טיול | מסע בעקבות נחל ציפורי המתחדש

אתר מוזנח שעבר שיקום שהנגיש אותו למטיילים ולרוכבי אופניים ונתן סיבות לטייל בו ■ נחל ציפורי מתחדש

בנחל ציפורי / צילום: אבי הירשפילד
בנחל ציפורי / צילום: אבי הירשפילד

במשך שנים שררה סביב נחל ציפורי היפהפה הזנחה שלא אפשרה למטיילים ליהנות מחינו. לא פעם יצא לנו לטייל לאורכו, נחל לא ארוך שקטעים רבים ממנו היו נגישים בחורף לרכבי שטח בלבד, וברבים מהטיולים האלה נחמץ לנו הלב על ההזנחה והלכלוך. הביקור האחרון שלי במקום דווקא הרחיב את הלב, והוכיח שבעבודה נכונה, גם נחל זנוח יכול לעבור מהפך.

כשפגשתי את עומרי בונה, נציג קק"ל וממובילי הפרויקט, גיליתי שלמרות הכעס הרב שיש לי על התנהלותה של קק"ל בשנים האחרונות, בעיקר זו של הדרגים הבכירים, מי שנמצאים במגע עם הקהל והעשייה הם אנשי השטח, והם אנשים מצוינים ומסורים לעבודתם ונאמנים לטבע ולסביבה. בונה הוא דוגמה נהדרת למי שחי ונושם את השטח באכפתיות, כך שהסיור איתו לאורך הנחל ודרכי הנוף שמסביבו היה מעשיר.

שפע של פריחה / צילום: אורלי גנוסר
 שפע של פריחה / צילום: אורלי גנוסר

התחלנו במפגש הנחלים יפתחאל וציפורי, הסמוך לצומת זרזיר. מהנקודה הזו מתחילה הבשורה החדשה של קק"ל - שביל הליכה רגלי ומונגש שנסלל לאורך הנחל. הנקודה הזו טובה כדי להבין את המהות בשיקום נחלים, שעיקרה ניסיון לחקות את הטבע. נחל ציפורי הפך עם השנים לעוד תעלת ניקוז שבלטה בעליבותה. שטחי החקלאות פגעו בצמחייה הטבעית, כך שגם סביבתו לא נראתה בריאה. השיקום כלל טיפול בצמחיית הגדה. לאורך הקטע המשוקם הועתקו מאות עצים, שהחזירו לו את הלוק הטבעי והנכון לו. אלונים, אלות, מילה סורית ועוד עצי ארץ-ישראל אופייניים טופלו במשתלות קק"ל וניטעו בשנית לאורך השביל.

השביל החדש נמשך ממפגש הנחלים ועד למעיין הסוסים - מרחק של כ-5 ק"מ. מהמעיין ועד לטחנת הנזירים שבהמשך יש קטע קצר (כ-2 ק"מ) פראי, אך מורכב מבחינת שטחי החקלאות והבעלות עליהם, לכן טרם טופל. בינתיים מתפתל לאורכו שביל נהדר לרכבי שטח, שבחורף הוא אקסטרימי להלל וכולל הרבה בוץ ומעברי מים.

שביל הליכה רגלי / צילום: אבי הירשפילד
 שביל הליכה רגלי / צילום: אבי הירשפילד

למי שירצה להמשיך ברגל בלי להתבוסס בשלוליות בוצניות, יש אפשרות נהדרת נוספת. שביל ישראל, שיורד אל מעיין הסוסים, מטפס ממנו מעט על השלוחה המלווה את הנחל (כ-50 מטר מעל הוואדי), ולאחר כ-2.5 ק"מ מתמזג עם הנקודה הבאה - טחנת הנזירים. היתרון במסלול הזה הוא הנוף והתצפיות הנהדרות שיש מהגובה אל הוואדי. מהטחנה יש קטע מונגש נוסף, עד לנפתול של ראס עלי, של כקילומטר נוסף.

