נובולוג בדרך הנכונה, אבל ההבטחה טרם קוימה

נובולוג עוסקת בעיקר במתן שירותי לוגיסטיקה והפצה של תרופות ואביזרים רפואיים ■ קציר של פירות ההתייעלות, לצד שיפור חזוי ברווחיות מדיפלסט ואיחוד מדיקוויפ, מציידים את נובולוג בקלפים נוחים להציג ביצועים משופרים מהותית מאלה שהציגה בשנתה הראשונה כחברה ציבורית

נובולוג / צילום: איל יצהר
נובולוג / צילום: איל יצהר

חברת נובולוג  הונפקה בבורסת תל-אביב בתחילת שנת 2017. ההנפקה, שבוצעה בדרך של הצעת מכר של מחצית ממניות החברה על ידי קרן ההשקעות פימי והשותף המייסד אהוד פוזיס, זכתה לעניין רב - והביקושים ותג המחיר לו זכתה החברה היו בהתאם. שנה חלפה מאז ההנפקה, וניתן לומר כי זו הייתה שנה מאכזבת עבור המשקיעים - הן בכל האמור בביצועים העסקיים של החברה והן בהיבט של ביצועי המניה הנגזרים מכך.

נובולוג עוסקת בעיקר במתן שירותי לוגיסטיקה והפצה של תרופות ואביזרים רפואיים. נסיגה חדה ברווחיות מגזר ההפצה בתשעת החודשים הראשונים של 2017 בהשוואה לתקופה המקבילה, לצד קיפאון בצמיחת הרווח במגזר השירותים הלוגיסטיים לניסויים קליניים, וכן תרומה מאכזבת של פעילות מדיפלסט (שירותי סטריליזציה) שנרכשה בשנת 2016, וסבלה מבעיות ותקלות קשות במהלך השנה האחרונה - הובילו לשחיקה בביצועי החברה.

נראה כי הלחץ שבו מצויות חברות התרופות הגלובליות מייצר לחץ עקבי וקבוע על חברות ההפצה, להפחית את העמלה שלהן, והדבר ניכר ברווחיות מגזר ההפצה של נובולוג.

במהלך השנה האחרונה, ועוד קודם להנפקה, חוותה החברה זעזועים ניהוליים לא מבוטלים. באוגוסט 2017 מונה עירן טאוס למנכ"ל החברה במקומו של שאול קוברינסקי, ששימש כיו"ר פעיל ומנכ"ל החל מינואר אותה שנה. בחודש דצמבר האחרון סיים קוברינסקי את תפקידו כיו"ר והוחלף ברמי דר. חילופים תכופים ומהותיים בשדרה הניהולית גורמים למשקיעים תחושת אי-נוחות ומחייבים אותם לערנות מוגברת.

דומה כי אחד הדגלים המרכזים שמניף המנכ"ל החדש הוא דגל התייעלות. באוקטובר האחרון החלה החברה ביישום תוכנית לארגון מחדש של מטה הקבוצה והתייעלות במגזר הפצת תרופות ואביזרים רפואיים, אשר תביא לצמצום בבסיס ההוצאות של המגזר בכמה מיליוני שקלים החל ב-2018.

ההתייעלות והרכישות יעזרו?

בתחום הפצת התרופות, חתמה החברה על הסכם לשכירת שטח אחסון נוסף בקרבת המרלו"ג הקיים, וזאת על מנת לאפשר לה לקלוט ספקים חדשים. לדעת החברה הגידול בשטח האחסון יאפשר לה לקלוט ספקים נוספים ולהגדיל באופן מהותי את היקף המחזור המנוהל.

על פי ידיעות בתקשורת, חברת הבת של טבע והמתחרה המרכזית של נובולוג - ס.ל.א, מצויה על המדף. בפני נובולוג עומדת הזדמנות עסקית לפנות ישירות ללקוחות הגדולים של ס.ל.א, וכך להגדיל את נתח השוק שלה. היה ומאמץ זה יבשיל לכדי הסכמים עם לקוח-שניים גדולים של ס.ל.א, מדובר יהיה בבשורה חשובה לבעלי המניות של נובולוג. המבנה התחרותי של הענף והיתרון לגודל של החברה מייצרים הזדמנות עסקית מעניינת למשקיעים. מנגד, האיום בשינוי הבעלות בס.ל.א עשוי להיות בכך שבעלות חדשה על המתחרה תקל על המתחרות של טבע לעבוד עם ס.ל.א, ותאיים על בסיס הלקוחות הקיים של נובולוג.

בראשית ספטמבר 2017 רכשה נובולוג 70% ממניות ע.י מדיקוויפ בע"מ, העוסקת בשיווק ומתן שירותים בקשר עם מכשור רפואי לחולים מונשמים בבית הלקוח. דוחותיה הכספיים של מדיקוויפ יאוחדו לראשונה בדוחות נובולוג החל מהרבעון הרביעי של 2017. היקף מכירותיה בתשעת החודשים שקדמו לרכישה היה כ-24 מיליון שקל, והרווח הנקי מהפעילות עמד על כ-3.2 מיליון שקל. היה ונובולוג תשכיל לשמר ולפתח את פעילות מדיקוויפ, והיא לא תהווה נטל כלכלי וניהולי כדוגמת פעילות מדיפלסט, שנרכשה ב-2016 וטרם הניבה את הפירות המיוחלים - אזי טמון בפעילות זו מנוע רווחיות מהותי.

מאזנה של נובולוג מציג אמנם יתרת נזילות גבוהה העומדת על כ-141.6 מיליון שקל, ואולם מקור המזומן האמור הוא באשראי מספקים המממן את סעיף הלקוחות הגדול ואת המלאי של החברה. בהנחה כי החברה תוכל לשחזר את הרווחיות של שנת 2016 בשנת 2018, ולהציג EBITDA שנתי של כ-50 מיליון שקל, המשקיעים יוכלו לחזור ולחייך.

אנו סבורים כי קציר של פירות ההתייעלות, לצד שיפור חזוי ברווחיות מדיפלסט ואיחוד מדיקוויפ, מציידים את נובולוג בקלפים נוחים להציג ביצועים משופרים מהותית מאלו שהציגה בשנתה הראשונה כחברה ציבורית. סביר להניח כי חידוש המומנטום העסקי בחברה יביא את קרן פימי להיפרד מיתרת החזקתה בנובולוג ולהגדיל את חלקו של הציבור בה.

המרכז של נובולוג / צילום: איל יצהר
 המרכז של נובולוג / צילום: איל יצהר

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.