ברכה וקללה מאותן ידיים

מלחמת הסחר שלא חשבו שתקרה, כסיכה בבלון של האופטימיות הגדולה

לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג  / צילום: צילום: רויטרס
לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג / צילום: צילום: רויטרס

אין כמו פוליטיקאים על מנת לזעזע אוניה פיננסית. לעתים לטובה על ידי מעשים המקדמים חופש יזמות, וקלות השקעה, ולעתים על ידי הצהרות וצעדים הבאים בניגוד גמור למה שהיה הגיוני שייעשה. כאשר משקיעים בשוקי ההון, ובמיוחד כאשר סוחרים בהם בטווח הקצר, אירועים מילוליים, ו/או החלטות אלה, נדמות למכות טבע מן הסוג של כוח עליון.

אי-אפשר לעשות כנגדן כמעט דבר, ואי-אפשר להימנע מלסבול את תופעות הלוואי שלהן. אגב, לטובה, כמו לרעה. הפתאומיות שלהן מייצרות כמעט תמיד פער מחירים שבתוכו לא סחרו, ולכן שכנגדו לא היה ניתן להפעיל את אמצעי ההגנה כמו פקודות קטיעת הפסד. אגב, עבור קוני האופציות, המצב קצת יותר טוב אבל לא בהרבה.

אחת מן המכות האלה נמצאת עכשיו כמו פיל באמצע החדר: מלחמת הסחר החדשה שהנשיא טראמפ מייצר, ומעודד לקראתה. לכאורה, אין כאן משהו חדש. המועמד טראמפ הצהיר אין סוף פעמים על כוונתו לצמצם את הגרעון המסחרי של ארה"ב, מול שותפות הסחר שלה, וזאת על ידי מיסוי מגדר של מוצרי יבוא מתחרה. כל זאת עד שמדינות היעד יפתחו יותר את השוק שלהן למוצרים האמריקאים.

לא רק זאת, אלא שמעשי הנשיא להחזרת חברות "הביתה", וזאת באמצעות תמריצי המיסוי, הוסברו כצעד מקדים לאותה מלחמה שבה ארה"ב רוצה להיכנס. על פי הנאמר על ידו וצוותו בנושא, הממשל ידאג מעכשיו יותר לעובדיה, ומוצריה, של המעצמה מאשר בעבר.

תחילה, ראינו צעדים כאלה עבור מוצרים ספציפיים כמו פלדה, אלומיניום ועץ אבל עכשיו המעשה הזה מכוון מדינות, כאשר סין על הכוונת העיקרית. שוק המניות השורי הגלובלי לא היה צריך לחכות הרבה על מנת להבין את הרמז, ולתמחר את המערכה החדשה במחיר המניות. במיוחד השוק של מדינת היעד סין:

משה-שלום-סין-27-03
 משה-שלום-סין-27-03

ניתן לראות בגרף איך הגיבו כל השווקים המנייתיים של סין כאשר הוכרזו הצעדים החדשים. כולם, ללא הבדל גודל הון מונפק בו, או הכוונה סקטוריאלית, חטפו. אני לא צריך לציין שגם באמריקה עצמה ראינו גם אדום, ובגדול.

ועכשיו נשאלת השאלה הגדולה, זו המתחלקת לשני חלקים:
האם טראמפ ילך עד הסוף, וינהיג מדיניות של מלחמה אמיתית בחזית הסחר הבינלאומי?
והאם מעשה זה יכול להוות את הטריגר למימוש הרווחים הגדול שלאחר המגמה העולה המדהימה מאז התחתית של 2009?

לשאלה הראשונה אין לנו תשובה כי אין עדיין מישהו שיודע את כוונותיו של הנשיא האמריקאי באמת. גם לא הוא עצמו. אחת מתכונותיו המקבלות אישור פעם אחר פעם היא ספונטאניות בהתנהגות, או ליתר דיוק תזזיתיות במהלך מחשבתו. כאמור, אנו יודעים שנושא זה חקוק עמוק בתודעתו אבל ייתכן מאוד שתגובת השווקים, ואף יותר חשוב מכך, תגובת נתוני המקרו העתידיים לבוא, יכריעו את הצד האידיאולוגי אצלו.

לגבי השאלה השנייה: כאן, העניין קצת יותר קל: לוקח זמן לאופטימיות מושרשת כה עמוק להפוך לספק, ולפסימיות גדולה. תזכורת: שיא משבר הסאב-פריים, בבורסות, היה באוקטובר 2008 עם קריסתה של ליהמן, למרות שהסימנים הראשונים לבעיה כבר הופיעו ב-אמצע 2007. לכן, דיינו לבחון את התנהגות השיאים והשפלים של המהלך היורד, ושבירת רמות מחיר חשובות (ראו גרפים קודמים שלי בנושא). ככל שיישברו רמות היסטוריות, כך יתפרש הצד השלילי בפסיכולוגיה של ההמונים.

מה שידוע בוודאות הוא שהליכה לכיוון של סחר עולמי מוגבל, ומדוכא על ידי תעריפים חדשים, תהיה הרסנית למבנה הכלכלי העולמי החדש. זה המבוסס על ביזור מקורות ייצור, ניהול מלאי על בסיס זמן אמת, גלובליזציה של העבודה, ובמיוחד צד פיננסי מגבה חוב עולמי שנלקח כנגד תקווה לגידול בצמיחה, ולא לצמצומה האדמיניסטרטיבי.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים.

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך.