האחים נאוי: סביר כי לא תידרש הפרשה להלוואה של חצי מ' ש'

חברת המימון החוץ-בנקאי היא אחת מרשימת נושים של חוב בהיקף כולל של 19 מיליון שקל, שהותירה בקשת פשיטת הרגל של איש העסקים קובי טרייביטש

קובי טרייביטש / צילום: תמר מצפי
קובי טרייביטש / צילום: תמר מצפי

בקשת פשיטת הרגל שהגיש לאחרונה איש העסקים קובי טרייביטש הותירה לא מעט נושים, עם חובות בהיקף כולל של 19 מיליון שקל, עיקרם ככל הידוע לבנקים ולמס הכנסה. נושה נוסף של טרייביטש היא חברת האשראי החוץ-בנקאית אחים נאוי של דורי ושאול נאוי, עם חוב המוערך בכחצי מיליון שקל. עם זאת, בסביבת החברה מעריכים, כי היא לא צפויה להיפגע מקריסתו הפיננסית של טרייביטש ולרשום הפרשה בגין החוב, וזאת בזכות ערבות הקיימת לחוב זה.

ככל הידוע, הערב שהביא עימו טרייביטש לצורך קבלת האשראי מהאחים נאוי שכנע את ראשי החברה כי גם במקרה של קריסת עסקיו, החזר החוב לא ייפגע, ולכן הם העניקו לו את ההלוואה, שנועדה לסייע במימון השקעתו במיזם שוק האוכל אלנבי רוטשילד, שאותו הקים טרייביטש לפני כשנה וחצי.

האחים נאוי היא חברת האשראי החוץ-בנקאית הראשונה שהצטרפה לבורסה, והיא נסחרת היום בשווי של כ-600 מיליון שקל, אחרי שבשנה האחרונה השילה מנייתה כ-25% מערכה. בסוף הרבעון השלישי של 2017, הונה העצמי עמד על כ-438 מיליון שקל, ויתרת תיק אשראי הלקוחות שלה עמד על כ-2 מיליארד שקל.

טרייביטש: שורת השקעות שכשלו

לאחרונה פנה כאמור טרייביטש, המוכר גם כמייסד רשת קמעונות המזון טיב טעם, לביהמ"ש, בבקשה להכריז עליו כפושט רגל, בשל חובות של 19 מיליון שקל. טרייביטש ציין בתצהיר שהגיש לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, כי "לא נותרה לי ברירה אלא לבקש את הגנת ביהמ"ש בכך שיינתן צו לכינוס נכסיי ולעיכוב כל ההליכים נגדי. מעולם לא רציתי להתחמק מתשלום חובותיי, ועל אף הקשיים החמורים שאיתם התמודדתי, לא אמרתי נואש, וניסיתי בכל דרך לשלם את חובותיי ולהקטין את ההוצאות, אולם הגעתי למבוי סתום".

בתצהיר שהגיש טרייביטש לביהמ"ש הוא מציג רצף עסקים שהיה מעורב בהם ואשר כשלו, ושורה של השקעות בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים שירדו לטמיון והביאו לקריסתו. לטענתו הוא רשם הפסד משמעותי ממכירת החזקותיו בטיב טעם, בגלל חובות וקושי עסקי, והפסדים שרשם מהשקעה בחברה ליצוא חקלאי שהקים עם שותף. לאחר רצף אירועים זה, נראה כי מה שהפיל את טרייביטש סופית הייתה ההשקעה הגדולה והלא מוצלחת שביצע בשוק האוכל רוטשילד אלנבי.

ב-2009 הפך חגי שלום לבעל השליטה ברשת טיב טעם, לאחר רכישת מניות שהחזיקה קודם לכן חברת אנטר הולדינגס אשר נקלעה לקשיים, וטרייביטש נותר כשותפו. בשנים שלאחר מכן, ולאחר עליות משמעותיות בשווי מניית טיב טעם, בד בבד עם הבראת הרשת על-ידי שלום, מכר טרייביטש נתחים מהחזקותיו, וכיום הוא כבר לא בעל עניין ברשת.

לאחר שעזב את טיב טעם, הקים טרייביטש בין היתר חברה ליצוא חקלאי שב-2012 נפגעה משמעותית מהפחתת מטבע הרובל הרוסי, ולאחר סגירת חברה זו הקים בשותפות עם שלומי גבאי, לשעבר מנכ"ל איקאה ישראל ואריק אברמוביץ' את שוק האוכל אלנבי רוטשילד, שנפתח לפני כשנה בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.

גילוי מלא: ליאת רון, בת זוגו של קובי טרייביטש, כותבת ב"גלובס"