מיהו איתן צפריר ראש המטה לשעבר של נתניהו במשרד התקשורת שנחקר בפרשת 4000

לפני שבועיים מסר עו"ד איתן צפריר עדות בחקירה המתחדשת של פרשת בזק ■ צפריר, שעבד במשרד התקשורת תחת נתניהו 8 חודשים בלבד - חשב שבכך תם תפקידו, אלא שבסופ"ש האחרון הוא זומן שוב - הפעם כנחקר באזהרה ■ מקורביו: "הוא היה בורג קטן, ראה את נתניהו אולי פעמיים"

איתן צפריר / צילום: איל יצהר
איתן צפריר / צילום: איל יצהר

לפני שבועיים, בסבב הראשון של החקירות בחקירה המתחדשת בתיק 4000 - פרשת בזק, זומן למסירת עדות בפרשה גם עו"ד איתן צפריר, לשעבר ראש המטה של ראש הממשלה  בנימין נתניהו בתפקידו כשר התקשורת. הגם שצפריר נחשב מקורב לניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של נתניהו, ולכאורה אחז בתפקיד מפתח במשרד התקשורת צמוד צמוד לשר התקשורת דאז נתניהו, השם שלו נשאר מתחת לרדאר בחקירה; זאת, בדומה למצבו במהלך החודשים הספורים שבהם עבד תחת נתניהו במשרד התקשורת. גם אז לא ממש שמעו עליו. הוא לא נחשב כמי שחתום או קידם מהלכים גדולים במשרד התקשורת.

שבועיים חלפו, צפריר כבר היה בטוח שסיים את "תפקידו" במסגרת חקירת בזק, אך לפתע, בסוף השבוע האחרון, הסטטוס שלו השתנה לחלוטין - הוא הפך מעד לחשוד שנחקר באזהרה. צפריר זומן לחקירה ביום שישי בבוקר ומסר את גרסתו לאירועים שלהם היה עד במהלך עבודתו קצרת-המועד במשרד התקשורת.

מה גרם לשינוי החד בסטטוס של צפריר מעד זוטר לנחקר בפרשה ומעובד זוטר וכמעט נחבא אל הכלים במשרד התקשורת - לנחקר ב"פרשת הפרשות", שבאמצעותו מנסה המשטרה, בין היתר, לחזק את התשתית הראייתית נגד נתניהו? האם מדובר בתרגיל חקירה מתוחכם שזירז את הליך גיוסו של חפץ כעד מדינה - או שלמשטרה יש ראיות לכך שנפל דופי פלילי בכל מי שעבד לצד ותחת ראש הממשלה בכל מה שקשור לבזק?

הסיפור הזה מתחיל מהסוף: מהחקירה של צפריר. ל"גלובס" נודע כי במשך 5 שעות החקירה חזרו חוקריו של צפריר על שתי מנטרות מרכזיות: "תגיד שראש הממשלה אמר לך לקדם את עסקת בזק-yes" ו-"תגיד שחפץ אמר לך לקדם את עסקת בזק-yes"; אבל צפריר לא אמר זאת - להפך - הוא התעקש על כך שנתניהו לא הנחה אותו לקדם שום דבר. לדבריו, הוא לא היה מעורב בקידום העסקאות של החברה ולא קיבל הנחיות מלמעלה בעניין זה.

עובדים שעבדו לצד צפריר במשרד התקשורת מסבירים כי תשובותיו בחקירה אינן נובעות מזה שהוא לא רוצה "להפיל" את נתניהו או משמירת אמונים כלשהי, אלה מהעובדה הפשוטה שהוא לא היה ב"מעגל הפנימי" של ראש הממשלה. "אף אחד לא ראה אותו ממטר", אומרים גורמים המכירים את הנפשות הפועלות. לדבריהם, צפריר לא קיבל הנחיות מנתניהו, כי ראש הממשלה לא ראה בו פקטור משמעותי במשרד.

אז מדוע הפך צפריר מעד לנחקר? מה סיבך את צפריר בפלילים. נחזור לחדר החקירות: החוקרים מטיחים בצפריר שאלות על כך שנתניהו ו/או חפץ ביקש ממנו לפנות לגורמים שונים ולהתחיל לקדם את עסקת בזק-yes - וצפריר מכחיש; ואז מגיע השלב שבו נחשפת לראשונה "הראיה" לכאורה שהפכה את צפריר לחשוד בפרשה: עדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, שפינה את מקומו לטובת המנכ"ל המושעה, שלמה פילבר, האיש של נתניהו שהפך לעד המדינה הראשון שמעיד בפרשת בזק, בין היתר (וכנראה בעיקר) נגד נתניהו. ברגר - כך אמרו החוקרים לצפריר - העיד שצפריר אמר לו שנתניהו מבקש שיקדם את עסקת בזק-yes. צפריר הכחיש שוב.