מהנחל טיפסנו על השלוחה הצפונית בדרכי הנוף (שטופלו אף הן), עם הפנים כלפי מרכז השטח באלון הגליל. במשך שני העשורים האחרונים, נבנו רוב דרכי הנוף של קק"ל, מעפר ומ"מצע" בשאיפה שהדרכים ישתלבו בטבע. אבל הניסיון הוכיח שהאבק, הרעש ורמת התחזוקה הנדרשת, הפכו אותן ללא יעילות, ולכן עברו לסלילת דרכי אספלט צרות ונוחות. עם זאת, אומר בונה, דרכי נוף עלולות להפוך לפילים לבנים אם אין בסביבתן תשתיות תומכות ובהן אטרקציות תיירות וספורט.

מרכז השטח באלון הגליל הפך את דרכי הנוף סביבו לאטרקציה משום שזהו מרכז לרוכבי אופניים שהפך לנקודת יציאה לטיולים. בזכותו הפכו דרכי הנוף של הסביבה ליעד לטיולי אופניים שמושכים רוכבים ואפילו משפחות. מכאן ועד להתפתחותם של אתרי לינה בסביבה הדרך הייתה קצרה, ודרור בר מהמרכז מספר על התוכניות שלו להקמת אתר קמפינג שייפתח כנראה בקיץ הקרוב.

בנוסף, זהו אתר שמוכר כ"מלאך שביל" וכמעט כל לילה ישנים בחצר המתחם "שביליסטים" שעבורם התקין בר שוקת מים - יש בה כמה עצים לצל וכן ספסלים ושולחנות, ולשירות הרוכבים יש במרכז ערכת תיקונים חופשית. בשולי המתחם יש פאמפטרק - מסלול רכיבה אתגרי עם תלוליות וסיבובים מוגבהים, שבו רוכבים ללא דיווש אלא בעזרת תנועות גוף מתוזמנות היטב ("פמפום") - מגניב ואווירה ספורטיבית ממכרת.

שביל אופניים / צילום: אורלי גנוסר
 שביל אופניים / צילום: אורלי גנוסר

סביב אלון הגליל יש סינגל אופניים "סובב אלון גליל" שאורכו 20.5 ק"מ, יופי של טיול גם למשפחה עם ילדים. אפשר לעשות גם קטעים רגליים קצרים, ובימים אלה החורשות בשיא הפריחה. בנוסף, מהכניסה ליישוב יוצאת דרך נוף נוספת המסומנת בירוק, שחלקה מקביל לשביל ישראל וסופה בפאתי קריית אתא, כ-16 ק"מ של טיול נפלא ברכב.

מאלון הגליל יצאנו אל דרכי הנוף, ודרך שביל ישראל ונחל רימונים גלשנו לעבר היישוב כעביה. בונה מספר, שחלק מהצלחת פרויקט שיקום הנחל טמון בשיתוף הפעולה המוצלח עם היישובים הבדואיים. הקהילה נרתמה לשמור על הסביבה ועל הניקיון, בעיקר בעזרת בני הנוער שהתגייסו לעניין. בשולי הכפר נבנתה טיילת קצרה שגולשת לנחל, ומנקודת ההתחלה שלה יש תצפית שממנה ראינו את ילדי הכפר רוכבים לאורכו.

מלבד מועצת כעביה נעשה שיתוף פעולה גם עם רשות ניקוז ונחלים קישון, והשאיפה היא להמשיך את השביל. ועד אז, מתפתלת הטיילת היפה ומזגזגת בין גדות הנחל הדרומית והצפונית, מפיחה חיים בטבע ומביאה תיירות גם אל הכפרים שבסביבה.

הגשר בדרך לטחנת הקמח של הנזירים / צילום: אורי מתוך ויקיפדיה
 הגשר בדרך לטחנת הקמח של הנזירים / צילום: אורי מתוך ויקיפדיה

עוד משהו: צעדת הגלבוע, הוותיקה בארץ והיחידה שהוכרה כצעדה בינלאומית, מתקיימת זו השנה ה-52, והפעם בסימן 70 שנה למדינה. בצעדה 3 מסלולים: משפחתי של 6 ק"מ, עממי - 13 ק"מ, ובינלאומי של 40 ק"מ. צפויים להשתתף עשרות אלפי צועדים מהארץ ומהעולם. לצד הצעידה יהיו גם אטרקציות כמו להקת מתופפים, שירה בציבור, פיתות בטאבון ועוד. 16-17.3, לפרטים: www.hagilboa.org.il