כיצד תשפיע החקירה על פעילותה של שיכון ובינוי באפריקה?

הפעילות הרווחית של החברה ביבשת השחורה תיפגע? ■ פרשנות

מניית קבוצת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי  נפלה היום (א') בתגובה להתפתחויות האחרונות בפרשת השוחד באפריקה. בסך הכל, איבדה מניית שיכון ובינוי (שו"ב) כ-18% בעשרת הימים האחרונים, והיא נסחרת כעת במחיר שפל של כ-15 חודשים.

כמה סיבות הובילו היום לנפילה החזקה במניה. הסיבה הראשונה הייתה הודעתה של חברת מידרוג ביום חמישי בערב, שלפיה היא מכניסה את כל חמש סדרות האג"ח של שו"ב לבחינה עם השלכות שליליות, וזאת בשל החלטת שו"ב להפקיד 250 מיליון שקל בקרן חילוט בשל החשד לעבירות שוחד.

שו"ב הסבירה כי נציגיה הגיעו להבנה עם משטרת ישראל על הפקדת הכספים בקרן חילוט כסכום תפוס, וזאת בשל חקירה משטרתית של בכירים בחברה בחשד לשוחד בפעילותה של שו"ב באפריקה. בתגובה, ציינה מידרוג כי היקף הסכום שהופקד יכול להשפיע על תזרים המזומנים של שו"ב, ונוסף על כך, הדגישה כי קיימת עלייה ברמת הסיכון של החברה בגלל ההשפעות שעלולות להיווצר לפעילות באפריקה כתוצאה מתהליכי החקירה.

בקשה לייצוגית נגד החברה

לשיכון ובינוי, שנמצאת בשליטת שרי אריסון, חוב של כ-3.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מחמש הסדרות השונות. החברה מדורגת כיום בדירוג A1 בידי מידרוג ובדירוג נמוך יותר בדרגה אחת של A בידי S&P מעלות. לפיכך, עולה השאלה האם במידרוג ינצלו את המצב החדש לאיחוד דעות עם S&P מעלות, או שיילכו צעד נוסף ויפחיתו את הדירוג אף יותר.

עוד באותו ערב, דיווחה שו"ב כי לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגדה, נגד חברי דירקטוריון ומנהלים שלה בעבר ובהווה, וכן נגד בעלת השליטה בה. בהודעה נמסר כי טענתו העיקרית של המבקש היא שהחברה הפרה, לכאורה, את הוראות חוק ניירות ערך, ובכלל זאת, את חובות הגילוי ואת האיסור על הכללת פרטים מטעים בדוחותיה, בנוגע לעבירות מתחום טוהר המידות בפעילות באפריקה, שהיא פעילות מהותית לחברה, וסיכונים שנוצרו לחברה עקב כך.

סכום התביעה הייצוגית המוערך על ידי המבקש נגד החברה עומד על 92 מיליון שקל. לדברי שיכון ובינוי, היא לומדת את הבקשה, ובכוונתה להגיש את תגובתה לבית המשפט ולהתנגד לה.

כמו כן, דיווחה שו"ב ביום חמישי בערב כי בכירים נוספים שלה (בעבר ובהווה) נחקרו באותו יום במשטרה, וכי שניים מהם נעצרו (אחד מהם במעצר בית). מדובר בבכירים נוספים מעבר לארבעת המנהלים הישראלית השייכים לזרוע הקבלנות הבינלאומית, שנלקחו לחקירה בתחילת הפרשה, ושלושה מתוכם נעצרו לכמה ימים.

הפעילות באפריקה רווחית במיוחד

עם זאת, מעבר לחקירות המשטרה, מעצר הבכירים, החלטת החברה להפקיד 250 מיליון שקל בקרן חילוט והאיום של מידרוג להוריד את דירוג החוב, מתחילה לחלחל אצל משקיעי שו"ב האפשרות שלהאשמות בשוחד עשויות להיות השפעות ארוכות ומרחיקות לכת על צורת הפעילות של החברה באפריקה.

את השאלות אם היה או לא היה שוחד ואם היה מדובר באירוע בודד או בסדרה ארוכה של אירועים יבררו כאמור המשטרה, הפרקליטות ואולי גם בית המשפט. עם זאת, מה שברור זה שאם אכן היה מדובר בצורת עבודה מקובלת לזכייה במכרזים במדינות אפריקה, הרי שנוהג כזה לא יחזור עוד.