מקו החקירה עולה כי מטרת החקירה של צפריר הייתה בעיקר דייג של ראיות נגד נתניהו ונגד חפץ. המשטרה ורשות ניירות ערך ממשיכות כל העת לקשור את כל הקצוות בקשר האסור לטענתם, ביחסים השוחדיים לכאורה בין ראש הממשלה לבעלים של בזק, שאול אלוביץ'. הדרך לשם עוברת בין שלל הסתעפויות, ובהם ראשי מערכת וואלה שמקבוצת בזק וראשי משרד התקשורת, שלכאורה דרכם קודם הקשר האסור. לפי החשד, במסגרת היחסים השוחדיים בין נתניהו לאלוביץ, בתמורה לקידום אינטרסים של בזק בממשל (ובהם סיוע לקידום עסקת בזק-yes), זכתה משפחת נתניהו לסיקור אוהד באתר וואלה.

בדרך לנתניהו חייבת החקירה לעבוד דרך כל מי שעבד צמוד לראש הממשלה בשנים הרלוונטיות - ובנקודה הזאת של הסיפור נחזור רגע להתחלה: לחודשים הספורים שבהם עבד צפריר במשרד התקשורת. כדי לחבר את כל הקצוות לנתניהו - גם בפרשת בזק-וואלה וגם בפרשת קידום עסקת בזק-yes במשרד התקשורת - צריכים החוקרים בפרשת בזק להגיע אל כל מי שעבד סביב ותחת נתניהו. וכך עלה שמו של צפריר.

צפריר נכנס לתפקיד ראש מטה משרד התקשורת לאחר שגלעד ארדן, מי שהיה שר התקשורת בממשלת נתניהו השלישית, בשנים שבהן הובלו רפורמות משמעותיות, הועבר מתפקידו (בשלהי 2014). המטרה במינוי הייתה כי צפריר ישמש כחוליה מקשרת לראש הממשלה, ואולם חודשים לאחר שמונה, בעקבות כניסתו של פילבר לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, התייתר התפקיד של צפריר. בעקבת זאת עזב צפריר את משרד התקשורת וחזר לעבוד כעו"ד.

התקופה הקצרה הזאת במשרד התקשורת הכניסה את צפריר לקלחת של פרשת בזק. אמנם למשטרה יש את עדותו של עד המדינה פילבר, שהיה הרבה יותר קרוב לנתניהו, אך החוקרים רצו ללכת עוד אחורה ולגלות מה קרה גם לפני תקופתו של פילבר. פילבר היה מעורב בשלבי אישור ההסכם של עסקת בזק-yes, אבל מי הניע את העניינים קודם לכן? כאן צפריר נכנס לתמונה.

המקורבים: תרגיל משטרתי

מקורביו של צפריר מציינים כי אם צפריר העביר מסר מנתניהו למנכ"ל המשרד, זה היה במסגרת תפקידו, ולכן אין עם זה שום בעיה. זאת, משום שצפריר היה בורג כל-כך קטן במערכת, שבכלל לא הייתה לו מודעות לכך שיש ברקע המסרים המקצועיים יחסים אסורים לכאורה בין נתניהו לאלוביץ. "הוא ראה את נתניהו אולי פעמיים במהלך העבודה שלו שם, ועד היום הוא לא בקשר איתו", אומר מקורב לצפריר.

לדברי מקורבים לצפריר, נעשה פה מהלך שכל-כולו ניצול של צפריר לצורך הפעלת לחץ על חפץ שיחתום על הסכם עד מדינה. אם צפריר לא יזומן שוב לחקירה - עתה לאחר שחפץ כבר חתם היום על הסכם עד מדינה - הסברה הזאת עלולה להתברר כנכונה. מקרוביו של צפריר בטוחים שעשו פה תרגיל חקירה על גבו, ובדרך גרמו לו נזק אדיר, מאחר מדובר בעורך דין בשוק הפרטי, שכל פרסום כזה פוגע במוניטין שלו.

בסך-הכול זומן צפריר פעמיים לחדר החקירות בפרשת בזק: פעם ראשונה לפני שבועיים כעד; ופעם שנייה ביום שישי כחשוד שנחקר באזהרה. עדותו וחקירותיו אוחזות עמודים בודדים. האם הוא באמת נתפס כגורם משמעותי בפרשה? האם הוא יכול "לסבך" את ראש הממשלה? בסביבתו עונים על כך בשלילה, והתשובות לכך עוד עתידות להתברר בתום החקירה.

"זרועו הארוכה של ניר חפץ"

שמו של עו"ד איתן צפריר, כבכיר לשעבר במשרד התקשורת שנחקר באזהרה ביום שישי האחרון, הותר לפרסום הבוקר (ב'), בחלוף מועד איסור פרסום שם נחקרים הקבוע בחוק. הגם שצפריר שימש כראש מטה משרד התקשורת, שמו לא היה מוכר לציבור הרחב.

