עבודות שירות וקנסות לחשודים בפרשת שוחד במפעל תע"א

במסגרת כתב האישום המתוקן עליו הסכימו הצדדים במסגרת הסדר טיעון, נמחקו אישומי השוחד • השופטת: "מה שהתחיל בקול גדול, מסתיים כמעט בקול ענות חלושה"

התעשייה האווירית / צילום: יעקב סער - לע"מ
התעשייה האווירית / צילום: יעקב סער - לע"מ

"מה שהתחיל בקול גדול כפרשיית שוחד, מסתיים כמעט בקול ענות חלושה" - כך נכתב בגזר הדין שניתן היום (ג') כנגד חשודים בפרשת שוחד במפעל של התעשייה האווירית.

השופטת אליאנא דניאלי מבית משפט השלום בפתח-תקווה קיבלה היום את העונשים עליהם הסכימו הצדדים במסגרת הסדר הטיעון, וגזרה על הנאשמים עונשים של עבודות שירות וקנסות בלבד. השופטת ציינה בגזר דינה כי "כתב האישום המתוקן בשלישית בו הודו הנאשמים, שונה באופן משמעותי מכתבי האישום הקודמים שהוגשו במסגרת תיק זה". 

במסגרת כתב האישום המקורי, שהוגש בסוף שנת 2015 על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, יוחסו ליקי אללוף, מנהל הרכש במפעל מל"מ, ממפעליה של התעשייה האווירית, עבירות של קבלת שוחד מחברת הבנייה "גל גדרה בנייה והנדסה", אשר ביצעה במפעל עבודות בינוי ושיפוץ. 

לאורך התנהלות התיק תוקן כתב האישום פעמיים, עד שהגיעה לאחרונה הפרקליטות להסדר עם באי-כוח הצדדים - עו"ד אבי אודיז, שייצג את אללוף; ועו"ד פנינה שפר ממשרד ש.הורוביץ ושות', שייצגה את חברת הבנייה ואת עודד גל, בעליה של החברה, שהואשם אף הוא במתן שוחד לאללוף. 

במסגרת כתב האישום המתוקן עליו הסכימו הצדדים במסגרת הסדר הטיעון, נמחקו אישומי השוחד; אישתו של אללוף, שהואשמה אף היא במסגרת כתב האישום המקורי, נמחקה, וההליך נגדה נסגר; והאישומים שיוחסו לשאר הנאשמים צומצמו באופן משמעותי.

אללוף נאשם והורשע בכך שבזמן שחברת הבנייה בבעלותו של עודד גל סיפקה שירותים למפעל מל"מ, הוא ובנו נעזרו בה באופן פרטי לרכישת מוצרים שונים לשיפוץ ביתם. אללוף השיב לחברה את הסכומים ששולמו עבור המוצרים, והוא למעשה נעזר בה על-מנת ליהנות מהתנאים המוטבים להם זוכה החברה, בשל היותה חברה העוסקת בתחום הבנייה.

בשל היותו של אללוף עובד ציבור, הוא הורשע בגין מעשיו אלה בעבירות של מרמה והפרת אמונים, מכיוון שלא דיווח לממונים עליו על ניגוד העניינים בו הוא נמצא, לאור העובדה שהוא מקבל מהחברה שירותים באופן פרטי. 

במסגרת אישום נוסף הורשע אללוף בשימוש לרעה בכוח המשרה. במקרה הזה כהן כיהן אללוף כחבר בוועדת המתנות לעובדי המפעל, והוא הורשע בכך שדרש מבעלים של חברה שנבחרה לספק למפעל כוסות ממותגות, להעסיק סטודיו ספציפי לעיצוב גרפי, אשר ביתו עובדת בו כמעצבת. במקרה הזה ייחסה הפרקליטות במסגרת כתב האישום המקורי עבירות של מרמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד, אך כאמור הסתפקה לבסוף בהרשעה בעבירה של שימוש לרעה בכוח המשרה בלבד.

השופטת דניאלי הדגישה בהכרעתה את הפערים המשמעותיים בין כתב האישום המקורי שהוגש על-ידי הפרקליטות ובין כתב האישום המתוקן, עליו חתמו הצדדים במסגרת הסדר הטיעון: "כתב האישום המתוקן בגינו נותנים הנאשמים את הדין' מלמד כי מה שהתחיל בקול גדול כפרשיית שוחד, מסתיים כמעט בקול ענות חלושה. כתב האישום המתוקן בשלישית בו הודו הנאשמים, שונה באופן משמעותי מכתבי האישום הקודמים שהוגשו במסגרת תיק זה... משמסכימים הצדדים כי בסופו של יום במקרה שבפניי לא נגרמה כל פגיעה בקופת הציבור או המפעל, וכי נאשם 1 (יקי אללוף, ב' ש') לא סטה מן השורה ולא היטיב עם נאשמים 2 (עודד גל, ב' ש') ו-3 (חברת גל גדרה, ב' ש') במעשיו, הרי שיש בכך כדי ללמד כי רף החומרה הנשקף ממעשיו נמוך". 

השופטת אישרה את העונשים עליהם הסכימו הצדדים במסגרת הסדר הטיעון: על אללוף נגזרו 5 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 35,000 שקל, על גל נגזרו 3 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 25,000 שקל, ועל חברת גל גדרה הוטל קנס בסך 50,000 שקל. 

מטעם עו"ד אבי אודיז נמסר: "צר לי על הדרך המפותלת שמרשי היה צריך לעבור עד לתוצאה הזו. אלמלא התיק החל כפרשת שוחד בומבסטית, מרשי היה נשפט בדין משמעתי על התוצאה". 

מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה נמסר: "לאחר הגשת כתב האישום התברר לפרקליטות כי קיימים חומרים רלוונטיים נוספים שלא הובאו בפניה קודם לכן, ולפיכך הוחלט לבצע השלמות חקירה. לאחר ההשלמות נערכה בחינה מחודשת של התשתית הראייתית בתיק, התקיים שימוע נוסף לסנגורים, ונמצא כי קיים קושי משמעותי להוכחת עבירת השוחד שיוחסה לנאשמים בתחילה. משכך הורשעו הנאשמים על-פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון בעבירות הפרת אמונים, שימוש לרעה בכוח המשרה ועבירות מס, כל אחד לפי חלקו, והיום נגזר דינם. הפרקליטות תמשיך לפעול בהגינות ולבדוק את המצב הראייתי המתפתח בהליכים כל העת, לא להתעלם מחומר חדש המגיע לידיה, להקשיב לטענות סנגורים ולבחון את עמדתה בכל עת".