שו"ב פועלת ברחבי העולם באמצעות זרוע הקבלנות הבינלאומית שלה, אס.בי.איי תשתיות והחברות הבנות והנכדות שלה בחו"ל (קבוצת SBI). זרוע זו, שפועלת בעיקר באפריקה ובאמריקה, מתמחה בהקמת פרויקטים גדולים ומורכבים בתחומי התשתיות ומהווה מרכיב מהותי בפעילותה של שו"ב. כך, למשל, באפריקה לבדה רשמה פעילות זו הכנסות של 1.17 מיליארד ב-2016, והיוותה כ-21% מהכנסותיה של שו"ב כולה.

עיקר הפעילות באפריקה מרוכזת בניגריה, שהניבה ב-2016 הכנסות של 542 מיליון שקל, בעוד שיתרת ההכנסות בסך 628 מיליון שקל נבעו מהפעילות במדינות אוגנדה, קניה, גאנה, חוף השנהב וטוגו.

הפעילות באפריקה גם נחשבת לרווחית במיוחד. ב-2016 נרשם רווח גולמי של 36% מההכנסות בניגריה ורווח גולמי של 17.7% מההכנסות בשאר המדינות שבהן פועלת שו"ב. מדובר ברווחיות גבוהה בהרבה מ-5.9% בלבד שהניבה ב-2016 פעילות הקבלנות של החברה בישראל. למעשה, ב-2016 הניבה הפעילות באפריקה רווח גולמי של 306 מיליון שקל, שהיווה כ-36% מהרווח הגולמי של שיכון ובינוי כולה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיימה הפעילות באפריקה עם הכנסות של 796 מיליון שקל, מתוכן 453 מיליון שקל בניגריה והשאר במדינות אחרות במזרח ומערב היבשת.

שיעור הרווח הגולמי מההכנסות בניגריה עמד בתקופה זו על 12.4%, לעומת 9% במדינות אפריקה האחרות ו-6.4% בפעילות הקבלנות בישראל. בסך הכל, הסתכם הרווח הגולמי באפריקה בתקופה זו ב-87 מיליון שקל והיווה 17% מכלל פעילות הקבוצה.

התחרות מול הסינים התגברה

מבט על צבר ההזמנות של שו"ב באפריקה מלמד כי הוא עדיין גבוה - מה שמעיד לכאורה כי גם בשנים הקרובות תמשיך החברה לרשום הכנסות גבוהות מפעילות זו. אם בסוף דצמבר 2016 עמד צבר ההזמנות של שו"ב בניגריה על 4.1 מיליארד שקל ובשאר מדינות אפריקה על 633 מיליון שקל, הרי שבסוף ספטמבר 2017 עמד צבר ההזמנות על 2.98 מיליארד שקל בניגריה ועוד 664 מיליון שקל בשאר מדינות אפריקה.

מדובר בפרויקטים שבהם כבר זכתה החברה, ולכן היא גם אמורה להמשיך לבצעם ולרשום הכנסות מהקמתם. עם זאת, בכל הקשור להמשך הזכייה בפרויקטים חדשים, העתיד כעת מעורפל יותר מאשר בעבר.

בדוחות הכספיים שלה מציינת שיכון ובינוי כי פעילות הקבלנות כוללת ביצוע עבודות תשתית מגוונות, ובהן תשתיות תחבורה, תשתיות מים ותשתיות אנרגיה, תוך התמקדות בפרויקטים מורכבים, המצריכים ידע הנדסי ומומחיות, ציוד הנדסי, יכולות ניהול ואיתנות פיננסית. עבודות הקבלנות כוללות ביצוע פרויקטים ברמה לאומית-ארצית, ובהיקפי ביצוע גדולים, אשר במרבית המקרים מוזמנים על ידי גופים ממשלתיים. כמה מהפרויקטים ממומנים על ידי גורמים בינלאומיים כמו האיחוד האירופי, הבנק העולמי, הבנק לפיתוח אפריקה ומוסדות פיננסיים בינלאומיים דומים.

בחברה מציינים כי בעקבות מבנה התחרות בתחום קבלנות התשתית והשינויים החלים בו בשנים האחרונות, הידלדלה פעילותן של חברות אירופיות במדינות אפריקה בתחום קבלנות התשתית, והתגברה התחרות מצד חברות מקומיות או זרות, בעיקר מצד חברות סיניות. התגברות התחרות מהווה גורם סיכון, שעלול להשפיע על היקפי העבודה ורווחיות הקבוצה בתחום הפעילות.