אז מיהו צפריר? צפריר מונה לראש המטרה בשלהי 2014 בתקופה שבה נתניהו שימש שר התקשורת בפועל, והחזיק בתיק לאחר שגלעד ארדן עזב את המשרד כדי להחליף את גדעון סער כשר פנים, אך עוד לפני ההצהרה הגלויה על כך שבכוונת נתניהו לעסוק באופן מלא ואינטנסיבי בתחומי התקשורת, שהגיעה רק אחרי בחירות 2015.

עו"ד צפריר לא הגיע מתחום התקשורת, והקשר שלו לראש הממשלה התבסס על תפקידים שונים שמילא כמה שנים קודם לכן במשרד ראש הממשלה, בין היתר כיועץ למזכיר הממשלה של נתניהו, צבי האוזר. בהסכם ניגוד העניינים שלו, הוא הצהיר כי לפני שנכנס לתפקיד, משרד עורכי הדין שלו ייצג את "הערוץ הישראלי-אתיופי", ובמסגרת זאת הוא עצמו אף ייצג אותו מול מועצת הכבלים והלוויין.

בתקופה הלא ארוכה שבה שימש צפריר כאיש הקשר של נתניהו למשרד התקשורת, התקיימו בו דיונים על עסקת המיזוג בין בזק ל-yes, שאושרה לבסוף על-ידי נתניהו ביוני 2015 זמן קצר לאחר שצפריר עזב את תפקידו.

עניין נוסף שבו עסק המשרד תקופה במהלך התקופה שצפריר פעל בו היה עתידו של ערוץ 10, שערב בחירות 2015 עמד בפני סכנה ממשית להמשך קיומו. על-פי פרסומים, צפריר היה מעורב בהחלטה של נתניהו להשית על ערוץ 10 תשלום גבוה של 16.8 מיליון שקל עבור ה"ביד", סכום שלבסוף הופחת משמעותית על-ידי משה כחלון, עם כניסתו לתפקיד שר האוצר, ל-2.5 מיליון שקל.

לאחר בחירות 2015, נכנס נתניהו למשרד התקשורת במלוא העוצמה, פיטר תוך זמן קצר את המנכ"ל אבי ברגר ומינה במקומו את שלמה פילבר. זמן קצר לאחר מינויו של פילבר עזב עו"ד צפריר את תפקידו במשרד.

כחצי שנה לאחר שסיים את דרכו במשרד הוא מונה ל"יועץ מיוחד" לזכיינית ערוץ 2 רשת, ככל הנראה מתוך הערכה כי לפני יציאת הפיצול לדרך צפויה לערוצים עוד מערכה בזירה הפוליטית. עם המינוי נטען כי צפריר מקורב למי שהיה אז יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, וכיום אחד החשודים המרכזיים בתיק 4000, ניר חפץ. צפריר מסר אז בתגובה כי אינו מקורב לחפץ. ביולי 2016 מיזג צפריר את משרד עורכי הדין שלו עם משרד מ. פירון, אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ.

במשרד התקשורת קיבלו בזמנו את מינויו של צפריר לראש המטה של משרד התקשורת, אחרי עזיבת השר ארדן, בתדהמה מוחלטת. למרות שצפריר התפאר באוזני העובדים ש"ראש הממשלה הורה לו כך וכך", תוך זמן קצר הם הבינו שבשלכת ראש הממשלה לא באמת מדברים איתו, בטח לא נתניהו.

הקדנציה הקצרה במשרד התקשורת הסתיימה עם מינויו של פילבר למנכ"ל המשרד, אחרי בחירות 2015, והמקום הבא שבו הוא צץ, בתחילת 2016, היה כ"יועץ" לרשת על רקע הפיצול.

ההתקשרות הישירה של רשת מול צפריר כיועץ הסתיימה עם מיזוג משרדו למשרד מ. פירון ביולי 2016. ברשת ממשיכים לעבוד מול המשרד גם כיום בעניינים שונים (בעיקר בעניינים בתחום הדיגיטל), לאו דווקא באמצעות צפריר עצמו. יחד עם זאת, יש מי שטוען כי עו"ד צפריר המשיך לפעול או לפחות להסתובב במסדרונות רשת גם בתקופה האחרונה.

איתן צפריר

2009 ו-2010: עבד במשרד ראש הממשלה

דצמבר 2014 עד יוני 2015: ראש מטה משרד התקשורת

פברואר 2016 עד יולי 2016: נשכר על-ידי רשת כיועץ על רקע מיזוג ערוץ 2

יולי 2016: משרדו מתמזג למשרד עורכי הדין מ. פירון