גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוכני נסיעות: חוק הגנת הצרכן פוגע בנו מול חברות תעופה זרות

במקרים של ביטולי טיסות ע"י ישראלים, נאלצים הסוכנים לפצות כספית את הלקוחות - אך לא מקבלים החזר מחברות התעופה הזרות שאין להן נציגות בארץ ומפסידים סכומים ניכרים ■ הרשות להגנת הצרכן: "אנחנו בוחנים אם להחריג את ענף התעופה מהוראות החוק"

חני סובול / צילום: תמר מצפי
חני סובול / צילום: תמר מצפי

ר' רכש כרטיסי טיסה למשפחתו דרך האתר Alice, בהיקף כולל של 4,000 שקל דרך חברת התעופה וויז אייר. למחרת ביקש לבטל את ההזמנה, כפי שגם מתיר לו חוק הגנת הצרכן - הוא פנה אל האתר וכספו הושב לו. וויז אייר אינה כפופה לחוק הגנת הצרכן בישראל משום שלחברה אין נציגות מקומית, ולכן מי שספג את עלות הביטול היה האתר עצמו. מקרה דומה קרה גם עם לקוח שהזמין טיסה באמצעות ריאנאייר וביקש לבטלה למחרת - אתר אליס השיב לו כ-1,600 שקל ולא זוכה על הסכום על-ידי חברת התעופה.

חוק הגנת הצרכן מתיר לבטל עסקאות מכר מרחוק (שנעשו טלפונית או באינטרנט) בטווח של 14 ימים ועד 7 ימים ממועד הטיסה. החוק מתיר לעוסק לגבות 5% או 100 שקל כדמי ביטול. ואולם, החוק אינו חל על חברות תעופה זרות שאין להן נציגות בישראל. חברות אלה כפופות למדיניות תעופה בינלאומית, הקובעת כי ביטול רכישה של כרטיס טיסה ייעשה בהתאם למדיניות של כל חברה. מכאן, שאם מדובר בכרטיס טיסה שלפי תנאיו אינו ניתן לביטול - מה שנפוץ בקרב חברות לואו קוסט - חברת התעופה לא מחויבת להשיב לצרכן או לסוכן הנסיעות את כספי הרכישה במקרים של ביטול. סוכני הנסיעות המקומיים מתלוננים מצידם כי החוק במתכונתו הנוכחית פוגע בהם כמי שמשווקים את טיסות החברות שלא כפופות לו - ומדובר בחברות שנפחי הפעילות שלהן בישראל גדולים, בין השאר איזי ג'ט (הרביעית בהיקף פעילותה בישראל), וויז אייר (הששית בהיקפה) וריאנאייר שחיזקה השנה משמעותית את פעילותה בישראל.

החוק פועל לטובת הצרכן בכך שהוא מתיר להתחרט ולבטל עסקה, אלא שטענת סוכני הנסיעות היא שיש להחריג ממנו את ענף התעופה, היות שהפרצה המתוארת לעיל גורמת להם להפסדים כספיים משמעותיים.

הנושא מוכר היטב למשרדי הממשלה, אולם עד כה לא נעשה דבר. בחודש אוקטובר האחרון פנה גלעד ארדיטי מאתר Alice למשרדי הממשלה המעורבים בעולם הצרכנות והתעופה, משרד המשפטים, משרד התחבורה והרשות להגנת הצרכן (במשרד הכלכלה) בקריאה לתקן את המעוות. "ברור לכם שבחוק הקיים יש פרצה, ולא רק שאתם מתעלמים ממנה אלא שאתם מוסיפים חטא על פשע ומסבסדים את אותן חברות שמצפצפות על החוק הישראלי", כתב ארדיטי. דבריו נאמרים בהתייחס למענקים של מאות אלפי שקלים שמקבלות החברות הזרות ממשרד התיירות על פתיחת קווים בטיסות לישראל.

בחודשים האחרונים משגר ארדיטי פניות חוזרות ונשנות למשרדים. באחת מהתשובות שקיבל ממשרד המשפטים נאמר לו ש"כרגע העניין נתון במחלוקת בין המשרדים הרלוונטיים".

