גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיים וורנר-AT&T: המשפט שעשוי לשנות את העסקים בארה"ב

אחד ממשפטי ההגבלים העסקיים הגדולים של העידן המודרני ייפתח מחר בוושינגטון: AT&T תגן על רכישת טיים וורנר ה-85 מיליארד דולר ■ רשות ההגבלים תטען כי העסקה רעה לצרכנים, ולפסיקה יהיו השלכות רחבות על תעשיות המדיה, ההייטק ותעשיות נוספות

מנכ”ל AT&T, רנדל סטפנסון, והממונה על ההגבלים בארה”ב, מייקן דלרהים. / צילומים: רויטרס
מנכ”ל AT&T, רנדל סטפנסון, והממונה על ההגבלים בארה”ב, מייקן דלרהים. / צילומים: רויטרס

הממשל מאשים את מנכ"ל החברה שהוא מתנהג כמו קפטן רנו, קצין המשטרה הצרפתי הערמומי בסרט "לילה בקזבלנקה". החברה מצידה מאשימה את הממשל שהוא דומה לחתול פרסי ללא שיער, "חיוור ורזה". מחר (ב') ייפתח בבית משפט פדרלי בוושינגטון הבירה משפט שעשוי להסדיר את בעיות ההגבלים העסקיים הגדולות ביותר בזמן המודרני.

לעימות בין משרד המשפטים הפדרלי ל-AT&T על הסכמתה של האחרונה לקנות את ענקית המדיה טיים וורנר ב-85 מיליארד דולר יש השלכות רחבות על המדיה, הטכנולוגיה ותעשיות נוספות, וכן על יכולתו של הממשל להרתיע מיזוגים של תאגידים בקנה מידה גדול.

הוא יוכל לקבוע אם לרגולטורים של הגבלים עסקיים תהיה סמכות מעשית אמיתית לאתגר את מה שנקרא "מיזוגים אנכיים" של שתי חברות שמשלימות זו את זו ופועלות ברמות שונות של אותה תעשייה. בדרך כלל, הממשל קורא תיגר על מיזוגים של חברות שמתחרות ישירות זו בזו, מה שנקרא מיזוגים אופקיים.

הפסיקה עשויה להשפיע על מיזוגים מתוכננים בתחום הבריאות וגם על כלכלת הטק. AT&T טוענת שאם העסקה תאושר, היא תוכל לשמש כחסם מפני כוחן של ענקיות מדיה דיגיטלית כמו גוגל של אלפאבית ופייסבוק. הממשל טוען שהעסקה של AT&T תיצור מפלצת של בידור שתחזיק צרכנים כבני ערובה.

מיזוג של ענקים

הפסיקה גם תשפיע על מדיניות ממשל טראמפ, שחצוי בין סיעות פופוליסטיות ופרו-עסקיות יריבות, בנושא האכיפה התקיפה בנושאי הגבלים עסקיים שאפיינה את ממשל הנשיא הקודם אובמה.

המאבק הזה הוא בלתי רגיל מפני ש-AT&T וטיים וורנר אינן מתחרות ראש בראש. הן רוצות לשלב את רשת הפצת הווידאו של AT&T עם התכנים של טיים וורנר - מ"משחקי הכס" של HBO עד טורניר כדורסל המכללות NCAA - במהלך שיחבר חוליות שונות באותה שרשרת אספקה.

"זו תהיה הפסיקה הראשונה של בית משפט על מיזוג אנכי בהרבה מאוד זמן", אמר פרופ' סטיבן קולקינז מהחוג למשפטים באוניברסיטת וויין סטייט. "ומה שבית המשפט יאמר יהיה חשוב במידה מדהימה".

התנגשות חוזרת

התיק המשפטי הזה הוא רגע מכריע בהתנגשות חוזרת ונשנית בין שיגעון המיזוגים לאכיפה הממשלתית, והדרמה יצרה שני שחקנים ראשיים: רנדל סטפנסון, הבוס של AT&T, והממונה על ההגבלים העסקיים בממשל, מייקן דלרהים.

סטפנסון מגלם את דמות המנכ"ל התוקף, שהגישה שלו היא להוביל אימפריית עסקים בנוף שמשתנה במהירות, כדי לצבור עוד גודל. דלרהים הפך לדמות מפתיעה של ממונה מטרם הרפובליקאים שפעל במהירות לתבוע כדי לחסום את המיזוג המוצע - מה שכמה ממונים ליברליים יותר על הגבלים עסקיים רצו לעשות בעבר, אך מעולם לא העזו.

התביעה הזו תידון כאשר הצופים דורשים יותר דרכים לצפות בתוכני וידאו בתעריפים נמוכים יותר. מיליונים נטשו את שידורי הכבלים והלוויין לטובת אופציות אחרות. חלקם פנו לחבילות מקוונות זולות. אחרים ויתרו לחלוטין על לוחות השידור הרגילים, והם מוצאים את הבידור שלהם בנטפליקס, אמזון, הולו ויוטיוב של אלפאבית. לקוחות צעירים צופים בווידאו בטלפונים שלהם או באמצעות מחשבים נישאים וטאבלטים.

