גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה למדו בעמק הסיליקון ממקרים כמו זה של רמי ברכה

עמק הסיליקון משתנה: עוד ועוד בכירות בתעשיית ההייטק מדברות ומתלוננות; עוד ועוד בכירים נאלצים לפרוש

טרוויס קלניק / צילום: רויטרס
טרוויס קלניק / צילום: רויטרס

את מה שאנחנו מגלים רק עכשיו עם רמי ברכה, הבכיר הראשון בהייטק הישראלי שנחשף לכאורה כמטריד סדרתי, גילו בעמק הסיליקון לפני יותר משנה, עוד לפני שפרצה לתודעה תנועת #Metoo הנמרצת. גם מבול הווידויים שהגיע אחרי שה"ניו-יורק טיימס" חשף באוקטובר האחרון את ההתנהגות המטרידנית הסדרתית של המפיק הארווי ווינשטיין, הגיע יותר מחצי שנה אחרי אותו רגע מכונן של עמק הסיליקון.

בפברואר 2017 פרסמה סוזן פולאר, מהנדסת לשעבר באובר, פוסט בבלוג הפרטי שלה שבו היא תיארה את סביבת העבודה הרעילה והסקסיסטית במה שהיה אז הסטארט-אפ הגדול ואולי גם מהאהובים בעולם. היא כתבה שלא רק שבחברה שוררת התנהגות לא הולמת, מפלה ומטרידה, אלא גם שההנהלה מעלימה עין מתלונות קונקרטיות. שלושה חודשים מאוחר יותר, המנכ"ל-מייסד טרוויס קלניק ועוד 20 בכירים אחרים מצאו את עצמם מחוץ לדלת. תגובת השרשרת של המעשה הבודד הזה עוד מהדהדת בעמק הסיליקון, ומעידה שאובר וקלניק הם לא אנומליות.

תעשיית ההייטק נראית לעיתים תמימה וחנונית, אבל גם חנונים יכולים להיות מרושעים. במיוחד כשמדובר בתעשייה גברית, עשירה ופריבילגית - שילוב רעיל שמוביל לתחושת זכאות והרבה מאוד החלטות רעות. Tech Bro או Brogrammer, הפכה לתרבות של ממש שמקבצת סביבה מתכנתים שהביאו איתם לעמק את התרבות השוביניסטית מאחוות הקולג'. סיפורים על מסיבות מין וסמים שבועיות בבתים מפוארים מתרוצצים כבר שנים בתעשייה כשהמארחים והאורחים, משקיעים ויזמים, מדברים בגאווה על ההתנסויות המיניות שלהם. זו אינה שערורייה או סוד, אלא יותר עניין של אורח חיים וגם פלטפורמה מקובלת לעשות עסקים, שזה ממש בסדר בשביל גברים, פחות בשביל נשים שהופכות לקורבנות של סטנדרט כפול כשהפלטפורמה הופכת למלכוד 22: אם היזמיות יסרבו להזמנה, הן תיעלמנה עוד יותר מהנוף העסקי ורשת הקשרים; ואם ילכו - הן יקעקעו את מעמדן כזולות וכחפץ.

אבל תודה לאל לפולאר. נכון שהיא לא הייתה הראשונה להעיד על הדברים, אלן פאו מקליינר תבעה את החברה על יחס מפלה וטענות דומות עלו מעובדות בטוויטר, בפייסבוק ובטסלה. אבל בזמן הווידוי של פולאר משהו כנראה היה בשל מספיק כדי לחזק ולהעצים נשים אחרות לצאת מהמחשכים ולחשוף מטרידים אחרים.

מכחישים את ההאשמות

כך, ביוני האחרון, ג'סטין קלדבק, משקיע הון סיכון ותיק שהיה שותף בקרן לייטספיד וממייסדי ביינרי קפיטל, הואשם על-ידי שש נשים כי הטריד אותן מינית בזמן שהן ניהלו איתו משא ומתן להשקעות בחברות שלהן. בין היתר תואר איך היה שולח לנשים הודעות בכל שעות היום, שואל אם הן נמשכות אליו, ובפגישות פנים מול פנים בזמן שהגיעו לגייס כספים היה מגשש ומנסה לנשק אותן כנגד רצונן. קלדבק התחיל עם הכחשה גורפת, המשיך בהתנצלות רפה וסיים בפרישה מהחברה שלו. ביינרי קפיטל קרסה זמן קצר אחר כך בעקבות משיכת כספים המונית של המשקיעים.

