גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברה ישראלית: שירות גוגל נגד וירוסים עלול לעזור להאקרים

מחקר של הסטארט-אפ SafeBreach, שגייס הון מסקויה, HP ושלמה קרמר, מעלה שאפשר להוציא מידע רגיש ממחשבים שלא מחוברים לרשת ■ היכולת מתאפשרת בעזרת תוכנות האנטי-וירוס המותקנות בהם

איציק קוטלר / צילום: באדיבות SafeBreach
איציק קוטלר / צילום: באדיבות SafeBreach

כבר ארבע שנים שחברת הסייבר הישראלית SafeBreach, שהקימו גיא בז'רנו ואיציק קוטלר, מדמה מתקפות של האקרים על ארגונים כדי לזהות נקודות תורפה ולטפל בהן. בחודשים האחרונים נושא אחד תופס את תשומת לבם במיוחד: הדרך שבה האקרים עלולים להיעזר דווקא באנטי-וירוסים, ובכלים מקוונים לניתוח וירוסים, כדי לחלץ מידע רגיש ממחשבים.

ביולי האחרון הציגו סמנכ"ל הטכנולוגיה קוטלר וסמנכ"ל המחקר עמית קליין מחקר שערכו, בכנס הסייבר BlackHat בלאס וגאס. "עסקנו בדרכי זליגת מידע ממחשבים שאינם מחוברים ישירות לאינטרנט, המאפיינים חברות מאוד מאובטחות או גופים כמו משרד הביטחון", אומר קוטלר ל"גלובס". המחקר השני, שמתפרסם כאן לראשונה, נערך בידי דור עזורי, חוקר בחברה. הוא מציג דרכים שבהן תוקפים יכולים לאסוף את המידע מהמחשבים הלא מחוברים מבלי להיחשף - שוב, תוך הסתייעות בפלטפורמות שאמורות דווקא לבלום את ההאקרים, ובראשן Virus Total של גוגל.

"הדרכים שבהן התוקפים יכולים להגיע למחשבים לא מחוברים מגוונות", אומר קוטלר, "אירועים כאלה בדרך כלל לא מדווחים, אבל זה יכול להיות עובד בארגון שפועל נגדו, או הדבקה באמצעות דיסק און קי או התקן חיצוני אחר. זה לא שהחברה מנותקת לחלוטין".

האתגר הכפול של התוקף

במרכז המחקרים עמדו מוצרי אנטי וירוס העושים שימוש בשירותי "ארגז חול" - פלטפורמות ענן המאפשרות לאנשי אבטחת מידע להזין אליהן קבצים חשודים ולקבל אנליזות. "הראינו איך תוקף יכול לייצר וירוס שמטרתו להיחשף, ובתוכו לשתול את המידע הרגיש שהוא גנב מהארגון", אומר קוטלר. "האנטי-וירוס מעביר את הווירוס לענן לצורך בדיקה, ותוך כדי שהוא מריץ אותו ומנתח אותו, הווירוס מתקשר את המידע לתוקף".

כך עובדת השיטה

בתרחיש אחר לא האנטי-וירוס מעלה את הקוד החשוד לענן, אלא איש אבטחת מידע. לדברי עזורי, "הכי סביר שאיש האבטחה ישתמש בשירות הכי נפוץ בתחום הזה, בפער גדול: Virus Total. זה אתר שהוא שם נרדף ל'ארגז חול', הוא מציג אנליזה מעשרות אנטי-וירוסים וגם כזו שהוא עורך בעצמו. המידע שנבדק הוא בדיוק זה שהתוקף ניגש אליו כדי להוציא את מה שהוא צריך".

קליין וקוטלר הציגו דרכים שבהן הווירוס יכול לתקשר עם התוקף באמצעות שרת שהוכן מראש או פרוטוקולים מקובלים, אך דרכים אלה מאפשרות לחשוף את ההאקר. עזורי גילה שיטה נוספת, שמקשה על הגילוי: "התוקף נכנס לארגז החול כאחד מעשרות אלפי המשתמשים, מתשאל את המערכת ומקבל את המידע מהקובץ שהשתיל".

האתגר של התוקף בשלב הזה כפול. מצד אחד, עליו לזהות שהקובץ הזדוני שהשתיל במחשב הלא-מחובר עלה לענן. "הוא צריך שיהיה לו איזה סמן, שמאפשר לשלוף את הקובץ כמו מחט בערימת שחת מתוך עשרות מיליוני הקבצים שמסתובבים בארגז החול", אומר קליין. סמן כזה יכול להיות מחרוזת כמו 1x2y3z4, שאותה יחפש עד שיקבל תוצאה שתסמן לו שהקובץ עלה לאתר.