התהפוכות הללו משנות כמובן את פני תעשיית הטלוויזיה בתשלום. סטפנסון קנה את שירות שידורי הלוויין המוביל בארה"ב, DirecTV, ב-49 מיליארד דולר ב-2015. כעת הוא מנסה להפוך את חבילות הווידאו של חברתו ליותר אטרקטיביות לצופים על ידי הוספת החדשות של טיים וורנר, הספורט ונכסי הבידור שלה לחבילות הללו, שחלקן מיועד למכשירים ניידים.

משחק שחמט

על רקע ההתנגדות של דלרהים, העסקה מתעכבת זה 17 חודשים, ויוצרת סוג של משחק שחמט שקפא בזמן, עם מתמודדים שאינם בטוחים מה יהיה המהלך הבא שלהם. חששות שנוגעים להגבלים עסקיים גרמו לחברת פוקס המאה ה-21 לדחות הצעה גבוהה של קומקאסט לרוב נכסי הבידור שלה, לפי מקורות יודעי דבר. פוקס המאה ה-21 העדיפה לבסוף עסקה עם דיסני בהיקף 52.4 מיליארד דולר. האפשרות שטיים וורנר תהנה ממימון טוב יותר אחרי המיזוג המוצע גרמה להנהלות של חברות מדיה יריבות לחפש דרכים מהירות יותר להצמיח את עסקיהן.

אם AT&T תזכה בהתמודדות המשפטית, יריבות כמו קומקאסט ו-ורייזון יקבלו עידוד לחפש מיזוגים דומים, והשוק יתמלא באימפריות היברידיות של אינטרנט ומדיה. הפסד של AT&T עשוי להשאיר פתוח לרווחה את השוק הזה, שבו מפיקי תכנים ומפיצי תכנים מחפשים דרכים להסתגל לשינויים בטעמי הצרכנים.

השאלה המרכזית בתיק היא זו: אם AT&T תקנה את טיים וורנר, האם זה יוביל להרבה פחות תחרות בשוק הבידור? הצוות של דלרהים אומר שהתשובה חיובית. המיזוג יעלה את המחירים ויאט את החדשנות, אומרת רשות ההגבלים העסקיים בדיווחיה לבית המשפט. "צרכנים אמריקאיים ישלמו בסופו של דבר עוד מאות מיליוני דולרים יותר ביחס למצב הנוכחי, כדי לצפות בתוכניות האהובות עליהם בטלוויזיה".

הרשות מכירה בכך ש-AT&T וטיים וורנר אינן יריבות ישירות, אך טוענת שמיזוג כזה עלול לפגוע בציבור באופן רחב מפני שלחברה המאוחדת יהיה כוח רב מדי ביקום של הטלוויזיה בתשלום. התכנים של טיים וורנר הם משמעותיים מבחינה תחרותית, והצרכנים מצפים לכך שחבילות שירותי הכבלים והלוויין שלהם יכללו אותם.

AT&T וטיים וורנר אומרות במסמכים שלהן לבית המשפט שאין טיעון חוקי תקף למניעת השילוב של חברות שמשלימות זו את זו. הן מכחישות שלקוחות של שתיהן וכל אחת מהן ישלמו יותר תמורת טלוויזיה, ודוחות את הרעיון שמה שהן מתכוונות לעשות ימנע מהלקוחות התנתקות משידורי כבלים. במקום שדלרהים והממשל רואים מפלצת בהתהוות, סטפנסון ושתי החברות רואים חברה משולבת יעילה שתוכל להתמודד עם מתחרות שהן כבר חזקות. העסקה, לפי הגרסה שלהן, תעניק לטיים וורנר גישה לתשתית של AT&T למכירה ישירה לצרכנים, ולא פחות חשוב, טיים וורנר תקבל גישה לנתונים אישיים של צרכני AT&T על תחומי העניין וההעדפות שלהם.

המיזוג שלהן, אומרות שתי החברות, ייצור פלטפורמה ייחודית שתאפשר למפרסמים לקנות חומרי פרסום שמתמקדים בצופים ספציפיים, ובכך ליצור חלופה לגוגל ולפייסבוק, שבנו עסקים שמתבססים על נתוני צרכנים כדי למכור פרסום ממוקד.

רמת עוינות חריגה

התדיינות משפטית בעלת השלכות כה רחבות תמיד יוצרת "דם רע" בין הצדדים, אבל רמת העוינות בתיק הזה חריגה במיוחד. סטפנסון ודלרהים מחליפים ביניהם מהלומות פומביות, גם כשהם כמעט לא מזכירים את שם היריב.

זה אינו משפט עם מושבעים. השופט ריצ'רד לאון יפסוק בו לבדו, והוא צפוי לפרסם את הפסיקה בתוך כמה חודשים. שתי החברות דחו את הסכם המיזוג שלהן מ-22 באפריל ל-21 ביוני כדי להעניק לו יותר זמן לשם כך.

הפסיקה עשויה, כמובן, להיות נקודת מפנה בקריירה של דלרהים וסטפנסון. שניהם מהמרים על כל הקופה.

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"