"מקרה חריג": מלון סונסטה באילת יהפוך לפרויקט מגורים

המבנה, שננטש לפני כ-15 שנה, צפוי לכלול גם 80 יחידות מלונאיות ■ אישור הוועדה המחוזית להסבה ממלונאות למגורים בסמוך לים - נדיר

המבנה ה מתוכנן במקום מלון סונסטה באילת  / הדמיה: 3ddesign
המבנה ה מתוכנן במקום מלון סונסטה באילת / הדמיה: 3ddesign

החלטה חריגה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שבמינהל התכנון: הוועדה החליטה לאחרונה להפקיד תוכנית שהגיש היזם יוסי אברהמי, שרכש ב2014 את מבנה מלון דורטל סול הנטוש באילת (לשעבר מלון סונסטה), לפיה ישונה יעודו ממלונאות ודירות נופש, לפרויקט ש-70% ממנו מגורים, ו-30% ממנו מלונאות.

בדרך כלל ועדות התכנון לא ממהרת לשנות ייעוד מלונאי למגורים, בפרט בסמיכות לים, בין היתר בשל מחסור ארצי בחדרי מלון, וגם מתוך רצון להנגיש את הים לציבור, ולא לבעלי הון. במקרה זה כאמור, ובשל העובדה שהמבנה עמד נטוש למעלה מ-15 שנה, והיווה מפגע תברואתי בטבורה של העיר, החליטה הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית.

על פי התוכנית שהגיש אברהמי, ושהוחלט להפקיד להתנגדויות, ייעוד הקרקע ישונה למגורים כך שהמבנה יכלול 200 יחידות דיור, ויכלול גם 80 יחידות מלונאיות. בנוסף, התוכנית מבקשת להוסיף קומה למבנה, כך שיכלול 8 קומות במקום 7 קומות ללא תוספת אחוזי בנייה. תקן החנייה בפרויקט יהיה מופחת, בשל העובדה כי מרבית הדירות בו יהיו דירות קטנות ובשל מיקומו של המבנה במרכז עירוני סמוך לתחבורה ציבורית המייתר שימוש ברכב. עוד קבעה הוועדה המחוזית כי בתחום התוכנית תוסדר חנייה לאופניים ולכלי רכב דו-גלגליים ממונעים, על מנת לעודד הליכה ורכיבה באופניים. את התוכנית ערך משרד אורן אדריכלים.

בהחלטה להפקיד את התוכנית להתנגדויות הציבור, ציינה הוועדה המחוזית: "הוועדה סבורה כי במקרה מיוחד זה, בו קיים מבנה מלונאי נטוש ושרוף מזה 15 שנה באזור מרכזי במע"ר אילת ולאחר שכל ניסיון להשמישו כבית מלון עלה בתוהו, ראוי לקדם את התוכנית במתכונתה הנוכחית, אשר 70% מזכויות הבנייה במבנה יוקצו לטובת מגורים ורק 30% מהשטחים יוקצו לטובת אכסון מלונאי".

הוועדה נימקה את ההחלטה בכך שבאילת קיימים ומתוכננים מספר רב של בתי מלון, ולכן ביטול חדרי מלון במתחם זה אינו מהווה פגיעה משמעותית בקיבולת התיירותית של העיר. עוד הסבירה הוועדה המחוזית את ההחלטה בשל העובדה כי במתחם כה מרכזי בעיר קיום יחידות דיור הוא בעל חשיבות למרקם העירוני וכי יחידות דיור לצד מלון, יתרמו לישימות הכלכלית של הפעלת בית המלון.

עוד צוין בהחלטה כי השינוי המוצע במסגרת התוכנית תואם עם משרד התיירות, שכאמור, בדרך כלל מתנגד לשינוי יעודי קרקע ממלונאות לייעודים אחרים

יש לציין כי בהתחלה יזם אברהמי תוכנית שמשנה את ייעוד הקרקע ל-100% מגורים, אך בשל התנגדות משרד התיירות, שונתה התוכנית ל-70% מגורים ו-30% מלונאות. בהחלטה אף צוין כי התוכנית פטורה מדיון במועצה הארצית ובולחו"ף. יש לציין כי המועצה הארצית והולחו"ף אישרו ביולי 2017 לאברהמי בקשה לשימוש חורג, שיאפשר לו להשכיר במקום דירות מגורים, עד להכרעה בתוכנית לשינוי ייעוד הקרקע.

מלון דורטל-סול ממוקם ברחוב חיל ההנדסה, מערבית לכביש 90, בסמוך למלונות קלאב הוטל ומרידיאן. הוא משתרע על פני שטח של 10 דונם, וכולל 25 אלף מ"ר בנויים המיועדים למלונאות ודירות נופש. המלון הוקם בשנת 1983 תחת השם "סונסטה" (על שם המלון המיתולוגי שנסגר באותה תקופה בטאבה), וכלל 301 יחידות נופש שמרביתן נמכרו לרוכשים שונים, ביניהם ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי. בשנת 2001 נסגר המלון ומאז נשרף המבנה והפך למפגע סביבתי ולמשכן לחסרי בית.

בשנת 2013 הגיעו בעלי הזכויות במלון להסכמות כי המלון הנטוש יוצע למכירה במסגרת הליך פירוק שיתוף וכינוס נכסים. בסוף שנת 2014 רכש היזם יוסי אברהמי את המלון תמורת 40 מיליון שקל. יש לציין כי במידה ותאושר סופית התוכנית, ישלם יתבקש אברהמי לשלם היטל השבחה בגין עליית שווי הנכס (אם תהייה), מערך מלונאי לערך מגורים.