מצד שני, ההאקר רוצה להיות היחיד שמסוגל לפענח את המידע שנאסף על הקובץ, ולפעול כ"נוסע סמוי" בתוך ארגז החול הציבורי. "הוא יכול להשתמש בטכניקות כמו הצפנת המידע שהוא מעוניין בו, קידוד שלו, או חלוקתו בדרכים מאוד ספציפיות. אז המידע חשוף לכולם, אבל הוא מוצג בצורה מאוד טכנית. כל משתמש יכול לראות אותו, אבל הוא לא יודע מה הוא רואה".

יש דרך לדעת אם נעשה שימוש בפרצה שאתם חושפים?

קוטלר: "אין מחקרים של האקרים אחרים על הדבר הזה. האם יש משתמש שמצא את זה ולא סיפר? אנחנו לא יכולים לדעת".

מה אמרו לכם בגוגל?

קוטלר: "ניסינו להסב את תשומת לבם כמה פעמים ובדרכים שונות, אבל לא שמענו מהם". מגוגל לא התקבלה תגובה לפניית "גלובס" בנושא עד סגירת הגיליון.

מה פלטפורמות ארגז חול יכולות לעשות כדי להתמודד עם הבעיה?

עזורי: "הפתרון נראה מאוד טריוויאלי: להגביל את החיפוש או לא לאפשר מלכתחילה את שיתוף המידע. הפרדוקס הוא שהגבלת היכולות האלה היא בעצם מניעה של השירות שארגזי החול מספקים".

קליין: "במחקר המקורי דיברנו על סוג של פתרון, והוא שהארגון צריך לשים לב איזה קובץ הוא מעלה לווירוס טוטאל. זה תקין להעלות קובץ שהגיע מהאינטרנט, כי הוא לא שייך לארגון. אבל אם הוא לא הגיע מהאינטרנט, אלא נוצר או עבר שינוי על אחד ממחשבי הארגון, קיימת סכנה שנצרב בו חומר רגיש ששייך לארגון ואותו צריך לא להעלות לווירוס טוטאל. זה פתרון ברמת הארגון, לא משהו שארגזי החול יכולים לתת".

שיטה קשה מאוד לחסימה

גיל כהן, מנהל הטכנולוגיות של חברת ייעוץ הסייבר קומסק מגדיר את הגילוי "מלהיב מבחינה טכנית", אם כי מסייג ואומר כי הוא לא ישנה את השוק. "זה עוד כלי בארגז הכלים של האקרים, ויכול להיות איום במסגרת ניתוח איומים שיבצעו ארגונים מאוד מסווגים ומאוד מוגנים, שינסו לתת לזה מענה נוסף. אולי הם יעשו ניתוח של קבצים מוגנים אצלם בבית לפני שמוציאים החוצה. הוצאת מידע לצורך ניתוח אבטחה פורנזי הוא כיום נוהל מקובל".

קומסק, כמו SafeBreach, מבצעת מתקפות יזומות על לקוחותיה כדי לנתח את מצב האבטחה בהם, ובין היתר עוסקת במציאת ערוצים סמויים להוצאת מידע מארגונים בעלי שכבות הגנה עבות. "קיימים מספר ערוצים המתחזים ללגיטימיים, למשל לרשתות חברתיות או לפלטפורמות שיתוף קבצים כמו גוגל דרייב. התגלית האחרונה מהווה ערוץ סמוי נוסף, כזה שלא יחשבו עליו ושיהיה קשה מאוד לחסום, בניגוד לרשתות חברתיות ושירותים אחרים".

כהן מזכיר כי תקיפה של רשתות מנותקות לחלוטין ושל תשתיות קריטיות לא תרחיש תיאורטי, אלא התרחשה כמה פעמים בעבר, לרבות בשנה האחרונה. דוגמאות לכך הן תקיפת תשתית חשמל באוקראינה שגרמה להשבתות ותקיפת המטרו בסן פרנסיסקו, שגרמה לכך שבמשך סוף שבוע שלם הנוסעים לא שילמו תמורת הכרטיסים.

כך עובדת השיטה ש-SafeBreach מזהירה מפניה:

1. התוקף משתיל תוכנה זדונית על מחשב מוגן בארגון

2. התוכנה אוספת מידע רגיש מהמחשב ומצפינה אותו

3. קובץ זדוני עם המידע שנאסף נחשף בכוונה בפני אנטי וירוס

4. הקובץ עולה לניתוח ב"ארגז חול", פלטפורמה שיתופית לזיהוי וירוסים

5. התוקף מאתר את הקובץ באמצעות סימן זיהוי שהטביע בו

6. התוקף מחלץ את המידע המוצפן שנגנב מהמחשב המוגן

SafeBreach

■ תחום: אבטחת מידע

■ הקמה: 2014

■ מייסדים: גיא בז'רנו (מנכ*ל), איציק קוטלר (סמנכ*ל טכנולוגיות)

■ עובדים: 50, 30 מהם בתל אביב

■ גיוסי הון: 19 מיליון דולר

■ משקיעים: סקויה, דויטשה טלקום קפיטל, HP Ventures, שלמה קרמר, Maverick Ventures

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי