גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C4 החדשה: קרוסאובר בלי תחפושת

ה-C4 הוא של סיטרואן היא שינוי מרענן לעומת מבול דגמי ה"קרוס" וה"כאילו-שטח" שמציף את השוק: מוביל נוסעים יעיל, חסכוני ונוח, שאינו נכנע לטרנד האנטי-דיזל שמוביל הרגולטור

בשנה שעברה החליטו מספר עיריות בישראל לאסור בהדרגה כניסה של רכבי דיזל ישנים למרכזי הערים. בסוף פברואר השנה עלתה לדיון בוועדת הכספים רפורמת מיסוי ירוק חדשה שכוללת מהלכים, שנועדו לצמצם את השימוש ברכב דיזל ולעודד נהגי מוניות לעבור לרכב היברידי. ואילו השבוע עלה לאוויר קמפיין חדש של המשרד לאיכות הסביבה שכותרתו "חשיפה לרכב דיזל ישן מקצרת את החיים".

זוהי תגובה ישראלית די מאוחרת ומוקצנת לטרנד האנטי-דיזל העולמי, שתחילתו בפרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן. אבל מבחינת רכבי הדיזל הפרטיים בישראל מדובר בעוד מסמר בארון המתים של הפלח, שעוד הרבה לפני הגל הנוכחי נאבק בבלו אגרסיבי על הסולר, אפליה לרעה בנוסחת המיסוי הירוק ודימוי ירוד. כעת גם נושאים רכבי הדיזל את אות "אויב הציבור", בבחינת בעיטה במי שכבר שוכב על הארץ.

אבל למרות כל רעשי הרקע, עדיין מדובר בסגמנט אסטרטגי ליצרני הרכב עם כ-6.2 מיליון יחידות שנמכרו באירופה בשנה שעברה. בצרפת, למשל, אחת מכל שתי מכוניות שנמכרו ב-2017 צוידה במנוע דיזל. לפיכך איך זה מפתיע, שהמותגים הצרפתיים, ובראשם פיז'ו סיטרואן, עדיין מתעקשים לייבא דיזלים לישראל, ונושא הדגל הוא הדור האחרון והמחודש של המיוניוואן סיטרואן C4 גראנד פיקאסו.

בניגוד לאח מבית פיז'ו (5008), ולרוב השוק, הגראנד לא מצטרף לטרנד הקרוס-אובר האופנתי ושומר על עיצוב קלאסי, תכליתי ונאה של מוביל נוסעים אירופי. החרטום מקדם את פני הצופים עם פנסים ראשיים במתכונת של "חרך מואר", פנסי דרך גדולים ונפרדים וגריל שנראה כמו שפם צרפתי דקיק. השמשה הקדמית הענקית נמתחת אל מעל לראשי הנהג והנוסע. הפנסים האחוריים החדשים מלאי הבעה והפרופורציות מאוזנות היטב ומודגשות על ידי מסגרת של מתכת כסופה שנמתחת לכל אורך הגג. זו גישת עיצוב בנוסח "מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל", ללא שאיפות של "כאילו שטח".

לפרופורציות של תיבה עם תא מנוע קצרצר יש יתרונות משמעותיים בניצולת החלל הפנימי. המושבים הקדמיים מעניקים תחושה של ישיבה בקוקפיט של מטוס קרב עם ראות פנורמית, כולל מעל לראש הנהג, בזכות שמשת בועה ועמדת פיקוד נמוכה. המפתנים גבוהים מספיק לכניסה ויציאה נטולות תרגילי גמישות ושלושת המושבים בשורה השנייה מאפשרים למתוח רגליים קדימה בנוסח לימוזינה.

כמקובל בכלי רכב עם תצורת ישיבה של 5 2, צמד המושבים הרזים בשורה השלישית מיועדים בעיקר לילדים קטנים, אם כי אפילו בהם התחושה יותר אוורירית ומוארת מאשר ברכבי קרוס-אובר טיפוסיים. מרחב המטען מאחור מזערי כאשר כל המושבים מאוישים, אבל קיפול המושבים האחוריים לתוך הרצפה מעניק נפח אחסון רציני. ניתן גם לקפל, להזיז ואפילו להסיר את המושבים בשורה השנייה וליצור נפח הטענה מסחרי - או משטח גדול מספיק לשני מזרונים ליחיד.

הגימור סביר, עם הרבה חומרי דיפון רכים, והאבזור התקני מכובד - אם כי היינו שמחים לקבל גם מנגנון סגירה/פתיחה חשמלי לדלת האחורית הכבדה.

עמדת הפיקוד לא מיועדת לטכנופובים. יש בה שני מסכי ענק, שהמרכזי הוא ברוחב 12 אינץ', המשובצים זה מעל זה. המסכים גדולים ושימושיים וניתן לעצב ולארגן את המידע על פי בחירה, אבל מערכת ההפעלה דלה באפליקציות חיצוניות וחלק לא מבוטל מהמסך העילי מוקדש למערכת ניווט שלא רלוונטית לישראל.

ההגה הקטן והאובאלי (הגה עגול זה פאסה) תורם לאווירה עתידנית, אבל הוא עמוס בכפתורים וביצוע פעולות בסיסיות וחיוניות - כמו שליטה בטמפרטורת המזגן - דורש להוריד את העיניים מהכביש ולנבור בתפריטים. אנחנו גם לא חסידים גדולים של מוט ההילוכים הדקיק והמוזר, שממוקם על עמוד ההגה. לא אחת מצאנו את עצמנו מתבלבלים בינו לבין מוטות השליטה האחרים. בסיטרואן יקראו לזה אופי. אנחנו קוראים לזה "טעון שיפור בהנדסת אנוש".

אחד החידושים החשובים במודל המחודש הוא ערכה מקיפה של מערכות סיוע לנהג, כולל התרעת קרבה, בקרה של שטחים מתים, בלימה אוטומטית, סיוע להיגוי בחירום, זיהוי תמרורים ועוד. החבילה יעילה ומבורכת, וחבל רק שמערכת הסיוע להיגוי מנטרלת לחלוטין את תחושת ההיזון החוזר מהגלגלים והופכת את ההיגוי לקליל ומלאכותי.

לאחר נבירה בתפריטים וניתוק המערכת הזו מקבלים חבילה דינאמית צרפתית טיפוסית. ההיגוי עדיין קליל אבל משדר מספיק מידע מהגלגלים, המתלים עושים עבודה מרשימה מאוד בניטרול מהמורות מכל גודל, כושר התמרון בעיר מצוין ביחס לכלי כה רחב והיציבות הכיוונית בנסיעות ארוכות ומהירות על הכביש המהיר טובה מאד ואינה מעייפת. השלדה רכה מדי להנאות ספורטיביות על כבישים מפותלים, אבל סביר להניח שהדרישה הזו לא נמצאת ברשימת העדיפויות של הלקוחות.

פיז'ו היא אחת מהיצרניות הגדולות של מנועי דיזל ומנוע ה-1.6 ליטר של רכב המבחן שלנו ממחיש היטב את הניסיון הרב. ההספק עומד על 120 כוחות סוס צנועים, אבל המומנט נושק ל-30 קג"מ - כמעט 50% יותר ממנועי בנזין מקבילים - ורתום למשקל עצמי של פחות מ-1,350 קילו. זה מתבטא בתאוצות סבירות ודחף מכובד כבר מסיבובים נמוכים מאוד, עם צבירה מכובדת של מהירות בעליות תלולות.

התיבה האוטומטית היפנית, בת שש מהירויות, פועלת בצורה חלקה ומתקשרת היטב עם הדיזל הצרפתי, ולמרות שהמצב הנורמלי שלה רגוע מדי ומכויל בעיקר לחיסכון, יש מצב ספורטיבי הרבה יותר חי ונמרץ. זה גם מנוע שקט מאוד, ולמרות שלא הצלחנו לאמת את נתון הצריכה המוצהר של 25 קילומטר לליטר, השגנו מעל 20 קילומטר לליטר בתנאי נהיגה אמיתיים - מה שמציב את הכלי בליגה של כלים היברידיים.

גרסה מאובזרת בנדיבות של הגראנד-פיקאסו עולה 175 אלף שקלים. במחיר הזה היא מציעה יחס מכובד בהחלט של תמורה לכסף למשפחות מורחבות, אם כי היא נאלצת להתחרות באח האופנתי 5008, שזוכה כיום להעדפה בתוך המשפחה ולקידום אגרסיבי על ידי היבואנית. כך או כך, טוב לראות שהדיזלים עדיין חיים ובועטים, למרות ניסיונות ההתנקשות של הרגולטור, ושיש עוד כלי רכב שלא מנסים להתחפש למה שאינם.

סיטרואן C4  גרנד פיקאסו

חלק מהמתחרות

טויוטה פריוס פלוס

ב-165 אלף מציע מוביל המשפחות של טויוטה אלטרנטיבה היברידית חסכונית והטבת מס, שחביבה על מקבלי רכב צמוד. זהו כלי ארוך אך מעט צר מהסיטרואן, ויש לו בסיס גלגלים מכובד של 2.78 מ' שמספק חלל מחיה מתקבל על הדעת מאחור. המנוע ההיברידי של הפריוס מייצר 136 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה

קיה קארנס

הדור החדש של הקארנס מעט קצר מה-C4, הפער בבסיס הגלגלים הוא 9 סנטימטרים, ותא המטען עם שבעה נוסעים על הסיפון הוא סמלי (כ-100 ליטר). אולם הקלף החזק שלו הוא מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.7 ליטר עם 140 כ"ס, 35 קג"מ ותיבה כפולת מצמדים במחיר שובר סגמנט של 140 אלף. גרסת בנזין מפוארת עולה 170 אלף שקל

סקודה קודיאק

מוביל הנוסעים, שמעוצב כמו הקרוס-אובר של סקודה, פרץ בסערה לשוק הרכב המקומי. הוא מעט ארוך ורחב ומה-C4 אך בסיס הגלגלים שלו קצר יותר, מה שמתבטא בעיקר בשורה השלישית. גרסאות הבנזין עולות החל מ-175 אלף ואופציית הדיזל היא בנפח 2 ליטר עם 150 כ"ס, 36 קג"מ וביצועים חזקים, במחיר שמתחיל ב-200 אלף שקל

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%