לא הולכים לבחירות: נפתר המשבר בקואליציה סביב חוק הגיוס

(עדכון) - ועדת השרים לחקיקה דנה הערב בערר שהגישה השרה סופה לנדבר על חוק הגיוס והחליטה פה-אחד על חופש הצבעה סיעתי - כל מפלגה תצביע בהתאם להחלטת יו"ר המפלגה ■ גבאי: "'המשבר' הבא שנועד לכסות את משבר החקירות הוא רק עניין של זמן"

בנימין נתניהו / צילום:Denis Balibouse, רויטרס
בנימין נתניהו / צילום:Denis Balibouse, רויטרס

הושגה פשרה קואליציונית, והממשלה בלמה בשלב הזה את שאיפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת לבחירות עד סוף חודש יוני.

ועדת השרים לחקיקה דנה הערב (ג') בערר שהגישה השרה סופה לנדבר על חוק הגיוס והחליטה פה-אחד על חופש הצבעה סיעתי. כל מפלגה תצביע בהתאם להחלטת יושב-ראש המפלגה, ועם העובדה שהסיעה הערבית המשותפת צפויה שלא ליטול חלק בהצבעה, גם רוב פשוט עשוי להספיק.

על-פי החלטת ועדת השרים, לאחר אישור החוק בקריאה טרומית, הליך החקיקה יימשך עם הבאת חוק ממשלתי של משרד הביטחון, בהסכמת כל סיעות הקואליציה ובתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה.

ההחלטה הנ"ל מביאה לידי ביטוי את הדרישות של ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן במלואן. מנגד, הן הסיעות החרדיות והן נתניהו חזרו בהם לחלוטין מן המהלך שדחק את שאר הקואליציה לפינה.

יצוין כי ראשי הסיעות - ליברמן, בנט, שקד, כחלון ודרעי - לא איפשרו לראש הממשלה להוציא אל הפועל תוכנית להריץ בחירות-בזק במועד שיסייע לנתניהו להיבחר בקלות יחסית. 

לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, ההסכמה בין הצדדים כוללת גם התניה ש"לא יובאו לוועדת השרים לחקיקה הצעות חוק ממשלתיות או פרטיות או מטעם ועדה בענייני דת ומדינה מטעם מי מחברי הקואליציה, ולא תהיה דרישה לקידום הצעות כאלה, לרבות הצעות שכבר נדונות בכנסת, אלא אם מדובר בנושאים חדשים שיעלו בעקבות פסיקות של בג"ץ שתינתנה לאחר גיבוש הסכם זה". 

עוד הוסכם כי ההצבעה על חוק הלאום בקריאה הראשונה תתקיים בתום ההצבעה על התקציב.

אם לא ניתן יהיה להעלות לסדר היום את חוק הלאום בתום ההצבעה על התקציב, תתקיים ההצבעה על החוק ביום הראשון של מושב הקיץ הקרוב. 

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, מסר בתגובה: "היום גילינו מי באמת מפחד מבחירות. מי באמת בורח ממשפט הציבור. אבל אל תתבלבלו - ימיה של הממשלה הרעה הזו קצרים מאוד. 'המשבר' הבא שנועד לכסות את משבר החקירות הוא רק עניין של זמן".