בנק הפועלים מפריש עוד 75 מיליון דולר בחקירה בארה"ב

סך ההפרשות מהחקירה כבר מגיעות ל-343 מיליון דולר

 

 

אריק פינטו מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר
אריק פינטו מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר

כשלושה שבועות לאחר שבנק הפועלים קיבל פנייה מבנק ישראל בנושא גילוי על מצב החקירה בארה"ב בדוחות הקרובים, הבנק מודיע היום כי יבצע הפרשה בגין החקירה. בנוסף מציין הבנק, בניהולו של אריק פינטו, כי להערכתו הפרשה תסתיים בקנס גבוה משמעותית מסך ההפרשות שבוצעו עד כה (1.19 מיליארד שקל).

בהודעה לבורסה היום נכתב כי הבנק צפוי להפריש עוד 75 מיליון דולר (כ-258 מיליון שקל) בדוחות השנתיים ל-2017 שיפורסמו בעוד שלושה שבועות. בסך הכול, הפריש הבנק בגין החקירה 343 מיליון דולר (1.19 מיליארד שקל). בכך הוא הולך ומתקרב להיקף הנזק שגרמה חקירה זו ללאומי, ונראה כי הוא אף יעקוף אותו. לאומי שילם בגין חקירה דומה קנס של כ-400 מיליון דולר לפני 3 שנים. מעניין לציין כי מסתמן שהקנס יהיה גבוה יותר, וזאת על אף שככל הידוע היקף הפעילות של לאומי בקרב הלקוחות האמריקאים היה גבוה יותר מהפעילות שהייתה לבנק הפועלים.

"הבנק מעריך כי הסכומים הכוללים שתשלם קבוצת הבנק במסגרת הסדרים עם הרשויות האמריקאיות יהיו גבוהים משמעותית מסכום ההפרשה", נכתב בהודעה. נכון לשעות הצהריים ירדה מניית הבנק ב-2%, בעוד שאר מניות הבנקים ירדו בצורה מתונה יותר. "אם עד היום ציפינו שסדרי הגודל של הקנס יהיו דומים ללאומי, נראה שהיקף התשלומים בפועלים יהיה גבוה במידה ניכרת. קו הסיום של הפרשה מתרחק, וזה מוסיף חוסר ודאות למניה", כתבה היום דורין פלאס, מנהלת המחקר ואנליסטית הבנקים של אי.בי.אי, והורידה את מחיר היעד למניית הבנק ל-26 שקל, כ-5% בלבד מעל מחיר המניה הנוכחי.

נזכיר כי לפני 3 שבועות פורסם ב"גלובס" כי בנק ישראל פנה אל בנק הפועלים, ודרש כי הדוחות הכספיים הקרובים של הבנק ישקפו כראוי את מצב החקירה. הגדלת ההפרשה מתבססת על המשך העברת הנתונים לרשויות בארה"ב.

מהודעת הבנק לבורסה עולה כי במהלך הדיונים מול הרשויות בארה"ב בחודשים האחרונים החליטו הרשויות להרחיב את ההגדרה לגבי אילו לקוחות אמריקאים רלוונטיים לחקירה. "נוספו לקוחות לאוכלוסיית הלקוחות האמריקאים. הדבר עשוי להיות רלוונטי לחישוב הסכומים שתידרש הקבוצה לשלם למשרד המשפטים האמריקאי", נכתב בהודעת הבנק.

זו ההפרשה השנייה שמבצע בבנק הפועלים לדוחות 2017. בסך הכל הבנק צפוי לסיים את שנה זו עם הפרשות של 155 מיליון דולר ועוד הפרשה של 110 מיליון שקל בגין סגירת הפעילות בשוויץ. לפי הערכות, בעקבות ההפרשה הצפויה, יסיים הבנק את שנת 2017 עם רווח בסדר גודל של 2.5 מיליארד שקל.

חקירת הרשויות בארה"ב מהווה משקולת על בנק הפועלים זה זמן רב. הבנק נמצא בשיחות עם הרשויות האמריקאיות כבר כמה שנים. האמריקאים לא מסתפקים רק ברשימה של לקוחות רלוונטיים, ודורשים לקבל לידיהם גם תנועות בחשבון ונתונים שבוצעו בסוף שנות התשעים. אשתקד, נאלץ הבנק לצרף גם את משרד רואה החשבון דלויט כדי לעבור על המתודולוגיה שבוצעה בהעברת הנתונים, ולבצע בדיקה נוספת, ולא ברור מתי יסיים הבנק עם הפרשה. בנוסף לכך הבנק גם מתמודד עם חקירה של הרשויות בפרשת פיפ"א, במסגרתה חוקרים האמריקאים חשד לפיו שורה של בנקים בעולם סייעו לבכירים בארגון הכדורגל בביצוע עבירות כספיות. בנק הפועלים טרם ביצע הפרשות בפרשה זו.

חשד: בכיר בפועלים שווייץ סייע לקרוב משפחתו להעלים מס

האם עובדים בפועלים שווייץ סייעו בהעלמת מס מהרשויות בארה"ב לקרוב משפחה של אחד מהם? בחודש אוקטובר אשתקד הודיע בנק הפועלים כי בכוונתו לסגור את פועלים שווייץ, ולמכור את נכסיו לבנק ספרא. מכירת הפעילות נעשתה על רקע העמקת החקירה של הרשויות בארה"ב. במסגרת אותה הודעה עדכן הבנק על התפתחות החקירה והודה כי מצבו בעייתי למדי: "ממצאים שעלו ובכלל זה ממצאים בדבר פעולות מסוימות של בכירים לשעבר בבנק הפועלים שווייץ במספר מקרים, עלולים להשפיע לרעה על אופי ההסדר ביחס לבנק הפועלים שווייץ ומידת אחריותו". לפי הערכות, הכוונה היא לחשד ולפיו שני מנהלים בפועלים שווייץ (שככל הידוע אינם ישראלים) סייעו בהעלמת מס לקרוב משפחה של אחד מהם.

במסגרת הכנת והעברת הנתונים לרשויות על הלקוחות האמריקאים, עלו נתונים שהצביעו על חשד כזה. ייתכן שגילוי מידע זה יסבך את אותם שני עובדים מול הרשויות האמריקאיות.