איך מצא עצמו סמי קצב בפרשת השוחד של מספנות ישראל?

קצב המכהן כיו"ר חברת מספנות ישראל, המככבת בלב פרשת השוחד לכאורה באפריקה ■ הידיעה על עיכובו לחקירה הכתה בתדהמה רבים ממכריו במערכת הביטחון ובתעשיות הביטחוניות ■ מקורבי קצב: "הכל יתברר כלא היה. המדינה לא בכיוון"

חברת "מספנות ישראל" המוצאת את עצמה בימים אלה בלב ליבה של פרשיית השוחד לכאורה באפריקה, היא אחת מהחברות הבולטות והמובילות בתחום ייצור כלי השייט לצרכים אזרחיים וצבאיים. ביום ראשון פשטו חוקרי יחידת לה"ב 433 של המשטרה וחוקרי יחידת יהלום של רשות המסים על משרדי החברה ותפסו מסמכים וחומרי מחשב שנועדו לבסס את הראיות נגד החברה בפרשה. החשדות מתייחסים להסכם שהגיע לידי החוקרים, ושבו מפורטים תנאי עסקת מכירת כלי שיט לניגריה ב-2010, בסכום כולל של כ-25 מיליון שקל. מדובר בשתי ספינות "שלדג" שהתמורה ששולמה עליהן גבוהה משמעותית מערכן בשוק. על רקע המחיר המופרז, עלו חשדות לתשלום שוחד מצד קצב לפקיד ציבור בניגריה, וזאת תוך קביעת עמלות גבוהות שאינן פרופורציונאליות להיקפים הכספיים של העסקה. חשוד מרכזי נוסף בפרשה, ששמו נאסר לפרסום בינתיים, חשוד בתיווך לעסקה השוחדית לכאורה.

במסגרת יום החקירה הגלוי הראשון, הפשיטות למשרדים ועיכוב החשודים לחקירה, תפסה המשטרה כספים של החברה והקפיאה נכסים וחשבונות של מספנות ישראל המגיעים לסכום המוערך בכ-20-25 מיליון דולר. זאת, לצרכי חילוט עתידי.

חברת מספנות ישראל דיווחה אתמול (ג') לבורסה, כי רשות המסים והמשטרה הטילו על חלק מחשבונות הבנק שלה הגבלות שאינן מאפשרות את השימוש בהם. החברה - המיוצגת בידי עוה"ד נתי שמחוני ואסף קליין ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן - בוחנת כעת את צעדיה לשחרור חלק מהנכסים והכספים על-מנת לצמצם את הפגיעה בפעילותה השוטפת.

המאבק על רכישת תעש

בעלי השליטה המרכזיים במספנות ישראל הם איש העסקים שלומי פוגל ומשפחת שמלצר (באמצעות חברת "גולד בונד") ואיש העסקים סמי קצב, המכהן כיו"ר מספנות ישראל והוא החשוד בעל הפרופיל הגבוה ביותר בפרשת השוחד באפריקה לכאורה. קצב, כך אומרים מכריו, הוא "מלח הארץ", "איש של פעם".

קצב עוכב לחקירה ביום ראשון עם סמנכ"ל מספנות ישראל, עודד ברייר, וחשוד נוסף (ראו מסגרת). מקורב לקצב אמר היום ל"גלובס", כי "הכול יתברר כלא היה. קצב משתף פעולה בחקירה, עונה לכל השאלות ותוך זמן קצר הכול יתברר כלא נכון. העובדה היא שהוא שוחרר לביתו ללא מגבלות מיוחדות ולא עוקלו כספים שלו, מלמדת על חולשת הראיות, ולמעשה על כך שהמדינה לא בכיוון". עד כה, טרם זומן קצב לחקירה נוספת.

שמו של קצב עלה לאחרונה בעיקר סביב הליך מכירת התעשייה הצבאית (תעש). חלום חייו של קצב היה לרכוש את תעש מהמדינה. האיש שרכש ב-2004 את מפעל הנשק הקל של התעשייה הצבאית "מגן" במחיר נמוך - "בנזיד עדשים" כפי שנטען שנים אחר-כך - הצליח להפוך אותו לחברה משגשגת בשם IWI שמייצרת תתי-מקלע מסוג עוזי, המקלע נגב, רובי סער כמו תבור וגליל, אקדחי יריחו ועוד. על אותה חברה שילם קצב כ-2.5 מיליון דולר למדינה, ולימים הוא טען כי שילם עליה כ-10 מיליון דולר; בשנים האחרונות התברר כי שווי החברה הזאת נע בין 500 ל-600 מיליון דולר.

כדי לממש את חלומו לרכוש את תעש, השתתף נכס קצב לפני שלוש שנים להליך המכרז למכירת החברה באמצעות קבוצת "נסקא" המשותפת לו ולאיש העסקים, מאיר שמיר. לפני שבוע וחצי הודיע משרד האוצר, כי חברת אלביט מערכות - היחידה שהתמודדה במכרז עד לסיומו - היא שתרכוש מהמדינה את תעש בסכום של 1.7 מיליארד שקל תעש גורמים במשרדי הממשלה טענו, כי התרשמו שקצב מאד רוצה לרכוש את תעש, אך גם אמוד לא רצה לשלם עליה סכום גבוה. לדבריהם, ביחס להצעות שקצב "שם על השולחן", אלביט עקפה אותו בסיבוב.

