גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק ישראל מצטרף לביקורת: התחבורה הציבורית בבעיה גדולה

עפ"י סקירה של בנק ישראל, ממוצע זמן ההגעה לעבודה בתחבורה ציבורית עומד על יותר מ-38 דקות ■ רק בשבוע שעבר פרסמו קרן המטבע וה-OECD דוחות לפיהם עומסי התנועה והפקקים הם הבעיה מספר אחת של ישראל

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

מתי בפעם האחרונה נסעתם לעבודה באוטובוס, באופניים או אפילו במונית? למה המראה של נוסעים בחליפות המצטופפים ברכבת התחתית או באוטובוס נראה לכם טבעי כל כך בטוקיו, בלונדון או בניו יורק, אבל לא בתל אביב? ומה הנתון החשוב ביותר במאבק מול תופעת הגודש שהולכת ומחריפה בשנים האחרונות בקצב מבהיל?

למרות הפקקים הישראלים מעדיפים להגיע לעבודה עם הרכב

בנק ישראל מצטרף היום לשני מוסדות המחקר המובילים - קרן המטבע הבינלאומי ו-OECD - בהתייחסות לבעיית התחבורה בישראל. שני הגופים הזרים הגדירו את מצב התחבורה בארץ כחמור ביותר מבין המדינות המפותחות בעולם, והדגישו נתונים כמו צפיפות התנועה לקילומטר כביש בישראל, שגבוהה ביותר מכפליים מצפיפות התנועה במדינה שהגיעה למקום השני בדירוג, ספרד.

הדוח של בנק ישראל מתפרסם, כאמור, בסמיכות זמנים מקרית לדוחות ה-IMF ו-OECD. העבודה עליו החלה לפני כמה חודשים, וההחלטה לפרסם אותו התקבלה לפני שפורסמו הדוחות האחרים. אבל מעבר לעובדה שגם בבנק ישראל רואים בגודש התנועה בעיה מאקרו-כלכלית מרכזית, הבנק המרכזי מספק זווית חדשה ומעניינת על הפקקים הבלתי נסבלים - חוסר הפופולריות של התחבורה הציבורית.

השורה התחתונה של המחקר היא שהמשתמשים בתחבורה ציבורית בישראל עושים זאת מחוסר ברירה, פשוט כי אין ברשותם מכונית. וכך זה נראה במספרים: בקרב בעלי הכנסה של פחות מ-2,000 שקל לנפש בחודש עומד שיעור השימוש באוטובוס או במונית שירות על 38%, זאת לעומת 40% משתמשים ברכב פרטי - כמעט שוויון. תכפילו את ההכנסה ל-4,000 שקל לנפש בחודש, ושיעור השימוש באוטובוס יצנח ביותר מ-50% ל-17% בלבד, בעוד ששיעור השימוש ברכב פרטי מזנק ל-72%.

"הרוב המכריע של המועסקים במשק (69%) מגיע לעבודה במכונית פרטית", כותבים בבנק ישראל, "ורק 21% משתמשים לשם כך בתחבורה ציבורית (אוטובוס או רכבת). ככל שהשכר עולה, כך יורד שיעור המשתמשים באוטובוסים. נתון זה תומך בסברה שהפרטים בישראל משתמשים בתחבורה ציבורית בלית ברירה, כלומר מפני שאין ברשותם רכב פרטי".

שביעות רצון נמוכה מהשירות

הישראלים ממשיכים לדבוק ברכבים הפרטיים למרות שהשימוש בהם נעשה יקר יותר ומתסכל יותר. מחירי המכוניות בישראל הם כידוע מהגבוהים בעולם, בגלל המיסוי הכבד. כעת מגלה לנו בנק ישראל כי התחושות שלנו שהפקקים הפכו בשנים האחרונות בלתי נסבלים - לא היו מוטעות: משך הנסיעה לעבודה במכונית הולך ומתארך בקצב מהיר. על פי נתוני בנק ישראל מי שעובד מחוץ ליישוב מגוריו מבלה כיום כמעט 40 דקות בדרך לעבודה לעומת 30 דקות לפני עשור וקצת.

אז למה הישראלים נצמדים בעקשנות כזו לרכב פרטי? התשובה של בנק ישראל לא מפתיעה: שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית היא מהנמוכות ביותר בעולם. הנייר של הבנק המרכזי מוסיף לנו נתון מעניין שנלקח מסקרי שביעות רצון שנערכו בשנים האחרונות בקרב משתמשי התחבורה הציבורית בישראל ובערים מרכזיות באירופה. תוצאות הסקרים מציבות את ירושלים ואת מחוז תל אביב בתחתית הסולם, כשרק פלרמו ונפולי באיטלקיות מקבלות ציון יותר גרוע. הנתונים האלה משלימים את מה שאנחנו יודעים על רמת השירות הנוכחית בתחבורה הציבורית - היא מספקת לנו שירות איטי ולא אמין. אפילו בירושלים, שזוכה מאז 2011 לשירותי הרכבת הקלה הראשונה בארץ, לא מורגש שום שיפור ברמת שביעות הרצון.

