גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האפליקציה שתנסה לערער את השליטה של גט בהזמנת מוניות

אפליקציית "פיק-אפ", שגייסה בשלב הפיילוט 2,000 נהגים, מכוונת להגיע לרשימה של 5,000-6,000 נהגים עד לסוף השנה ■ לשם השוואה, מספר הנהגים הרשומים ב-Gett עומד על כ-8,500

מוניות / צילום: ערן לם
מוניות / צילום: ערן לם

האם השליטה של Gett (גט טקסי) בתחום האפליקציות להזמנת מוניות צפוי להיסדק? שחקנית נוספת נכנסת היום (ג') למשחק: אפליקציה להזמנת מוניות בשם "פיק-אפ" (PickUp).

האפליקציה, שגייסה בשלב הפיילוט 2,000 נהגים, מכוונת להגיע לרשימה של 5,000-6,000 נהגים עד לסוף השנה. לשם השוואה, מספר הנהגים הרשומים ב-Gett עומד על כ-8,500.

הטריגר לגיוס הנהגים בא מתנאי ההסכם בין הצדדים: הנהגים לא משלמים דמי שימוש חודשיים אלא עמלה שעומדת על 10% מעלות הנסיעה ועם תקרה של עד 1,000 שקל בחודש מנהג. מנגנון העסקת הנהגים ב-Gett מושתת על תשלום של דמי שימוש קבועים או עמלות של 10% מהנסיעה.

מי שעומד מאחורי האפליקציה הוא יצחק זיזוב, מנכ"ל ובעלי Bigapps, חברה לפיתוח אפליקציות. עד כה גייסה אפליקציית פיק-אפ סכום של 4 מיליון שקל, והיא ניצבת בפני סבב גיוס נוסף.

מבחינת הנוסע, תנאי ההזמנה והתשלום דומים להתנהלות של Gett: הנהגים גובים את התוספות המותרות לפי מחירון משרד התחבורה, לרבות דמי הזמנת מונית בגובה של 4.80 שקל. התשלום עבור הנסיעה יכול להיעשות במזומן או דרך כרטיס אשראי ברישום לאפליקציה. ההבטחה לנוסע היא זמינות של מוניות.

"ייסדנו את האפליקציה מתוך הבנה שיש בשוק צמא גדול לאפליקציה, שלא מתנהגת כמו מונופול", אומר דודי דניאל, מנכ"ל פיק-אפ, לשעבר עובד ב-Gett. "לא ייתכן שלנהגי המוניות תהיה אפליקציית מוניות אחת חזקה, הם זקוקים לשחקנית משמעותית שלא עושקת את הנהגים ומגבילה אותם על-ידי סנקציות ובוויתור על תוספות על-פי חוק".

דניאל מסביר כי נהגי המוניות יכולים לעבוד במקביל עם אפליקציות מתחרות ודרך תחנות, כשהמוניות זמינות בכל הארץ. זאת ועוד, הוא מספר על תכניות להרחבת הפעילות גם בחו"ל. "אנחנו באים כשחקן משמעותי עם פתרון למצוקת הנהגים ובכדי להוות אלטרנטיבה לנוסעים".

לפני זמן מה הושקה אפליקציה אחרת שמנסה לנגוס בנתחי השוק של Gett - אפליקציית "רקסי", שהוגדרה כ"אפליקציה חברתית". הרעיון של "רקסי" הוא לחבר בין הנהגים לנוסעים על בסיס מיקום ויעד הנסיעה, כשהיא לא מהווה צינור מתווך (ולפיכך לא גובה עמלות), ומאידך היא גם לא מהווה צד בעסקה או גוף שאליו אפשר לנות במקרה של מחלוקות. מאחורי "רקסי" עומד אבי בר-יהודה. 

האם קיים מחסור בענף? כ-30 אלף נהגי מוניות פועלים בישראל (22 אלף מתוכם במוניות מורשות), והם מסיעים כ-600 אלף נוסעים ביום ומגלגלים מחזור שנתי של כ-6.1 מיליארד שקל. לפי בר-יהודה, "בעולם קיים מחסור בנהגי מוניות, משום שלא המדינה היא שמכשירה נהגים אלא החברות. הן קיבלו לידיהן את הכוח להחליט מי יהיה נהג מונית ומי לא".

הנוסעים בוודאי מרגישים היטב את המחסור בנהגי המוניות, שבא לידי ביטוי בתל-אביב למשל (לאור חסימות הכבישים לטובת בניית הרכבת), והוא מורגש בעיקר בשעות השיא בהן קשה להשיג מונית דרך האפליקציה או דרך תחנות. נהגים מזדמנים מנצלים בשעות אלה את הביקוש הגבוה ונוקבים במחירים מופרכים ללא מונה או מסרבים לקחת נוסעים לנסיעה קצרה מדי. 

מבחינת צרכני המוניות, תחרות בתחום האפליקציות להזמנת מוניות, בה משחקת בעיקר שחקנית אחת, היא בשורה חשובה שאמנם לא בהכרח תביא בשורה של מחיר אבל בתקווה שתשחק על משבצת השירות. האפליקציה של פיק-אפ הזמינה בכל חנויות האפליקציות דומה לזו של Gett - מהגוון הצהוב ועד למבנה הכולל את סוג המונית המבוקשת, מפה, דירוג הנהגים ועוד. הרשומים גם יכולים לראות את היסטוריית הנסיעות, כולל פרטי הנהג למקרה ששכחו פריט כלשהו במונית.

עוד כתבות

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה