האם 75 מ-140 המפוטרים במפעל נגב קרמיקה יחזרו לעבודה?

איש העסקים משה סבח שמייצג משקיע סודי מירדן: "עד יום שני יש עסקה, המפעל עובר ידיים, ולעשרות עובדים בירוחם תהיה פרנסה"

עובדי נגב קרמיקה ליד המפעל בירוחם   / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי נגב קרמיקה ליד המפעל בירוחם / צילום: דוברות ההסתדרות

בית הדין הארצי לעבודה דחה דיון שהיה אמור להיערך היום (ה') בנוגע למשבר במפעל נגב קרמיקה בירוחם, וזאת בעקבות בקשה של ההסתדרות הכללית לקיים אותו במועד אחר. הבקשה הוגשה על רקע הימשכות המאמצים למצוא למפעל רוכש, והודעה מצד משקיע מירדן שלפיה יעביר בשבוע הבא ערבות בנקאית שתאפשר לו לרכוש את המפעל. הדיון נקבע לעוד כשבועיים. נציין כי הרוכש יקבל את המפעל ללא תמורה, אך יצטרך להעביר סכום של 150-160 מיליון שקל כדי לכסות חובות קייימים.

138 מפוטרי המפעל לא מקבלים שכר מזה כשבוע, וזאת לאחר שתקופת ההתחייבות של הנהלת קבוצת נגב קרמיקה, שבשליטת קרן ההשקעות ויולה, לשלם להם שכר - הסתיימה.

ההתפתחות במשבר במפעל הדרומי חלה באמצע השבוע, כפי שדיווח "גלובס", כשהמשקיע מירדן, המיוצג בידי איש העסקים משה סבח, הצהיר כי יבצע העברה בנקאית של 8 מיליון שקל - שיבטיחו את הסכם השכירות של מבנה המפעל בירוחם ונמצא בבעלות חברת מבנה: "עוד קצת, והכול נגמר", אמר היום סבח ל"גלובס", "עד יום שני יש עסקה, המפעל עובר ידיים, ולעשרות עובדים בירוחם תהיה פרנסה".

הדיון שנקבע להיום בבית הדין הארצי לעבודה, נקבע בתחילת השבוע שעבר, כשברקע מאמצים מצד משקיעים אחרים לרכוש את המפעל - כשלו: התעשיין שמואל דונרשטיין, הבעלים של חברת רב-בריח פרש מהתהליך בנימוק שבנסיבות הקיימות אין לעסקה כזאת היתכנות כלכלית ומתמודד אחר בהליך, הבעלים של מתפרת העצמאות במצפה רמון ובערד, אודי לוי הודיע כי אינו יכול להעמיד לחברת מבנה את הערבויות שדרשה.

למרות המבוי הסתום בניסיונות למכור את המפעל, שופט בית הדין הארצי לעבודה, אילן איטח קבע דיון מעקב להיום - בניסיון למצוא רוכש ברגע האחרון. בשוליו של הדיון סבח ולוי שוחחו על אפשרות לשיתוף פעולה, תוך רכישה משותפת של המפעל בידי המשקיעים שמייצג סבח - קבוצת אנשי עסקים ישראליים שפעילים בתחום הנדל"ן ומשקיע מירדן. אלא שהצעה זו לא הבשילה.

גורמים שמעורבים במשבר אמרו היום כי החלטת ההסתדרות לבקש את דחיית הדיון בבית הדין התקבלה לאחר שבעלי מקצוע השתכנעו כי המשקיע מירדן נחוש לבצע את העסקה, והציג באמצעות נציגו סבח מסמכים שמעידים על היערכותו להעברת כספי הערבות לחברת מבנה: "כספי הערבות יגיעו מבנק בגרמניה לחשבון של מבנה בבנק אגוד עד יום שני. הערבות תתחדש מדי שנה, לתקופה של 10 שנים, בדומה לערבות שיש למבנה מקרן ויולה על אותו המפעל", אמר סבח.

סבח מסרב לחשוף את המשקיעים שעומדים מאחורי העסקה המסתמנת, שתציל את מקום הפרנסה של עשרות מתושבי ירוחם וסביבתה. השבוע הוא אמר ל"גלובס" כי במתכונתו החדשה, יועסקו במפעל בשלב ראשון כ-75 עובדים: "אני מקווה שבהמשך המפעל יתבסס יותר, יצליח, ירחיב פעילות - ואז נקלוט עובדים נוספים".

עוד אמר סבח כי המשקיע הירדני, שזהותו טרם נחשפה, מתכוון לשווק את תוצרת המפעל בשוק הירדני, בין השאר באמצעות חנויות שיפתח בעמאן ובעקבה ולמכור אותה גם לרשתות בשוק הישראלי, כמו גם לרשת החנויות של נגב קרמיקה. סבח הוסיף ואמר כי "על המדינה ליישם את ההבטחות לסיוע מצדה למפעל, ואני מצפה שהיא תממש אותן, לרבות הנחות בארנונה, השתתפות בשכר העבודה של העובדים, הלוואה בתנאים מיטביים מהקרן למפעלים במצוקה והעדפה של מוצרי כחול-לבן".

המשבר בנגב קרמיקה פרץ בנובמבר האחרון, כשהנהלת הקבוצה הודיעה על סגירתו המידית ועל פיטורי עובדיו בנימוק ש"אין לו זכות קיום". הנהלת הקבוצה הוסיפה וטענה כי עלויות היבוא של מוצרי קרמיקה ופורצלן מטורקיה נמוכות יותר מעלות יצורם בארץ.

מהלך זה עורר גל של ביקורת ציבורית נגד קרן ויולה, שרכשה את קבוצת נגב קרמיקה ואיתה גם את רשת החנויות ואת המפעל שבירוחם מקבוצת אפריקה תעשיות, כחצי שנה בלבד לפני הסגירה.