התחבורה הציבורית עולה לנו ביוקר, משלם המסים מסבסד אותה בסכום שנתי של 5 מיליארד שקל - אבל הסבסוד הזה אינו חוסך למשלם המסים את השימוש במכונית הפרטית. ישראל גובה מס כבד על בנזין כמו מדינה אירופית ומעניקה תחבורה ציבורית ברמה נמוכה כמו בארה"ב.

הנתון החשוב ביותר שמצרף היום לדיון הציבורי בנק ישראל הוא ש-43% מהעובדים היו מגיעים בתחבורה ציבורית לעבודה בכל יום אילו מטרופולין תל אביב היה כרך אירופי נורמלי. השיעור כיום עומד על 25%. "על הנייר" אנחנו כבר שם. התוכניות מדברות על רשת של שלושה קווי רכבת קלה וארבעה קווי אוטובוסים מהירים שיחצו את גוש דן מצפון לדרום וממזרח למערב. בשנה שעברה הוחלט סופסוף להתחיל לקדם גם שלושה קווי מטרו, רכבת תחתית אמיתית שתוכל להוביל מספרים גדולים יותר של נוסעים ובמהירויות גבוהות בהרבה מאלה של הרכבת הקלה הנבנית.

כל זה יעלה הרבה מאוד כסף, כ-200 מיליארד שקל להערכת האוצר ומשרד התחבורה, אבל הבעיה איננה כסף אלא זמן. שלושת קווי הרכבת הקלה אמורים להתחיל לפעול כאן בשנת 2025 והמטרו - רק בשנת 2040.

תל אביב: בעלי שכר גבוה נוטים להגיע לעבודה ברכב

חסרות מנהיגות ונחישות פקידותית

ומה בינתיים? האם נגזר עלינו לבלות את 20 השנים הקרובות בפקקים בלתי נסבלים? העבודה הנוכחית של בנק ישראל איננה מתייחסת לכך, אבל ההמלצות של קרן המטבע היו מאוד ברורות: אפשר לצמצם את בעיית הגודש ולקצר את סבלם של נהגי הרכב הפרטי באמצעים מהירים וזולים בהרבה מרכבת קלה או תחתית. קוראים לזה ניהול ביקושים, או הפחתת הכדאיות של שימוש ברכב פרטי באמצעות מקלות וגזרים. אפשר לקדם הקצאת נתיבים מהירים לתחבורה הציבורית על חשבון נתיבים קיימים לרכב הפרטי, אפשר להטיל אגרת גודש על נהגים שיתעקשו להיכנס בשעות העומס למרכז תל אביב ואפשר לעודד שימוש בנסיעות שיתופיות ולאלץ את הנהג הישראלי לחלוק את הרכב שלו עם נוסעים נוספים. הצעדים האלה דורשים מנהיגות פוליטית ונחישות פקידותית. נכון להיום נראה ששתי התכונות האלה חסרות כאן יותר מתקציבים.

תושבי השרון חסמו את כביש 4 במחאה על הפקקים; דורשים להוסיף נת"צים

מחאת תושבי השרון נגד הפקקים: כביש 4 נחסם הבוקר למשך דקות ארוכות על-ידי נהגים בעלי רכבים פרטיים מארגון בשם "15 דקות" במחאה על הפקקים וזמני הנסיעה הארוכים בכבישים.

הנוסעים דורשים להוסיף נתיבי תחבורה ציבורית בכביש 4, וקווים מהירים לתחנת הרכבת ולאזורי התעסוקה. שיירת הרכבים התקבצה באזור צומת הדסים והאטה את התנועה עד לעצירה מוחלטת למשך דקות ארוכות.

מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, מסר כי "משבר התחבורה בישראל מגיע לממדים מפלצתיים ובמשרד התחבורה מעכבים פתרונות שמוכיחים את עצמם שוב ושוב בישראל ובעולם: נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית. אפילו נהגי הרכבים הפרטיים כבר מבינים זאת". לפי נייר העמדה של הארגון, "המצור התחבורתי באזור קדימה-צורן ויישובי הסביבה הולך ומתהדק ובקרוב יהפוך לבלתי אפשרי לתנועה, עד כדי מצור על היישובים".

מנתוני הארגון עולה כי הירידה לכביש 4 אורכת כיום כ-40 דקות דרך מחלף בני דרור; ובחודש מאי, עם חיבור כביש 562 לכפר יונה, זמן הנסיעה יתארך לשעה וזמן הנסיעה לת"א יתארך למעל שעתיים.

הסיבות שהובילו למצב התחבורתי הבלתי נסבל באזור הן היעדר קווים ישירים לתחנת הרכבת ולמוקדי ביקוש נוספים, בנייה מאסיבית בכל האזור ללא תשתיות תחבורתיות מתאימות והיעדר העדפה לתחבורה ציבורית.

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%