לראשונה: דוראד מבקשת לחבר 15 אלף בתים לחשמל פרטי

עד כה, יצרני חשמל פרטיים מכרו חשמל רק לחברת החשמל או לתעשיינים ■ מרשות החשמל נמסר כי אין מניעה לצעד של החברה, כל עוד היא עומדת בתנאי הרגולציה - שכרגע מחייבים החלפת כל מוני החשמל בבתים ■ מי שיכריע אם הפיילוט ייצא לדרך יהיה שר האנרגיה יובל שטייניץ

ארז חלפון / צילום: דניאל בר און
ארז חלפון / צילום: דניאל בר און

האם תם עידן המונופול באספקת חשמל לצרכנים? דוראד, יצרנית החשמל הפרטית השנייה בגודלה בישראל, מקדמת זה שנה מהלך שבמסגרתו תוכל למכור חשמל לצרכנים ביתיים, בשלב ראשון כפיילוט, ולהפוך ליצרן הפרטי הראשון בישראל שיספק חשמל ישירות למשקי בית.

יצרני חשמל פרטיים בישראל רשאים כיום לספק חשמל רק ללקוחות מסחריים ותעשייתיים, מה שמשמר את המונופול של חברת החשמל באספקה לבתי אב. על מנת לאפשר להם למכור חשמל גם ללקוחות פרטיים, יש צורך בשינוי תנאי הרישיון של יצרנים פרטיים או בהחלפת המונים הביתיים. בנושא זה יצטרך שר האנרגיה להכריע ממש בקרוב - בעוד כשבועיים ייפגש יו"ר החברה, ארז חלפון, עם שטייניץ כדי להציג לו את היערכות החברה לפיילוט.

בשלב הפיילוט, מדובר באספקת החשמל לכ-15 אלף בתי אב באזור הנגב ועוטף עזה בהנחה של כ-5%-7% בחשבון החשמל. על פי החברה, פיילוט זה יוכל לצאת לדרך באופן מיידי לאחר קבלת האישורים הרלוונטיים, ואז יוכלו תושבי הנגב והעוטף עזה ליהנות מחשמל מוזל שיסופק על גבי התשתית הקיימת של חברת החשמל. החשבונות ישולמו ישירות לדוראד.

אם יאושר, הפיילוט צפוי לארוך כשנה ולאחר מכן בכוונת דוראד להרחיבו לעוד כ-400 אלף בתי אב. אז אמורה לקום תחנת הכח דוראד ב' בשטחה של התחנה הקיימת, אשר עתידה לייצר כ-600מגוואט שיתווספו ל-860 המגוואט המופקים כיום על ידי החברה.

כבר לפני שנה התחילה דוראד לנהל מגעים מול משרד האנרגיה והאוצר לגבי אספקת חשמל ללקוחות פרטיים. "אנחנו רוצים לצאת לפיילוט כדי להראות שחברה פרטית יכולה לספק חשמל למשקי בית", מספר בשיחה עם "גלובס", ארז חלפון, יו"ר דוראד.

אלא שמאז החברה, בניהולו של אלי אסולין, נתקלה בדחיות מצד הרגולטורים והתבקשה להמתין - בטענות כי הפיילוט לגרום לנזק בהתנהלות מול חברת החשמל במגעים על הרפורמה, וזאת כתוצאה מכניסת יצרן פרטי לתחום שעד היום היה מונופול כמעט בלעדי של חברת החשמל.

"מדובר כאן במהלך היסטורי - זו פעם ראשונה מאז קום המדינה שחברה פרטית תמכור חשמל למשקי בית. אנחנו רוצים לפרוץ את הקיר הזה, ולאפשר לכל אזרח לבחור מי יהיה ספק החשמל שלו. אין סיבה שאת ההנחה שאנחנו נותנים יקבלו רק לקוחות מסחריים ולא כלל אזרחי ישראל. ועכשיו, כשכל עניין הרפורמה סוכם, אני לא מאמין ששר או רגולטור כלשהו ימנעו את זה." אומר חלפון.