"בינתיים", גורס ארדיטי, "לא נקבע לוח זמנים ואין פתרון. התוצאה היא שאנחנו משלמים על הפרצה בחוק". ארדיטי מציע לסייג את סעיפי החוק ולהתאימו למדיניות המקובלת הענף התעופה. מדיניות זו מעבירה לפתחו של הצרכן את האחריות לקבוע את מידת הגמישות של הכרטיס ולשלם בעבורו בהתאם: כרטיס שלא ניתן לבטל יהיה זול משמעותית מכרטיס גמיש. אל-על בעצמה מציעה מנגנון תמחור כזה על טיסותיה במדיניות חדשה שהציגה לאחרונה, מה גם שבמקרה שלה חוק הגנת הצרכן בכל מקרה יאפשר לבטל את העסקה בטווח של 14 ימים.

"כולם מסכימים שכרגע החברות הקטנות בעיקר חשופות, אל מול הענקיות העולמיות שלא 'סופרות' אף רשות במדינה. קל להוציא אותנו כעסקים שמחפשים 'לדפוק' את הלקוח, אבל אנחנו היחידים שנפגעים מהסידור הנוכחי", אומר ארדיטי.

חשש מבריחת החברות מישראל

הנושא מוכר היטב גם להתאחדות סוכני הנסיעות שהגישה בשעתו הצעת חוק יחד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ'. הצעת החוק ביקשה לאפשר שני מנגנוני רכישת כרטיסים בדומה לפתרון שמציע ארדיטי. אלא שהצעת החוק המקורית עברה שינויים בדרך, ולפי הנוסח הנוכחי היא מתייחסת כעת לשני מסלולי הרכישה של כרטיסי הטיסה אולם רק לטיסות שמתקיימות במלואן בחו"ל, כלומר לא לטיסה המתקיימת מישראל ואליה אלא בקנייה של טיסת פנים באירופה, למשל. ההצעה עברה בקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה.

מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, חני סובול, מסבירה כי תנסה לשנות את הנוסח כך שיכלול טיסות מהארץ משום שבמתווה הנוכחי היא פוגעת בציבור גדול של צרכנים. "כיום, סוכן שרוצה להתחרות באתרים הבינלאומיים משלם את המחיר, ומי שאין לו כיס עמוק פשוט לא מוכר טיסות או חבילות עם חברות לואו קוסט".

כלומר, הצרכנים הישראלים משלמים יותר?

"בהחלט, אבל זו לא הבעיה העיקרית. צרכנים ישראלים שרוצים ליהנות ממחירי הלואו קוסט יכולים לרכוש באתרים הבינלאומיים של חברות התעופה שעליהן החוק הישראלי לא חל. מה שקורה הוא שציבור גדול שלא שולט בשפה האנגלית או שלא נגיש לקנייה אונליין, ואפילו שמעוניין לשלם בתשלומים מה שאי אפשר לעשות באתרים של החברות - לא רוכש דרכם והוא בהחלט משלם יותר".

סובול מוסיפה כי הנוסח של החוק שיחול רק על טיסות מחוץ לישראל נכפה על ההתאחדות בשל החשש ל"סחף" ולבריחה של חברות תעופה זרות מישראל. "אף אחד לא חושב על הצרכנים שמפסידים מזה בדרך".

מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן נמסר: "הרשות ומשרדי הממשלה בוחנים האם יש מקום להחריג את ענף התעופה מהוראות חוק הגנת הצרכן הנוגעות לביטול עסקת מכר מרחוק. בחינת הסוגיה תהיה לאור זכות הביטול של הצרכן אשר קיימת בחוק משנת 2000, אל מול הנזק שעלול להיגרם לסוכני הנסיעות מאי שיפוי של עלות כרטיס הטיסה שבוטלה על-ידי הצרכן, ותוך התחשבות בחשש לפיו חברות תעופה זרות עלולות להחליט על הפסקת פעילות או עליית מחירים בעקבות אכיפת הוראות החוק עליהן".

ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בסוגיה משפטית הנמצאת באחריות משרד המשפטים".

תגובת משרד המשפטים: "פניית אתר אליס התקבלה ונמצאת בבחינה, במסגרתה התקיימה ישיבה בנושא. טרם התקבלה החלטה". 

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים