ייפטרו מתנובה? הסינים מקווים שגבריאלי יציל אותם מעצמם

מה מסתתר מאחורי המינוי החריג של חיים גבריאלי ליו"ר, ואיך המינוי צפוי להשפיע על הכיוון האפשרי של החברה, על עתידו של המנכ"ל אייל מליס ועל מצב הקיבוצים ■ ניתוח מיוחד

חיים גבריאלי / צילום: תמר מצפי
חיים גבריאלי / צילום: תמר מצפי

בשנת 2015 מכרו קרן אייפקס ומבטח שמיר את השליטה בקונצרן המזון הגדול במדינה תנובה לידי קונצרן ברייט פוד הסינית. אין מחלוקת שהעסקה הזו הפכה ברבות השנים למאוד לא סימטרית: בעוד שצד אחד היה מרוצה ממנה מאוד (המוכרים), הרי שהצד השני (הרוכשים) סבל ממנה כשההנהלה שלו התחלפה שלא מרצונה, וכשהוא מתקשה להניב מהחברה הישראלית את כל מה שציפה למצוא בה ולהציף ממנה. עכשיו, כמעט שלוש שנים אחרי שהרכישה הענקית הושלמה, וכשברור גם לסינים שהם שילמו תמורה מופרזת בגינה, הם ממשיכים לחפש את הדרך לשנות כיוון - בין אם לצורך יציאה לדרך חדשה בתוך הבית ובין אם אפילו בדרך למכירה.

בתחילת השבוע הודיעה תנובה כי ברייט דיירי, תשלובת החלב של ברייט פוד, ממנה את חיים גבריאלי לתפקיד יו"ר תנובה. עבור גבריאלי, שכבר מכהן מזה כשמונה חודשים כדירקטור וכסגן יו"ר תנובה, מדובר בחזרה לקדמת הבמה העסקית בישראל, שנים לאחר שהיה מנכ"ל קונצרן אי.די.בי (קודם לקריסתו הפיננסית וגם לאחריה).

אבל, יותר מהחשיבות הרבה של המינוי עבור גבריאלי, נשאלת השאלה מה מינויו של ישראלי בעל היכרות מעמיקה עם המגזר העסקי בישראל מבשרת עבור ענקית החלב המקומית בעיניים של הבעלים הסינים. התשובה היא שהם לא מרוצים ממה שקורה בתנובה מאז שנכנסו אליה, ושלהערכתם הם הגיעו לדרך ללא מוצא - מה שמחייב אותם לכוון מחדש את המערכת.

סנונית ראשונה לכיוון החדש היא התרחבות בארה"ב. ל"גלובס" נודע כי תנובה שוכרת את שירותיה של PWC האמריקאית לצורך הרחבת עסקי החלב שלה בארה"ב.

מה עבר על תנובה - סינים
 מה עבר על תנובה - סינים

שינוי עמוק יותר בתפיסה

כדי להבין מה עשויות להיות המטרות של הסינים עם המינוי האמור של גבריאלי, יש להבין שמדובר בחלק משינוי משמעותי יותר בדירקטוריון תנובה, וזאת כשנתיים לאחר שהם החליפו את המנכ"ל הקודם של החברה, אריק שור, באייל מליס. כך, בהודעתם על השינויים מוקדם יותר השבוע, מסרו בעלי השליטה בתנובה כי "כחלק מתהליך שגרתי של החלפת חברי הדירקטוריון לאחר מספר שנים, מתוך שישה חברי דירקטוריון של ברייט פוד, ארבעה דירקטורים חדשים ימונו, בנוסף לז'או ג'יאנפו וחיים גבריאלי, שמכהנים כיום כדירקטורים". הם הוסיפו כי "חברי מועצת המנהלים החדשים שמונו, בראשותו של וו טונהונג, נשיא ברייט פוד אינטרנשיונל, הינם מנהלים בכירים אשר מביאים עימם ניסיון עשיר בתחום ניהול של קבוצות עסקיות גדולות ועם ניסיון עסקי בינלאומי".

עוד הודו הסינים כי "בשנתיים האחרונות תנובה ניצבה בפני אתגרים רבים", ושהיא "עדיין עומדת בפני אתגרים", תוך שטענו כי תנובה אימצה "תוכנית אסטרטגית חדשה ותוכנית רה-אורגניזציה והתייעלות, אשר שיפרו באופן משמעותי את היעילות והביצועים שלה", ושהיא "ממשיכה לחתור להמשך צמיחה וביצוע השקעות חדשות כדי להבטיח פיתוח משמעותי בזירה המקומית והבינלאומית".

מעבר לשפה שמאפיינת הודעות רבות בדבר מינוי בכיר זה או אחר, ההודעה הזו גם מגלמת בחובה שינוי עמוק יותר בתפיסה של הסינים לגבי תנובה. בניגוד לרכישות אחרות שברייט פוד הסינית ביצעה מחוץ לסין ושנעשו באמצעות ברייט פוד אינטרנשיונל, את הרכישה של תנובה היא ביצעה דווקא באמצעות ברייט דיירי, זרוע הפעילות שלה בסין שגם מתמחה בתחום החלב. כמו כן, בחברות שברייט פוד רכשה מחוץ לסין היא לא נהגה למנות יו"ר מקומי, כך שמדובר בצעד יוצא דופן.

על כל פנים, כשתנובה נרכשה על-ידם היו לסינים תוכניות אופטימיות ממש עבור החברה הישראלית, שהתמקדו, בין היתר, בהפיכתה לציבורית בסין כחלק מפעילות גדולה יותר של ברייט דיירי הציבורית. אבל המציאות טפחה על פניהם של הבעלים החדשים כשהתוצאות של תנובה הורעו ומעמדה בשוק הישראלי נשחק.

אז גם התברר שהרכישה נעשתה בשווי מפולפל הרבה יותר מדי מבחינת הסינים (כשברקע נשלחו כמה מבכירי הקונצרן הסיני לכלא, כולל מי שהיה היו"ר הראשון של תנובה מטעם ברייט פוד).

כך שהתוכנית להפוך את תנובה לחלק מפעילות ציבורית בסין נגנזה, והסינים החלו לחפש מוצא מהפלונטר התחרותי בישראל.

החלשת הכוח של הקיבוצים

ראשית, הסינים בוחרים למנות יו"ר מקומי שמכיר את השוק הישראלי טוב מהם, שחושב ומדבר עברית (גם בעסקים) ושיש לו ניסיון רב בהזזת דברים בישראל, גם מול גורמי רגולציה וממשל מקומיים. כמו כן, מי שאחראית על פעילות ברייט פוד בעולם היא, כאמור, ברייט פוד אינטרנשיונל, הזרוע של ברייט פוד לעניין בינלאומיים. עד עכשיו הדירקטורים של הסינים בתנובה היו דירקטורים של ברייט דיירי. כעת זה משתנה, והדירקטורים החדשים באים מהזרוע הבינלאומית. זה מבשר על שינוי בתפיסה ביחס לחברה בישראל. אבל בזה לא מתמצה השינוי בתנובה. השינוי הטוטאלי של הבורד, ולמעשה מינויו מחדש רק עם שני חברים שהיו בו - כולל גבריאלי שהצטרף אליו רק לאחרונה (לצורך מה שנראה כתקופת לימוד החברה מצדו וכתקופת בחינה שלו מצד בעלי השליטה), טומן בחובו שינוי גדול אף יותר, פנימה לתוך הקונצרן הישראלי.

נראה שהבורד החדש בתנובה מבשר לא רק על הזזת המוקד הסיני שדרכו תנוהל מעכשיו תנובה, כי אם גם על החלשה מסוימת של הכוח של הקיבוצים בקונצרן החלב הישראלי (השותפים של הסינים בתנובה). נראה גם שלגבריאלי ניתנת עכשיו סמכות ביצועית ממשית, כולל ציפייה שאף יוביל שינויים בקצב מהיר יותר, שכן בשנים האחרונות איבדה החברה נתחי שוק בכמה מוקדים מרכזיים עבורה והרגולציה מאיימת לחתוך עוד יותר את הכנסותיה.

מה גם שבורד חדש, שלא מינה את מנהלי תנובה, פחות מחויב לקונספציות הנוכחיות של הקבוצה, כך שהוא יכול לשנות אותן ואת הדמויות בראש החברה בקלות רבה יותר מאשר הבורד שהוביל את תנובה עד כה.

התוכניות העתידיות של גבריאלי

מקורבים אליו אומרים בשיחה עם "גלובס" כי "הבסיס לפעילות של גבריאלי תהיה לייצב את הספינה של תנובה. בארבע השנים האחרונות היא התחילה להתנדנד, וכעת הגיעה העת לייצב אותה".

המהלך המשמעותי שמוביל כעת גבריאלי הוא חיזוק פיתוח הפעילות הבינלאומית (הפעילות של תנובה בסין ובארה"ב), ועסקאות שעשויות לתנובה ערך מוסף כמו הקוטג' האמריקאי של תנובה תחת המותג "מונה", שעדיין לא מצליח לעמוד ביעדים בארה"ב.

אותם מקורבים מציינים גם כי גבריאלי יתמקד, בין היתר, בשיתוף פעולה עם המנכ"ל מליס. "הוא יתן לו גיבוי ויהיה גורם דומיננטי מאחוריו כשמליס הוא הפרונט. גבריאלי לא אמור לקחת ממנו את הניהול והוא לא מתכוון גם". לדברי אותם מקורבים, סוגיה נוספת שעליה יושם דגש הינה "שיתוף פעולה הדוק של הדירקטוריון עם נציגי הקיבוצים". מדובר בסוגיה מורכבת, שכן טרם כניסתו של גבריאלי נציגיהם היו מתוסכלים מהיעדר הסמכות להתנהל מולה, וחלקם אף בחנו למכור את החזקותיהם. בנוסף מציינים הגורמים כי גבריאלי יפעל למימוש האסטרטגיה של תנובה, שתתמקד בצעדי התייעלות (הוא גם היה זה שהוביל את תוכנית הצמצומים של החברה), מעבר למוצרי פרימיום (שעליהם הרווחיות גבוהה יותר בניגוד למוצרים המפוקחים), והגדלת תקציבי שיווק כתמיכה במותגים בתנובה (כפי שנעשה לאחרונה בתחום החלב).