מאז שהושגו ההסכמות על הרפורמה, שעל פיהן מקטע האספקה אמור להיפתח לתחרות הדרגתית, הוסרו המכשולים הללו, וכעת כדי שהנושא יתקדם נותר לקבל אישורים מהרגולטורים המפקחים על משק החשמל. במשרד האנרגיה אמרו לנו שהנושא הוצג למנכ"ל המשרד, אך לא היו מוכנים לפרט מעבר לכך. ברשות החשמל נאמר כי "הרשות תומכת בכל פעולה שתנגיש תחרות לצרכני החשמל. אין מניעה לביצוע הפיילוט, ועל דוראד לפעול על פי הרגולציה הקיימת למכירה לצרכנים פרטיים".

אלא שכאמור, על פי הרגולציה הקיימת, יצרן פרטי יכול למכור רק לצרכנים שיש להם מונה רציף, מונה שיכול לפרט את צריכת החשמל בכל רגע נתון. הדבר נובע משיטת ההעמסה של התחנות הפרטיות שמחייבת שהייצור יהיה תואם לצריכה של הלקוחות. לרוב המוחלט של הלקוחות הביתיים אין מונה רציף. חובת התקנה של מונה רציף היא רק ללקוחות עסקיים מעל גודל מסוים - הרבה מעל הגודל של לקוח ביתי ממוצע.

כלומר, מצד אחד ברשות החשמל טוענים כי "אין מניעה" להתחיל בפיילוט, אך מצד שני הדבר מצריך החלפת המונים של 15,000 משקי בית. בדוראד מקווים שיוכלו בכל זאת להתחיל את הפיילוט עם המונים הקיימים, ורק בסיומו להחליף את כל המונים.

"ניוד חופשי של צרכנים באירופה"

"צרכני החשמל הביתיים באיחוד האירופי נהנים זה שנים משוק תחרותי ובחירה חופשית בין ספקי חשמל. הדירקטיבה האירופאית מחייבת לאפשר ניוד חופשי של צרכנים ביתיים בין ספקי חשמל תוך עד 3 שבועות, בדיוק כמו שקיים בשוק התקשורת", אומר היום בשיחה עם "גלובס" חן הרצוג, כלכלן ראשי BDO, המייעץ ליצרני חשמל פרטיים ולחברות בתחום האנרגיה.

לטענת הרצוג, "הרגולציה הקיימת בישראל מונעת התפתחות תחרות על אספקת חשמל לצרכנים הביתיים, וכיום אסור ליצרני החשמל הביתיים להציע לצרכנים הביתיים חשמל מוזל. זהו כשל רגולטורי שגורם לכך שרק מפעלים וצרכנים גדולים יכולים ליהנות כיום בישראל מחשמל מוזל. מן הראוי שממשלת ישראל תאמץ באופן מלא עקרונות הדירקטיבה האירופאית , ובכך תאפשר פתיחת שוק יצור ואספקת החשמל לתחרות מלאה לפי העקרונות המקובלים באירופה", כך הרצוג.

שיעור משקי הבית שרוכשים חשמל מספק תחרותי
 שיעור משקי הבית שרוכשים חשמל מספק תחרותי

דוראד

בעלים: "קצא"א" (37.5%), "זורלו אנרגיה" (25%), "דורי אנרגיה" (18.75%) "אדלקום (18.75%)

טכנולוגיה: מחזור משולב (מחז"מ) באמצעות גז טבעי כדלק עיקרי וסולר (כגיבוי)

כושר ייצור: 860 מגוואט

לקוחות קיימים: אסם, שטראוס, בנק הפועלים, מקורות, משרד הביטחון ועוד

בעלי תפקידים: ארז חלפון - יו"ר, אלי אסולין - מנכ"ל