיפגע מהותית משינויים צפויים בתחום הסיעוד

מכה למניה הלוהטת: הגיבה היום בירידות שערים חדות שהתקרבו במהלך המסחר ל-10% ועמדו בשעות הצהריים על כ-5% ■ השינויים עלולים לפי דנאל, להיות בעלי "השפעה מהותית לרעה על הכנסות החברה במגזר כוח העזר בתחום הסיעוד" - תחום הפעילות הגדול ביותר שלה

ביטוח סיעודי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטוח סיעודי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מניית חברת כוח-האדם ושירותי הסיעוד דנאל  הגיבה היום (ה') בירידות שערים חדות שהתקרבו במהלך המסחר ל-10% ועמדו בשעות הצהריים על כ-5%, לעדכון החברה בנוגע לשינויים הצפויים בתחום הסיעוד, העלולים לפי דנאל, להיות בעלי "השפעה מהותית לרעה על הכנסות החברה במגזר כוח העזר בתחום הסיעוד" - תחום הפעילות הגדול ביותר שלה.

לפי דנאל, השינויים עליהם סיכמו שרי האוצר, הרווחה והבריאות, וכוללים בין היתר זכאות של מבוטחים ברמת הסיעוד הקלה ביותר לגמלה כספית או לשירותים שונים חלף טיפול סיעודי בבית, הם מהותיים בתחום הסיעוד, וכאמור, בהתאם עלולים להשפיע לרעה על תוצאותיה. בדנאל הבהירו כי שינויים אלה "טעונים אישור של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ומליאת הכנסת (בקריאה שנייה ושלישית) לפני שיהפכו לחוק מחייב ולא ניתן בשלב זה להעריך אלו מהשינויים יאושרו או מה יהיה נוסחם הסופי או מי יכנסו לתוקף (ככל שיאושרו)". עוד ציינו בדנאל כי לאחר אישור הנוסח הסופי של החוב, היא תפרסם עדכון נוסף בנושא.

למרות הירידה החדה היום, סיפקה מניית בעשור האחרון תשואה פנומנלית של כ-4,200% לבעלי מניותיה תוך השליטה בה מחליפה ידיים מספר פעמים - מהמייסדים ממשפחת אדיר, דרך קבוצת הפרייבט אקוויטי KCPS ועד חברת ההשקעות DBSI שכולם נהנו בה מרווחים משמעותיים. בחמש השנים האחרונות טיפסה מניית דנאל בכ-300%, והיא משקפת כיום לחברה שווי של כ-900 מיליון שקל.

דנאל מספקת שירותי כוח עזר בתחום הסיעוד בעיקר לזכאים על פי חוק הביטוח הלאומי והלקוח העיקרי שלה בתחום הוא הביטוח הלאומי, שההכנסות ממנו משויכות למגזר זה. לחברה 34 סניפים בפריסה ארצית בתחום, ובנוסף לזכאי הסיעוד של ביטוח לאומי היא מספקת שירותי סיעוד מקצועיים לזכאי משרד הרווחה וללקוחות פרטיים. שירותי הסיעוד כוללים טיפול אישי (עזרה ברחצה, הלבשה, האכלה), עזרה בתחזוקת משק הבית, סידורים מחוץ לבית ועוד.

מוקדם יותר השבוע עדכנה דנאל כי ועדת המכרזים של המוסד לביטוח לאומי "אישרה את הארכת ההתקשרות עם נותני שירותים לטיפול אישי בבית, ובכללם החברה" וזאת עד לסוף חודש מארס 2019, באותם תנאים הקיימים בין הצדדים כיום. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2017, הכנסות תחום הסיעוד של דנאל צמחו ב-11% ל-480 מיליון שקל - ובכך תרמו קרוב למחצית מסך הכנסותיה שהסתכמו בכ-1 מיליארד שקל. למרות זאת, הרווח מפעילות תחום הסיעוד לפני מס ירד ב-20% ל-21 מיליון שקל והיווה 31% מסך רווחיה של דנאל לפני מס שעמדו על 69 מיליון שקל.

הרווח הנקי של דנאל לתשעת החודשים הראשונים של 2017 עלה ב-14% ל-50 מיליון שקל. מלבד שירותי כוח עזר בתחום הסיעוד, שהוא העיסוק העיקרי והמקורי של דנאל מאז נוסדה בשנת 1974, החברה מספקת שירותי כוח-אדם ומפעילה מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים. בסקירת הסיכונים שהיא מציגה בדוחותיה השנתיים מציינת דנאל בין היתר כי מתן גמלת הסיעוד בתשלום ישיר לזכאי ולא באמצעות העמדת שירותי סיעוד עלולים לפגוע בהכנסותיה ורווחיותה. במסגרת שירותי הסיעוד של דנאל היא העסיקה בסוף שנת 2016 כ-400 עובדים, "המופקדים על מתן השירות ועל הפיקוח, על מתן שירותי הסיעוד ועל רמתם בהם עובדות סוציאליות, גרנטולוגיות ואחיות מוסמכות (הצוות המקצועי), אחיות ובקריות".

כיום בעלי המניות הגדולים בדנאל הם כמה גופים מוסדיים, הכוללים את בתי ההשקעות אלטשולר שחם, ילין לפידות ומור, ואת חברות הביטוח מגדל, מנורה והראל, שכל אחד מהם מחזיק אחוזים בודדים שיחד עומדים על קרוב למחצית מהונה. כ-40% ממניות החברה מוחזקות בידי הציבור, והיתר - כ-11.5% בידי בעלי עניין.