ביום אחרי שאמזון תגיע

המאבק של ראשי הקמעונאות בישראל הוא כמו אצבע בסכר של צונאמי החבילות

מייסד אמזון, ג'ף בזוס  / צילום: רויטרס
מייסד אמזון, ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

בשנים האחרונות חווה שוק קמעונאות האופנה בישראל תהפוכות אדירות, שהתגברו בתקופה האחרונה עם המעבר של יותר ויותר צרכנים לרכישה אונליין. מדובר במגמה שהולכת ומתעצמת ומטלטלת את קמעונאות האופנה בכל העולם, כשבארה"ב לבדה נסגרו בשנה האחרונה למעלה מ-6,000 בתי כלבו, בעיקר בגלל שינוי פרמננטי בהרגלי הצריכה והצמיחה של המכירות באינטרנט.

בישראל השינויים קרובים יותר ומשמעותיים לא פחות וכנראה שאף יותר, וזאת בגלל המידה הקטנה של השוק המקומי במפת הקמעונאות העולמית ובגלל ריבוי הרכישות מחו"ל. כך, אחוזים דרמטיים מהמכירות עברו לאתרים בינלאומיים כמו אסוס ונקסט שמציעים מחירים נמוכים יותר, בין היתר בגלל הפטור ממסים ברכישות של עד 75 דולר שמציב תחרות כמעט בלתי אפשרית לרשתות המקומיות. לא אחת הלינו על כך גבי רוטר מקסטרו והראל ויזל מפוקס.

ראשי ענף הקמעונאות רואים באותו פטור ממס איום ישיר על גובה ההכנסות שלהם, ומנסים לעשות הכול - כולל פגישות עם שרי הכלכלה והאוצר בשבוע שעבר - כדי לבטל אותו או להוריד את גובהו. הביקורת שלהם, בין אם היא מוצדקת ובין אם לאו, מראה עד כמה הנקודה הזו מהותית לתעשייה המקומית, ועל אחד כמה וכמה עם רפורמתהיבוא האישי שהצטרפה השבוע.

הרפורמה הזו צפויה להוביל לשינוי באופן הצריכה ולהיטיב עם הצרכן שישלם פחות כסף על מוצרים, מה שעלול להוביל להמשך קריסות של רשתות ושל תעשיינים מקומיים ובינתיים מי שיודעים למנף את הסיטואציה הם בעלי העסקים הקטנים, שדווקא נהנים מהקושי של דואר ישראל להתמודד עם היקפי החבילות שנחתו עליהם בבת-אחת.

עם זאת, חשוב לזכור שכל אלה מתרחשים לפני הכניסה של אמזון לישראל, ובמקביל לקשיים שכבר מאפיינים את השווקים הללו עם מחירי השכירות הגבוהים בקניונים, הטיסות הזולות לחו"ל לקניות מוזלות, והרכישות באונליין שגדלות כאמור באופן עקבי.

ביום שאמזון תיכנס לישראל, אם היא תפעל בדומה לאופן שבו היא פועלת במגוון מדינות בעולם באמצעות מרכז הפצה מקומי, ייתכן שלא תהיה הצדקה לדואר להמשיך ולפזר חבילות בפיצוציית דוד או במינימרקט תמי, אם ענקית הקמעונאות האמריקאית תעשה כאן את מה שכבר עשתה בסניפי רשת הולפודס שרכשה לפני חצי שנה ותשים בהם תיבות איסוף.

על רקע כל אלה, המאבק של ראשי הקמעונאות נראה כמו אצבע בסכר של צונאמי החבילות ששוטף את ישראל.