מלחמת הסחר סין-ארה"ב: "ייתכן שסין תצטרך להגיב בחזרה"

שר החוץ הסיני הזהיר כי תוכניתו של הנשיא טראמפ להעלאת מכס על ייבוא פלדה ואלומיניום לא תעבור מבחינת סין בשקט ■ "התוצאה של מלחמה כזאת תהיה מזיקה", אמר

פלדה בסין / צילום: רויטרס - Tyrone Siu
פלדה בסין / צילום: רויטרס - Tyrone Siu

סין תגיב במידת הצורך, במקרה של מלחמת סחר עם ארה"ב, אמר הבוקר (ה') שר החוץ הסיני, וונג יי, והזהיר שמלחמה כזו תפגע בשני הצדדים. הדברים נאמרו בתגובה להחלטת נשיא רה"ב, דונלד טראמפ, לקבוע מכס של 25% על פלדה מיובאת ו-10% על אלומיניום מיובא. הבית הלבן ציין כי תיתכן תקופת פטור של 30 יום למקסיקו וקנדה ועוד כמה מדינות, בהתבסס על שיקולי ביטחון לאומי.

המכסים נועדו למנוע יבוא זול, בייחוד מסין, אותו מגדיר טראמפ כגורם לפגיעה בתעשייה האמריקנית ובמקומות עבודה.

התוכנית של טראמפ גוררת התנגדויות מבית. ממשל טראמפ ניצב בפני התנגדות גוברת למכסים מצד רפובליקנים בולטים בקונגרס האמריקני, ואנשי עסקים שחוששים מפני השפעתם השלילית על הכלכלה.

מתיחות הסחר עם ארה"ב עלתה לראש רשימת הסיכונים שניצבים בפני סין השנה, אמר ז'או האו, כלכלן בכיר לשוקים מתעוררים בקומרצבנק. הנתונים האחרונים מצביעים על גידול של 44.5% ביצוא הסיני בפברואר בהשוואה לפברואר 2017.

שר החוץ וונג, שדיבר בשולי הכנס השנתי של הפרלמנט הסיני, אמר שסין וארה"ב אינן חייבות להיות יריבות, וההיסטוריה מראה שמלחמות סחר אינן הדרך הנכונה ליישב בעיות. "בייחוד על רקע הגלובליזציה בימינו, בחירה במלחמת סחר היא תפיסה מוטעית. התוצאה תהיה מזיקה", אמר וונג. "יתכן שסין תצטרך להגיב בצורה מוצדקת ומחויבת המציאות". וונג אמר שלסין יש עוד דרך ארוכה של מודרניזציה, ו"היא לא תדיח ממעמדה את ארה"ב, זה לא צריך לקרות".

טראמפ התייחס לסוגיית הסחר עם סין בציוצי טוויטר. הוא דרש שסין תציג תוכניות לצמצום עודפי הסחר שלה עם ארה"ב בהיקף של מיליארד דולר. הנושא הועלה בפגישתו עם נציג סיני בכיר בשבוע שעבר.

המתחים בענייני סחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם, עלו עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן ב-2017. למרות שסין אינה מייצאת פלדה בהיקפים גדולים לארה"ב, ההתרחבות התעשייתית המאסיבית שלה עזרה ליצור עודף עולמי של פלדה שהוריד את מחירה.

המכסים החדשים צפויים להיכנס לתוקף בעוד חודשיים, אם כי כלכלנים אינם רואים השפעה גדולה שלהם על סין. חברת קפיטל אקונומיקס מעריכה שיצוא הפלדה הסיני לארה"ב מהווה פחות מ-0.1% מהתמ"ג הסיני, והוא מוגבל ממילא על ידי תקנות מניעת יבוא בהיצף. "על הנייר, לסין יש יותר מה להפסיד ממלחמת סחר - היא מייצאת לארה"ב הרבה יותר מכפי שהיא מייבאת. אבל יש מקרות חלופיים מעטים לרוב המוצרים שארה"ב קונה מסין", מסרה חברת המחקר הזו אתמול. פולי סויה, מטוסים ומכוניות הם שלושה סוגי יצוא אמריקאי שחשופים לצעדי תגמול סינים.

טראמפ שוקל גם עיצומי סחר נגד נוספים נגד סין. מקורות דיפלומטיים ועסקיים אמריקאים אומרים שארה"ב הקפיאה למעשה מנגנון פורמלי לשיחות על סכסוכי סחר עם סין, מפני שסין לא עמדה בהבטחותיה להקל על חברות אמריקאיות.

נתוני סחר עדכניים של סין שפורסמו הבוקר מראים שהיצוא שלה זינק בפברואר ב-44.5% לעומת פברואר אשתקד, מעל ציפיות השוק, ואילו היבוא שלה עלה ב-6.3% בלבד. עודף הסחר הסיני בפברואר עמד על 33.74 מיליארד דולר. עודף הסחר עם ארה"ב בחודשים ינואר ופברואר הסתכם ב-42.92 מיליארד דולר.

ביצועי הסחר הסיני רשמו מהפך חיובי ב-2017, וגם השנה נרשמה פתיחה חזקה. אבל המתחים עם ארה"ב מעיבים על תחזית היצוא, ושוק נדל"ן מצטנן עשוי לרסן את הביקוש המקומי לחומרי גלם מיובאים כמו עפרות ברזל.

יצוא מסין
 יצוא מסין

מקסיקו וקנדה יוחרגו מהיטלי המכס ו"אולי מדינות נוספות" / שירות רויטרס

לא כל המדינות נמצאות בקו אחד עם תוכנית המכס של דונלד טראמפ. הנשיא האמריקאי מתכנן להציע לקנדה ומקסיקו פטור של 30 יום מהמכסים המתוכננים על פלדה ואלומיניום מיובאים לארה"ב, וייתכן כי הפטור הזה יוארך בהתבסס על דיוני חידוש הסכם הסחר הצפון אמריקאי, נאפט"א, מסר מקור רשמי בבית הלבן אמש.

המהלך בא בעקבות הודעה מוקדמת אתמול של דוברת בבית הלבן, לפיה המכסים המתוכננים עשויים שלא לחול על קנדה ומקסיקו ועוד כמה מדינות "בהתבסס על ביטחון לאומי".

מדובר על מכסים של 25% על פלדה מיובאת ו-10% על אלומיניום מיובא שנועדו למנוע יבוא זול, בייחוד מסין, למרות שדווקא סין אינה יצואנית בולטת של פלדה לארה"ב. מקור בכיר במשל מסר שהמכסים ייכנסו לתוקף שבועיים אחרי שטראמפ יחתום עליהם.

דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, מסרה בתדרוך לכתבים אתמול: "אנו מעריכים שהנשיא יחתום בסוף השבוע. יש פטורים בפוטנציה למקסיקו וקנדה בהתבסס על ביטחון לאומי, ואולי גם למדינות נוספות בהתבסס על התהליך הזה". סנדרס הוסיפה כי "ההחלטה תתקבל כל מדינה לגופה, בהתבסס על ביטחון לאומי".

טראמפ אמר ביום שני השבוע שקנדה ומקסיקו לא ייכללו במשטר המכסים החדש, אחרי סיום מוצלח של הדיון מחדש על הסכם הסחר החופשי בצפון אמריקה, נאפט"א. מאמצי הממשל לקשור את דיוני נאפט"א והמכסים החדשים התקבל בחוסר אהדה באוטווה ובמקסיקו סיטי. הטלת מכסים חד-צדדית ללא פטורים למדינות שונות עלולה לגרור צעדי גומלין על ידי קנדה ואירופה, בין היתר, והיא מסבכת דיונים סבוכים ממילא על נאפט"א.

השווקים הגיבו אתמול להודעת ההתפטרות של היועץ הכלכלי הראשי לטראמפ, גארי קוהן, שנתפס כמתנגד ללאומנות הכלכלית של הנשיא. קוהן, שפרש בעקבות ההחלטה להטיל מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום, משאיר את הזירה בידי ניצי סחר כמו שר המסחר ווילבור רוס ויועץ הסחר של טראמפ, פיטר נבארו.

בציוץ הבוקר שלו אתמול, טראמפ לא הראה כל סימן של חזרה מההחלטה לטיל את המכסים. הוא כתב שארה"ב איבדה יותר מ-55,000 מפעלים ושש מיליון משרות ייצור והניחה לגירעון המסחרי שלה לנסוק מאז ממשל הנשיא בוש האב, בשנים 1989-1993.

הציוצים הבאים התייחסו לסחר עם סין, ודרשו שבייג'ין תציג תוכנית לקיצוץ ודף הסחר שלה עם ארה"ב במיליארד דולר השנה, סכום פעוט ביחס לגודל עודף הסחר הסיני עם ארה"ב. העודף הזה בסחר בסחורות (ללא השירותים) הגיע ב-2017 לשיא של 375.2 מיליארד דולר.

אתמול חתמו יותר מ-100 צירים רפובליקנים בבית הנבחרים, ביניהם קווין בריידי, יו"ר ועדת ההקצבות שמפקחת גם על מדיניות הסחר, על מכתב ששיבח את טראמפ על "עמידה מול האנשים הרעים", אך המכתב הדגיש גם שמוצרים שנסחרים בצורה הוגנת צריכים להיות פטורים ממכסים.

נשיא לשכת המסחר האמריקאית, טום דונהיו, הזהיר מהאפקט של המכסים על הכלכלה. "לא נעלה את הכלכלה לצמיחה של מעל 3% או נמשיך לייצר מקומות עבודה אם נלך בדרך הזו", אמר דונהיו, נשיא ומנכ"ל לשכת המסחר. "אנחנו קוראים לממשל לקחת ברצינות את החשש הזה".