גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד ז'ק חן לעו"ד פרידמן: "לא אהבתי שקראת לאלוביץ עבריין"

העימות בין הסנגור הבכיר לפרקליט הבכיר התקיים בכנס בנושא שוק ההון ואכיפה כלכלית באוניברסיטת ת"א ■ עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ, אמר ש"חנקו אותו", בהתייחס לכך שכל רכושו נתפס ועוקל ■ עו"ד שרון פרידמן: "עבריינים כמו אלוביץ נוהגים להעלים את הכספים שלא נתפסים מהר מאוד"

עו"ד ז'ק חן / צילום: שלומי יוסף
עו"ד ז'ק חן / צילום: שלומי יוסף

"מיד בשלב החקירה הגלויה יוצאת המשטרה למסע של תפיסות זמניות, לא מידתיות. מוציאים צווים לכל הבנקים, תופסים את כל הרכוש, עוצרים את כל כרטיסי האשראי, הוראות קבע חוזרת. במקרה של שאול אלוביץ, הגיעו אל ביתו הרבה חוקרים ביום שהוא נעצר, נשארו בבית שלו שעות ארוכות אחרי שהוא נעצר, הורידו תמונות מהקירות, וזה הגיע למחזות קשים, כשביקשו מהגברת אלוביץ להוריד עגילים שהיא ענדה, ומשאול אלוביץ דרשו להוריד את טבעת הנישואים מאצבעו - כאילו זה אמור למלא את הפער בין שווי העבירה לרכוש שנתפס לצורכה".

כך תיאר היום (ד') סנגורו של שאול אלוביץ, עו"ד ז'ק חן, במסגרת פאנל שנערך בכנס בנושא שוק ההון ואכיפה כלכלית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, את רגעי המעצר ותפיסת הרכוש של בני הזוג אלוביץ, במהלך מעצרם לחקירה בהסתעפות האחרונה בפרשת בזק (תיק 4000).

עו"ד חן, שהגיש הבוקר לבית המשפט בקשה לשחרור חלק מהרכוש של בני הזוג אלוביץ שנתפס לצורכי חילוט במקרה שיוגשו אישומים ואלוביץ יורשע, ביקר בחריפות את מדיניות תפיסות הרכוש של המדינה, ובין היתר טען כי "תופסים גם עסקים, חשבונות וזכויות של העסק, ואז גלי ההדף הם נוראיים - על ספקים, לקוחות, עובדים שלא מקבלים משכורות; ונוצרת מהומה, כאוס". 

עו"ד חן הוסיף כי ההשלכות של תפיסות הנכסים לאורך ההליך יכולות להיות הרסניות כלפי החשודים לאור ההתארכות של ההליכים: "למרבה הצער, משום שהחקירות מתארכות, והמדיניות של בתי המשפט היא מאוד ליברלית, ומפחידים את בתי המשפט שמה שלא ייתפס עכשיו ייעלם עד סוף ההליך - מגיעות ההחלטות שמאפשרות את התפיסות בהיקפים כל-כך גדולים. וכאשר התיקים מתארכים כל-כך הרבה זמן, והחקירה עצמה מתארכת לפעמים לשנה או שנתיים, אנחנו נמצאים בסופו של דבר מגיעים לסוף ההליך, לבירור האשמה, והקריסה הכלכלית כבר התרחשה, והנזק כבר נגרם, ואת הנעשה אין להשיב".

באשר לאלוביץ, אמר חן כי "חנקו אותו", בהתייחס לכך שכל רכושו נתפס ועוקל.

עו"ד שרון פרידמן, ראש תחום אכיפה כלכלית בפרקליטות המדינה, הגיב לדבריו של חן בביטול ואמר "אלמלא הכרתי את העובדות, כמעט הייתי משתכנע. הביקורת הייתה משובחת אילו היא הייתה קשורה לעובדות".

לדברי עו"ד פרידמן, רשויות האכיפה פועלות במידתיות, וניתן ללמוד זאת לעמדתו גם מהנתונים שהפרקליטות אוספת בנושא, מהם עולה כי בסופם של ההליכים המשפטיים נשללים מהמורשעים בין 70%-75% מהרכוש שנתפס. "אם היינו פועלים באופן דרקוני כפי שהוצג פה, הייתה פועלת כבר מערכת של תביעות אזרחיות, וזה לא קורה. למיטב ידיעתי, ואני מפקח על מאות תיקים, אין חברה אחת לגיטימית שקרסה בעקבות תפיסות, אנחנו מאוד נזהרים בתפיסות הראשונים בגלל זה. יש חברות שקורסות - וטוב שכך".

פרידמן הוסיף כי "הניסיון מראה שכל מה שמשוחרר (רכוש שנתפס ומוחזר לחשודים, א' ל"ו) - נעלם. אני לא יודע אם זה בגלל שהנאשם בטוח בחפותו (נאמר בציניות). אנחנו רואים את זה במקרים שבטעות אנחנו לא תופסים נכסים, או שאנחנו מגיעים להסכמות עם הנאשם שנשחרר כסף כדי לאפשר קיום של עסק, ומיד לאחר שחרור הכסף העסק קורס, והכסף נעלם".