קצב מצדו השיב מלחמה והלין על טיב תהליך קבלת ההחלטות במכרז זה, באופן שאפשר את הפיכת אלביט לשחקנית הרלוונטית היחידה לרכישת תעש. "הסיפור במקרה הזה פשוט", אמר אך לפני ימים אחדים גורם ממשלתי בכיר בשיחה עם "גלובס" בקשר לטענותיהם של מקורבי קצב בנושא זה, "קצב רצה לשלם על תעש 600 מיליון שקל, אלביט היתה מוכנה לשלם הרבה יותר, וחברות אחרות שהתעניינו, פשוט לא אהבו את הדי.אן.איי של תעש. זה כל הסיפור".

מאז שרכש את מפעל הנשק הקל של תעש, האימפריה שבנה על בסיסו של מפעל זה, ממשיכה לפעול, גם בימים אלה, מתוך מתחם תעש ברמת השרון. "מה קצב רצה לדעת על תעש ולא ידע עליה? הבן-אדם מכיר את תעש יותר טוב מהמנהלים שלה: הוא יושב באותו מתחם, העובדים שלו היו בעבר עובדים של תעש. הוא פשוט לא רצה לשלם עליה הרבה, חשב שיוכל לקנות את תעש מהמדינה באותו מחיר מצחיק שבו הוא קנה מהחברה את מפעל הנשק הקל שלה", אמר הגורם.

בנוסף לחברת "IWI", קבוצת "SK" שבראשה עומד קצב, כוללת חברות נוספות, שפועלות בתחום הפיתוח והיצור של אמצעי ראיית לילה, אלקטרו-אופטיקה, יצור של פריסקופים לטנקים, שותפות ביחד עם חברת רפאל בחברה שמפתחת טכנולוגיות לצילום מהאוויר ושותפות עם שלומי פוגל ואסי שמלצר בחברת מספנות ישראל, שבה מכהן קצב בתפקיד היו"ר.

גם על רקע מעורבותו העמוקה בתעשיות הביטחוניות המקומיות, קצב לא חשף מעולם את סך השווי של כל החברות שבבעלותו. בתחילת השנה הוא חזר בו מתוכנית שגיבש להנפקת קבוצת החברות שלו, SK בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל.

בהיותו דמות מרכזית בתעשיות הביטחוניות הישראליות, הידיעה על עיכובו של קצב לחקירה אתמול הכתה בתדהמה רבים ממכריו במערכת הביטחון ובתעשיות הביטחוניות. אף שבמשך שנים ארוכות הוא הקפיד לפעול מתחת לרדאר התקשורתי, המעיט במגע עם עיתונאים והתראיין לתקשורת לעתים נדירות, קצב נחשב לדמות מוכרת בעולם הביטחוני.

מי שבא איתו במגע מתרשם מהילוכיו המנומסים והמכבדים, אחרים מעידים עליו שהוא "איש חמים ולבבי" או כפי שהעיד עליו בימים האחרונים אחד ממקורביו: "הוא מהאנשים של פעם, כבר לא מייצרים כאלה".

קצב עצמו מסרב כבר שנים לדבר על השנים שבהן עשה את ההון ההתחלתי שלו, בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת מול השאה באיראן. בעבר יוחסו לו קשרים הדוקים וחמים עם השאה הפרסי, תוך מכירת פצצות ופגזים מתוצרת סולתם הישראלית (כיום בבעלות אלביט מערכות) לאיראן.

בלב הקלחת

בלב הקלחת החקירתית הפלילית בנוגע לעסקאות נשק עם מדינות באפריקה, נמצאת חברת מספנות ישראל. החברה הופרטה ב-1995, והיא עוסקת בפיתוח וביצור של כלי שייט לשוק האזרחי ולשוק הצבאי. עוד טרם התקבלה במערכת הביטחון ההחלטה לרכוש את ספינות המגן שעתידות לשמש את חיל הים למשימות ההגנה על המים הכלכליים של ישראל ועל אסדות הגז שלה בים התיכון - חברת מספנות ישראל הציעה לייצר אותן בעצמה. אולם, בסופו של דבר נבחרה חברה בת של טיסנקרופ הגרמנית - בחירה שנחקרת כעת במשטרה במסגרת פרשת "הצוללות וכלי השיט (תיק 3000)".

בד בבד מספנות ישראל המשיכה בפעילותה בתחום היצור של כלי שייט, ובספטמבר האחרון היא מסרה לחיל הים של קפריסין - בפרויקט הנאמד בכמה עשרות מיליוני אירו - ספינת מגן מתקדמת שיצרה עבורו ותפקידה להגן על המים הכלכליים של האי.

תגובות - "המשטרה בנתה תרחיש דמיוני"

עו"ד שחר מנדלמן, המייצג את ש', מסר: "המשטרה בנתה תרחיש דמיוני שאין בינו לבים המציאות כל קשר. העובדה כי כל המעורבים בפרשה משוחררים - מעידה יותר מכל על חולשת החשדות".

עו"ד ירון ליפשס וליה גוני, סנגוריו של עודד בריאר, מסרו: "העובדה שהמשטרה עצמה כלל לא ביקשה לעצור את בריאר, אלא שחררה אותו לביתו בסיום החקירה, מדברת בעד עצמה. בריאר פעל כראוי, לא נפל כל פגם במעשיו, ואנו משוכנעים שכך גם תקבע המשטרה בסיום החקירה".

מטעם סמי קצב, המיוצג על ידי עו"ד ז'ק חן, נמסר: "סמי קצב הינו איש עסקים מכובד שתרם ותורם רבות למשק הישראלי. החברות שבבעלותו מעסיקות אלפי עובדים הפועלות על-פי סטנדרטיים אתיים מחמירים ותכניות ציות ספציפיות. קצב ענה לכל שאלות החוקרים והוא בטוח כי בתום החקירה יתברר כי הוא התנהל ומתנהל בצורה חוקית, תקינה וראויה".