הקרב על ICO של 232 מיליון דולר מגיע לקצו

אחרי חצי שנה של מאבק שליטה על כספי הקרן של טזוס, נשיא הקרן פורש, והפיתוח המוקפא של המטבע הדיגיטלי יכול להתקדם

מייסדי טזוס, בני הזוג קתלין וארתור ברייטמן Q / צילום: Steve Marcus, רויטרס
מייסדי טזוס, בני הזוג קתלין וארתור ברייטמן Q / צילום: Steve Marcus, רויטרס

ביום חמישי האחרון הגיע לסיומו קרב שליטה, שנמשך יותר מחצי שנה, סביב הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי (ICO), שבה גויסו 232 מיליון דולר. יוהאן ג'יוורס, נשיא הקרן השוויצרית שניהלה את גיוס ה-ICO עבור המטבע הדיגיטלי זטוס (Tezos), הודיע כי הוא פורש מתפקידו, והקרן הודיעה כי את מקומו יתפוס המשקיע האמריקאי ריאן ג'ספרסן. שער הטזוס, שנסחר בשוק משני בהליך של טרום-השקה, עלה ביום חמישי ב-12% לכ-4 דולרים לטזוס.

יותר מ-30 אלף משקיעים בהנפקה של טזוס היו תקועים בין הפטיש לסדן במשך חודשים ארוכים, שבהם התנהל מאבק בין מייסדי פלטפורמת טזוס, בני הזוג קתלין וארתור ברייטמן, לבין הנהלת הקרן שניהלה את גיוס ההשקעות. המחלוקת שהתפתחה סביב השליטה בהון שגויס ב-ICO, המחישה כמה מהסיכונים הניצבים בפני משקיעים שמשתתפים בהנפקות של מטבעות קריפטוגרפיים. ה-ICO של טזוס, שבוצע ביולי 2017, היה אחד הגיוסים הגדולים ביותר של ICO בשנה שעברה.

בני הזוג ברייטמן, שפיתחו את פלטפורמת התוכנה של טזוס לפני ארבע שנים, הקימו את הקרן בשווייץ כמלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח), כדי שיטפל בכספי ה-ICO. באופן דומה נוהלו גיוסי ההשקעות בפרויקטים אחרים של מטבעות דיגיטליים, כמו אתריום, כדי להבטיח שלא תהיה על המטבע הדיגיטלי המבוזר שליטה של אף יחיד או קבוצה.

ואולם, זמן קצר לאחר שהוקמה הקרן, העניינים הסתבכו. בין הנהלת הקרן לזוג המייסדים התגלע סכסוך חריף, לאחר שנשיא הקרן, ג'יוורס, טען כי בני הזוג ברייטמן ניסו לתפוס שליטה בקרן. המאבק הזה הוביל להקפאתו של פרויקט טזוס, כשההון שגויס ב-ICO סגור בחשבון הקרן. בינתיים, עשרות אלפי המשקיעים לא יכלו לקבל את המטבעות הדיגיטליים שרכשו ב-ICO. השקת הפרויקט של טזוס, שהיתה אמורה להתבצע בתוך כמה חודשים ממועד הנפקת המטבע, נדחתה. במקביל, התקדם הפיתוח של פרויקטים מתחרים של טזוס.

שיעור חשוב ליזמי הקריפטו

אף שהנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים הצליחו לגייס יותר מ-8 מיליארד דולר מתחילת 2017, גיוסי ה-ICO בדרך כלל אינם מוסדרים בחוק. רגולטורים במדינות שונות עדיין מתחבטים בשאלה אם וכיצד לפקח על הגיוסים האלה ואם על מכירה של אסימונים דיגיטליים להיחשב כהנפקה של ניירות ערך.

המטבעות הדיגיטליים המוצעים למכירה בדרך כלל אינם מקנים לרוכשים זכויות בחברה או בארגון המנפיק, אלא רק נותנים להם זכות לרכוש בעתיד סחורות או שירותים שיסופקו תמורת אותם מטבעות. לרבים מהגופים המנפיקים מטבעות דיגיטליים אין עדיין כל מוצר או שירות, ובמקרים רבים יש להם אך ורק קונספט.

ההסתבכות של מייסדי טזוס עם הנפקת המטבע הדיגיטלי שלהם יכולה ללמד שיעור חשוב את הסטארט-אפים הרבים בעולם ששוקלים לגייס הון בהליך של ICO.