לדברי פרידמן, "עבריינים כמו אלוביץ", ש"הם ממש מסכנים, ואין להם כסף", נוהגים להעלים את הכספים שלא נתפסים מהר מאוד.

על דברים אלה התרעם עו"ד חן, אשר לדבריו השימוש של פרידמן במונח "עבריינים" בהקשר של חשודים שנכסיהם נתפסים, ובהם אלוביץ, מדגיש את הבעיה. "לא אהבתי שקראת לאלוביץ עבריין, פה טמונה הבעיה כולה", אמר, תוך שהוא מתייחס לכך שהנכסים נתפסים בשלב מוקדם מאוד של החקירות, כאשר חזקת החפות עומדת לכאורה לטובת החשוד.

העימות הזה בין הסנגור הבכיר לפרקליט הבכיר התקיים היום כאמור במסגרת פאנל שנערך בכנס בנושא שוק ההון ואכיפה כלכלית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. הכנס, שנערך בצל חקירת פרשת בזק (תיק 4000), הפגיש את הסנגורים ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, המייצגים את בני הזוג אלוביץ בפרשה, גם עם השופטים חאלד כבוב ורות רונן מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב והשופט גלעד נויטל מבית המשפט המחוזי בתל-אביב; וכן עם מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד יהודית תירוש-גרוס, העומדת בראש מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), המלווה את החקירה בתיק 4000 עוד מתחילת דרכה.

עיתוי הכנס, זהות המשתתפים ונוכחות של סנגורים רבים בקהל הובילו לא פעם להתלהטות הרוחות, כאשר הנושא החם שנדון בכנס היה השימוש שעושות רשויות האכיפה בכלי של תפיסות זמניות בשלבים מוקדמים של חקירות כלכליות.

"אין להם כסף ללכת למכולת"

גם עו"ד מיכל רוזן-עוזר התייחסה לסוגיה, תוך שהיא מותחת ביקורת על השימוש הגובר שעושות רשויות האכיפה בכלי של תפיסות זמניות: "אנחנו רואים התנהלות קשה יותר כלפי חשודים, וצריך לזכור שאף אחד לא בחן את הראיות נגדם בשלב הזה, והם (החשודים, א' ל"ו) עדיין לא נשאלו ולא נתנו תשובות, וכבר ברגע הזה הם נמצאים במצב שאין להם כסף ללכת למכולת, ממש ככה... לא תמיד מבינים שבדרך יכול להיות שנהרסו ונגמרו חיים של אנשים, עד שהם הגיעו ליום שבו הכספים שוחררו. לפעמים מדובר בתקופה ארוכה מאוד שכל הרכוש שלהם תפוס, וזה הורס משפחות, עסקים נסגרים, ויש סיפורים ושמות מאחורי הסיפורים האלה, וזה סיפור מכמיר לב".

על דברים אלה הגיבה עו"ד יהודית תירוש-גרוס, תוך שהיא מציינת כי הרשויות "ערות לכך שמדובר בהליך מאוד מקדמי, שחזקת החפות עדיין עומדת לכל חשוד, ויש משהו שנתפס דרקוני, בכך שמצד אחד יש את חזקת החפות, ומצד שני תופסים נכסים", אך היא ביקשה להדגיש כי "המחוקק ומערכות האכיפה ראו לנגד עיניהם את הצורך בהרתעה של העבריין הכלכלי, ולא רק את הצורך להעניש בשלילת חירות, אלא גם בכיס, בגלל שהפשיעה הכלכלית עוסקת בכספים, ויש חשיבות בהרתעה דרך הכיס".

בנוגע למצוקה אליה נקלעים החשודים לאור תפיסת הרכוש, ציינה עו"ד תירוש-גרוס: "אנחנו כן ערים להכבדה שהדבר מייצר, והרבה מאוד פעמים, כמעט בדרך-כלל, אנחנו מגיעים בשלבים מאוד ראשוניים להסכמות עם חשודים, על תפיסה של חלק מהסכומים שנתפסו, שחרור חשבונות מסוימים, גם בתאגידים, על-מנת לאפשר להם להתנהל. ככה שאנחנו כן מנסים לעשות את הדברים בצורה מידתית. אבל אם לא נתפוס כלום, שזאת הציפייה שאני שומעת ממיכל (עו"ד מיכל רוזן-עוזר), ואם לא נתפוס שום דבר, יש סיכוי רב שגם לא יהיה בסוף מה לחלט, ואני לא חושבת שאף אחד מאזרחי המדינה רוצה שאם בסוף היום בית המשפט ירשיע אדם, שהוא יישאר עם הפירות שהוא השיג מביצוע העבירה".

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023