בשבוע שעבר סערו הרוחות בעקבות נתוני מכירה וביטול של זכאי מחיר למשתכן בבאר-שבע. לפרויקט בעיר הדרומית, הכולל 360 דירות בסך-הכול, 319 מהן דירות מוזלות, שנכלל בהגרלה הגדולה, נרשמו לא מעט זכאים. בגלל הזמן שעבר עד יציאת הפרויקט למכירת דירות של ממש, פחת מספר הזכאים שעוד נותרו ברשימות לקצת פחות מחמש מאות. בסופו של דבר, בימים ספורים של מכירות באותו הפרויקט נחתמו חוזים לרכישת 109 דירות. הדירות שלא נמכרו יצאו להגרלה מחודשת. האם זה אומר שתוכנית מחיר למשתכן נכשלה? לא בטוח. זה כן אומר שהזוכים הפכו לבררנים.

יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון. דבר ראשון הוא שלפרויקט ניגשו רק זכאי סדרה א'. למה זה חשוב? כי נזכיר שחלק גדול מזכאי סדרה זו כבר קיבלו מענה בפרויקטים אחרים, ובנוסף, הם גם מקבלים עדיפות בכל פרויקט אחר שיוצא להגרלה. מסיבה זו זכאים אלו הפכו בררנים הרבה יותר. וזה דבר טוב, כי ככל שיוצאות יותר הגרלות יש להם יותר אפשרויות והם לא מתחייבים ברכישת דירה רק כי זכו בהגרלה.

דבר שני שצריך לקחת בחשבון הוא ההיצע הגדול של דירות מוזלות בבאר-שבע שנמצאות על המדף. מדובר בהיצע משמעותי שמאפשר לזכאים לבחון מספר פרויקטים ולהתאים את המצוי לרצוי, ולא את הרצוי למצוי. גורמים במטה הדיור ובמשרד הבינוי והשיכון מסכימים שלאחרונה נראה שהיד של הזכאים הרבה יותר קלה על ההדק בכל הנוגע לביטול זכייה. על פי נקודת הראות שלהם, מדובר בהבנה של הזכאים שתוכנית מחיר למשתכן אינה דבר זמני ואפשר להמתין ולחפש את העסקה הטובה ולא לרוץ ולקנות את הדירה המוזלת הראשונה בה הם זכו. הדבר הזה מוביל לשיעור ביטולים גדול יותר בפרויקטים, וחשוב לזכור שגם עם הביטולים, הדירות המוזלות יישווקו בהמשך גם לזכאי הסדרות האחרות וגם למשפרי דיור. אז הן לא נעלמות.

ועוד דבר, בימים של ירידה חדה בהיקפי העסקאות, או קיפאון כמו שאוהבים באוצר לכנות את התקופה הזו, מכירה של 109 דירות בימים ספורים היא דווקא הישג. גם אם הדירות מוזלות. אבל גם הזכאים, גם רוכשי דירות בשוק החופשי וגם הקבלנים יודעים שמשהו השתנה. במשאל קבלנים שפרסמנו לאחרונה, כעשרה אחוזים מהקבלנים הודו שהם הורידו מחיר במשרדי המכירות. בסיטואציה כזו לא מפתיע שזכאים מוותרים על הדירות שהם זכו בהם, אם בגלל מחיר גבוה יותר ממה שציפו ואם בגלל שחשבו לרכוש את הדירה להשקעה, והחליטו לוותר. אז הרוכשים הזכאים הפכו לבררנים, וזה טוב. עכשיו רק נקווה שהממשלה באמת תוכל לעמוד בהבטחה שכל אחד מהם יוכל לקבל דירה מוזלת, ושהזכאים הבררנים לא ימצאו עצמם בסוף קרחים מכאן ומכאן רק בגלל שהם מחכים לדירה מוזלת בראשון לציון, הרצליה או תל-אביב.