המוסדיים הסתערו על הגיוס של ענקית המלונאות האמריקאית

הצלחה להנפקת האג"ח של החברה-הבת של קבוצת סטארווד העולמית, אחת מחברות הנדל"ן והמלונאות הגדולות בארה"ב ■  לקראת ההנפקה זכתה סטארווד ווסט לדירוג מקדמי של A מחברת S&P מעלות

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הצלחה להנפקת האג"ח הראשונה של חברת סטארווד ווסט בת"א. במכרז המוסדי שהתקיים היום זכתה החברה לביקוש גבוה של כ-1.2 מיליארד שקל לאג"ח מסדרה א' שהציע למשקיעים בריבית של עד 6.4%.

בעקבות הביקוש הגבוה תבחן הנהלת החברה בשעות הקרובות את הצעות המשתתפים במכרז המוסדי, ותבחר מתוך סך הביקוש את הסכום שברצונה לגייס וכפועל מכך את הריבית שהיא מסכימה לשלם. עד מחר בבוקר צפויה החברה לפרסם את הסכום שיגויס ואת הריבית שתהפוך לריבית המקסימום במכרז הציבורי.

קבוצת סטארווד העולמית שבשליטת בארי שטרנליכט, היא אחת מחברות הנדל"ן והמלונאות הגדולות בארה"ב. לצורך גיוס חוב בת"א הקימה סטארווד חברה בת באיי הבתולה בשם סטארווד ווסט, שתקלוט לתוכה שבעה קניונים שבבעלות הקבוצה, ושכנגדם תנפיק אגרות חוב ללא ביטחונות. לקראת ההנפקה זכתה סטארווד ווסט לדירוג מקדמי של A מחברת S&P מעלות לגיוס של עד 850 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה א'.

הכסף שיגויס בהנפקה מיועד לפירעון הלוואות שהועמדו למימון שישה מהקניונים שיועברו לחברה בהנפקה ושבעלת השליטה נתנה גם ערבויות בגינן. בנוסף, עשויה ההנפקה לשמש לחלוקת דיבידנד שתעשה לצורך רכישת החזקות המיעוט (10%) בשותפות, שדרכה מחזיקה סטארווד בחברת האג"ח, בסכום של עד 40 מיליון דולר. החזקות מיעוט אלו נמצאות כיום בידי חברת ווסטפילד אמריקה.

הקניונים שיועברו לחברת האג"ח ממוקמים בדרום קליפורניה (2), באוהיו (3), במדינת וושינגטון (1) ובאינדיאנה (1). על הקניונים רובצות הלוואות עתק בהיקף של 1 מיליארד דולר הנדרשות לפירעון או מחזור במהלך השנה הקרובה. עם זאת, לדברי החברה שווי הקניונים גבוה בהרבה ועומד על 1.74 מיליארד דולר.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 ייצרו שבעת הקניונים יחדיו NOI (רווח מהפעלת הנכסים) של 85 מיליון דולר ו-FFO (תזרים מפעילות הנכסים השוטפת) של 49 מיליון דולר. כך שהתזרים עצמו אינו מאפשר את פירעון ההלוואות על הנכסים ומחייב בשל כך מחזור של אותן הלוואות כל כמה שנים.

עוד עולה מהדוחות כי בתשעת החודשים הראשונים של 2017 ירד שווי הקניונים ב-85 מיליון דולר, וזאת בהמשך לירידת שווי מצרפית של 59 מיליון דולר שנרשמה בערכם בשנים 2015-2016. עקב כך רשמה חברת האג"ח הפסד של 36 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2017.

ענף המרכזים המסחריים בארה"ב סובל בשנים האחרונות משחיקה בהכנסותיו על רקע המעבר לרכישות באינטרנט, ועקב כך נדרשים הקניונים למצוא פתרונות לצמצום החניות מצד רשתות השיווק הגדולות. לדברי הנהלת סטארווד, האסטרטגיה שלה להתמודדות עם השינויים בשוק כוללת הוספה של שוכרים מתחומי הבידור והמסעדות. אלו הופכים לדבריה "חשובים יותר ויותר עבור המרכזים המסחריים, כיוון שהדור החדש של קוני המילניום שם דגש גובר והולך על החוויה ולא רק על המוצר לבדו"

בנוסף מדגישה החברה כי האסטרטגיה החדשה שלה כוללת הוספת בתי קולנוע, שממשיכים להוות רכיב חיוני בחוויית הקנייה, וכן שימושים לא מסורתיים כדוגמת מתחמי עבודה משותפים, חדרי כושר, מרחבים קהילתיים ומרפאות.

קבוצת סטארווד (Starwood Capital) נוסדה ב-1991 בידי שטרנליכט, שמכהן גם כיו"ר והמנכ"ל שלה. מדובר בפירמת השקעות פרטית הפועלת באמצעות קרנות ותאגידים שונים, חלקם חברות ציבוריות הנסחרות בארה"ב, המתמקדות בתחומים של נדל"ן מניב (מסחרי, משרדים ומקבצי דיור), מלונאות (Starwood Hotels & Resorts שהתמזגה לאחרונה עם רשת מלונת מריוט) ומתן הלוואות ומשכנתאות. בנוסף, פועלת הקבוצה גם בתחומי האנרגיה, תשתיות האנרגיה, הגז והנפט.

ממצגת החברה עולה כי מאז היווסדה גייסה Starwood Capital הון בהיקף של יותר מ-44 מיליארד דולר ונכון להיום מנהלת נכסים בשווי של 56 מיליארד דולר. במהלך 26 השנים האחרונות היא רכשה נכסים בשווי 94 מיליארד דולר, ומעסיקה למעלה מ-3,400 עובדים ב-11 משרדים הפזורים ברחבי העולם ויותר מ-9,500 עובדים נוספים, המעורבים בחברות הקבוצה