זמן לא רב אחריו נחשפו נשים נוספות והאשימו את דייב מק'קלור, משקיע אנג'ל ותיק, בהתנהגות לא הולמת. מק'קלור בתגובה פרסם פוסט ארוך שכותרתו "אני קריפ", והתפטר מקרן ההשקעות Startups500 שהקים. "אני מתבייש שלא שיניתי את ההתנהגות שלי עד שנאלצתי לעשות זאת על-ידי הנסיבות ועל-ידי אחרים", הוא כתב והוסיף "התנהגתי כלפי נשים בצורה לא הולמת בסיטואציות שקשורות לעבודה, ניצלתי בצורה אנוכית את הסיטואציה. הייתי צריך לדעת טוב יותר. ההתנהגות שלי הייתה בלתי נסבלת ולא נכונה".

באותו היום ממש כריס סאצ'ה, עוד משקיע הון סיכון ותיק ומנהל לשעבר בגוגל, נאלץ להתמודד עם האשמות דומות. סאצ'ה, שהרשה לעצמו לגעת ביזמיות בסבבי גיוס, כתב בבלוג אחרי שפנו אליו לתגובה על האשמות כי "עכשיו אני מבין שתרמתי אישית לבעיה. אני מצטער". גם מארק קאנטר, יזם ומייסד מקרומדיה, הודיע ביולי האחרון שהוא מצטער. גם הוא בחר להכחיש תחילה את ההאשמות, אך כשעוד מתלוננות צצו, הוא פצח בהתנצלות, עלובה במיוחדת. "מעולם לא התכוונתי לגרום אי-נוחות, פחד או בושה. אני מבין איך האימרות שלי יכולות להתפרש לא נכון".

בספטמבר, מייק קגני, מנכ"ל SoFi, אולץ לפרוש אחרי בדיקה ממושכת של החברה, בין היתר, בשל התנהגותו המינית. קגני עזב תוך שהוא מכחיש את כל ההאשמות נגדו. בנובמבר הגיע תורו של סטיב ג'רבסטון, אולי הדמות הבכירה ביותר בעמק הסיליקון, שהתגלה כמטרידן סדרתי ונאלץ לפרוש גם הוא. בין כל המקרים הללו פורסם סקר בשם "הפיל שבעמק", שממנו עלה כי כל 200 הנשים הבכירות בתעשייה שסוקרו חוו הטרדה מינית בסיטואציה עסקית.

דינמיקת כוח לא בריאה

מה שעולה באופן ברור מהמקרים הללו הוא שהשכלה, קידמה וחדשנות הם לא מתכון לנאורות, ושבכל מקרה הטרדות מיניות אינן סטנדרט מקובל. רק לפני שבוע פרסמו 40 חברות הון סיכון מדיניות מפורטת למניעת וטיפול בהטרדות מיניות. המהלך אולי נראה סטנדרטי להחריד, אבל למעשה הוא יוצא דופן לחלוטין. עד כה, חברות הקפידו שלא לפרסם את המדיניות שלהן בנושאים אלו, אלא רק לשחרר הודעה רפה שהן מתנגדות להטרדה. מי שאחראי ליוזמה הזו היא שריל יהו, אחת מהמתלוננות נגד מק'קלור.

המהלכים האחרונים מעידים כי ההבנה שמערכת היחסים הלא מאוזנת בין נשים וגברים בעולם הטכנולוגיה מייצרת דינמיקת כוח לא בריאה, בטח ובטח שלא מפרה ומעודדת חופש מחשבה ויצירתיות. הם מעידים כי ניתן לסמן גבולות ברורים בין הפרטי לעסקי ושלא חייבים סטטיסטיקות באנליות כדי לדעת שהקוד שבור. אפשר פשוט להקשיב לנשים המוכשרות והחרוצות, ולעזור להן "לנקות" את התחום.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות