ארגון המחקר של צבא הודו מאיים על עסקת הטילים של רפאל

ארגון המחקר הצבאי של הודו הצליח לפתח טיל נגד טנקים שמאיים על עסקת טילי הספייק שנחתמה עם רפאל ■ גורמים בישראל מעריכים שהטיל ההודי יהפוך למבצעי רק בעוד 5 שנים

המטול החדש של רפאל / צילום: רפאל
המטול החדש של רפאל / צילום: רפאל

עתיד עסקת טילי הספייק של רפאל  בהודו לוט בערפל. בינתיים, הודו ממשיכה לקדם את תכניתה לפיתוח טיל חדש נגד טנקים, שצפוי להתחרות בטיל הישראלי. ארגון המחקר והפיתוח הצבאי ההודי (DRDO) השלים בימים האחרונים סדרת ניסויים בטיל החדש, NAG-190 והמשך פיתוחו מאיים על עסקת טילי הספייק של רפאל, שהיקפה כחצי מיליארד דולר.

טילי ה-NAG-190 ההודיים עדיין בשלבי פיתוח ועל פי הערכות מומחים בתעשיות הביטחוניות הישראליות - רק בעוד כחמש שנים הוא יהיה מבצעי. מנגד, בהודו מעריכים כי ניתן יהיה להשלים את פיתוח הטיל עד סוף השנה. סדרת הניסויים בטילים החדשים נערכה במדבר טהר, באזור העיירה פוקראן.

במהלך החודשים האחרונים התגלעה מחלוקת קשה בין ה-DRDO לבין הצבא ההודי ובמרכזה התכנית של צבא הודו להצטייד בכמות גדולה של טילים נגד טנקים מתוצרת ישראל. זאת, לאחר שכבר הושגו הסכמות בין הודו לרפאל על מכירה של 8,000 טילי ספייק ועוד מאות משגרים מותאמים שייוצרו בתחומי הודו בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות ההודיות. מדובר באחת העסקאות המהותיות של רפאל מהשנים האחרונות.

ה-DRDO תמך בהמשך תוכנית פיתוח טילים על טהרת התעשייה המקומית, בעוד שצבא הודו התעקש על ביצוע עסקת הטילים עם רפאל, בנימוק שהם כבר מבצעיים ושימשו כוחות צבאיים באירועי לחימה ויכולים לשמש את כוחות הרגלים של הודו בטווחי זמן קצרים.

בתחילת השנה, כשברקע אי ודאות לעתיד העסקה של רפאל בהודו, ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקור רשמי בהודו והיה אורחו של ראש הממשלה המקומי, נרנדרה מודי. לביקורו של נתניהו הצטרפו בכירים בתעשיות הביטחוניות הישראליות, בהם גם מנכ"ל רפאל, האלוף (במיל') יואב הר אבן. בתום הביקור הצהיר נתניהו כי "עסקת טילי הספייק חוזרת לשולחן המשא ומתן".

"אנו לא מתרשמים מהניסוי"

מאז ביקור ראש הממשלה נתניהו המגעים בין רפאל לבין הרשויות ההודיות חודשו, בניסיון לגבש מתווה סופי שיאפשר את ביצוע עסקת הטילים. גורם במערכת הביטחון אמר ל"גלובס", כי "הדיאלוג עם ההודים נמשך כל הזמן, ובאחרונה נראה שהגופים במדינה מיישרים קו לטובת ביצוע העסקה עם רפאל. מה גם שעד שהטיל ההודי יהיה מבצעי, יעבור עוד זמן רב. ברור שהודו רוצה לפתח ולייצר את כל מה שאמור לשמש אותה, והרעיון הוא שעד שיהיו לה יכולות מלאות בנושא, הם יקנו את הטילים הישראלים". הגורם הישראלי אמר עוד כי "אנחנו לא מתרשמים במיוחד מהניסוי האחרון בהודו, כי יש עוד כברת דרך שההודים יצטרכו לעבור עד שתהיה להם היכולת יכולת להעמיד על המדף טיל מבצעי".

במסגרת היערכותה ליישום עסקת טילי הספייק, רפאל נכנסה למיזם משותף עם קבוצת קליאני ההודית באופן שיאפשר לה לייצר את הטילים בהודו, וזאת תוך העברת ידע מישראל. מפעל היצור של טילים אלה נחנך בקיץ האחרון ליד היידראבאד.

טילי הספייק שרפאל מנסה למכור להודו נמכרו ליותר מ-30 צבאות ברחבי העולם. מדובר בטילים מתקדמים נגד טנקים, המשמשים בין השאר גם את כוחות היבשה של צה"ל. הודו נחשבת לאחד השווקים השוקקים בתחום הביטחוני. בשנה שעברה חתמה התעשייה האווירית על עסקאות בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד דולר לאספקת מערכות של טילי הגנה ברק 8 להודו - בעסקה הגדולה ביותר אי פעם של התעשיות הביטחוניות הישראליות.

היקף עסקת טילי הספייק
 היקף עסקת טילי הספייק

טיל ספייק בהכנה לירי / צילום: רפאל
 טיל ספייק בהכנה לירי / צילום: רפאל