בתקופה האחרונה, נציין, חוותה תנובה שינויים במצבת כוח-האדם שלה בגזרת הדרג הניהולי. בין היתר, פרש נועם נתיב ששימש כסמנכ"ל ויועץ המשפטי של תנובה. לפניו עזבו את החברה אופיר יעקוביאן ששימש כסמנכ"ל כספים; איל ארד ששימש כסמנכ"ל המכירות של החברה; גיא פרופר, מנהל החטיבה הבינלאומית; ליאור אלי, מנהל הבטיחות של תנובה ועוד.

במקביל, ישנם כאלה שמעריכים כי כל השינויים האמורים בדירקטוריון דווקא מגבירים את הסיכוי שהסינים אולי מכינים תוכנית עתידית ליציאה מכאן באמצעות מכירה אפשרית של תנובה.

עדיין מוקדם לקשור לברייט פוד כוונות שכאלה לגבי תנובה, אבל יש סיפור אחד שנוגע לקונצרן הסיני ושיכול לחזק את ההערכות הללו. מדובר בחברת ייצור דגני בוקר Weetabix הבריטית, שברייט פוד רכשה את השליטה בה בשנת 2012. ברבות השנים התברר גם שם שמדובר בעסקה שלא עומדת בציפיות המוקדמות של הסינים, והם מכרו אותה ב-2017, בין היתר מהסיבה ששילמו יותר מדי עבורה. "מה שקרה בבריטניה הוא שברייט פוד קנו את החברה במחיר מופקע, ומכרו אותה אחרי כמה שנים בהפסד. הם הבינו שהם לא מצליחים לנהל מרחוק", אמר לנו גורם שמעורה בפרטים. האם זה התסריט שמחכה לתנובה? לפי שעה לא נראים סימנים לכך, אבל, כפי שעולה מכמה שיחות שביצענו, ישנם כאלה שלא פוסלים את הרעיון.

מי שהחל כיועץ לבייגה שוחט והפך ליד ימינו של נוחי דנקנר: מי אתה, חיים גבריאלי?

חיים גבריאלי החל את דרכו המקצועית לפני שנים רבות בתפקיד יועץ לשר האוצר דאז, אברהם (בייגה) שוחט. לאחר מכן הוא שילב את דרכו בזו של נוחי דנקנר, שהפך לאיש החזק במשק דאז באמצעות קונצרן אי.די.בי, עד לקריסתו המצלצלת. במשך שנים היה גבריאלי עוזרו האישי של דנקנר, כשלאחר מכן הוא הפך לסמנכ"ל, למשנה למנכ"ל ואף למנכ"ל אי.די.בי.

למעשה, לכל אורך 12 השנים שלו באי.די.בי, נחשב גבריאלי ליד ימינו של דנקנר. כמו כן, לפני כמה שנים קרסה החברה תחת נטל חובותיה האדיר והשליטה בה הועברה מידי דנקנר ושותפיו - משפחות לבנת ומנור - לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה (האחרון עזב את אי.די.בי, שנמצאת כיום בשליטת אלשטיין). גבריאלי נותר מנכ"ל אי.די.בי גם תחת הבעלים החדשים, עד אשר עזב את הקבוצה בתחילת 2016.

במהלך שנותיו באי.די.בי זכה גבריאלי להצצה משמעותית לעולם המזון בישראל, בעיקר דרך רשת הקמעונאות שופרסל, שעדיין בשליטת הקונצרן. עכשיו הוא יוכל להביא את זווית הראיה הזו לתנובה, שחלק אדיר מפעילותה נעשה דרך ועבור רשתות הקמעונאות.

בכל אופן, גבריאלי מגיע לתנובה עם ירושה בעייתית, והוא גם זוכה להיכנס בתקופה שבה אולי יש שינוי כיוון חיובי בפעילותה. כך, לאחר שנים של שחיקה במעמדה, הצליחה החברה בחודשים האחרונים לייצב את מצבה ולהפסיק לאבד מכירות. עם זאת, למרות הסנטימנט החיובי, עדיין מוקדם לקבוע שתנובה יצאה לדרך חדשה.

ת.ז

גיל: 47

מצב משפחתי: נשוי 3

תפקידים קודמים: מנכ"ל אי.די.בי; דירקטור בחברות-בנות שלה כמו שופרסל; סגן יו"ר השלוחה הישראלית של חברת הביטוח הבינלאומית AON

השכלה: תואר שני במינהל ציבורי למנהלים באוניברסיטת חיפה