כת"ש מקדמת הנפקה ביפאורה לפי שווי של 2 מיליארד שקל

כלל תעשיות הודיעה כי תפעל להנפקת 30.4% ממניות יפאורה, לפי שווי שמוערך בכ-2 מיליארד שקל • קרור אחזקות, המחזיקה ביתרת מניות יפאורה, בוחנת האם תרכוש את המניות של כלל תעשיות

כלל תעשיות (כת"ש), שבבעלות לן בלווטניק, מתכוונת להנפיק את החזקותיה בחברת המשקאות הקלים יפאורה (30.45%), ולרשום למסחר בבורסה קצת פחות ממחצית מההחזקות הללו, על-פי הערכות לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל.

יתרת המניות בחברת המשקאות נמצאת בידי קרור אחזקות הציבורית, שעתה נדרשת על-ידי כת"ש להכריע בתוך 30 יום האם בכוונתה לרכוש את מניות יפאורה מידי כת"ש במלואן, ובאיזה מחיר היא מעוניינת לעשות כן.

בקרור ציינו בדיווח לבורסה כי "החברה תבחן את הודעתה של כת"ש". כת"ש כבר הגישה טיוטה לרשות ניירות ערך, ולפי שעה ההנפקה מיועדת עד סוף מאי, אלא אם קרור תרכוש את המניות. 

עשר הנפקות
 עשר הנפקות

זו לא הפעם הראשונה שכת"ש מביעה עניין למכור את החזקותיה ביפאורה, או חלקן. בינואר 2017 היא הודיעה על כוונתה למכור 14.3% ממניות יפאורה לצד שלישי (ככל הנראה קרן השקעות זרה), יחד עם אופציות למכירת יתרת החזקותיה ביפאורה (16.1%). או אז דווח כי התמורה עבור השלב הראשון בעסקה ההיא שיקפה לחברת המשקאות הקלים שווי של כ-1.56 מיליארד שקל, ללא פרמיית שליטה. גם אז ניתנה לקרור האופציה לרכוש את החזקות כת"ש ביפאורה באותם תנאים אך היא בחרה שלא להיענות להצעת כת"ש. לבסוף גם לא הייתה עסקה כאמור עם הקרן הזרה.

קרור אחזקות מחזיקה ב-69.6% ממניות יפאורה, שמחזיקה במלוא מניות יפאורה תבורי, ומתחתיה גם במחצית ממניות עין גדי מים מינרליים. יפאורה היא אחת מתוך 20 ספקיות מוצרי הצריכה הגדולות בישראל והיא סיכמה את 2017 עם נתח שוק של 1.7% מכלל מוצרי הצריכה ונתח של כ-2% משוק המזון והמשקאות (בשוק המבורקד), על-פי נתוני סטורנקסט, ועם מכירות בשוק המבורקד שנאמדות בכ-717 מיליון שקל ב-2017.

יפאורה תבורי היא אחת משלוש היצרניות הגדולות בשוק המשקאות הקלים, לאחר החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) וטמפו, וסך מכירותיה עמד ב-2017 על כ-949 מיליון שקל, בדומה למכירות ב-2016. על-פי דוחות קרור, בהתאם לנתונים והערכות שנסמכים בין היתר גם על דוח חברת נילסן, חלקה של יפאורה משוק המשקאות הקלים עמד ב-2017 על כ-26%, במונחים כספיים של מכירות.

קבוצת יפאורה רשמה ב-2017 רווח לפני מס של כ-168.1 מיליון שקל, כשבשורה התחתונה הציגה רווח נקי של כ-128.7 מיליון שקל, כשב-2016 הרווח לפני מס של יפאורה הסתכם ב-169.2 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על 130.8 מיליון שקל. השווי המיוחס ליפאורה בדוחות קרור הוא כ-1.8-2.1 מיליארד שקל. בעשור האחרון חילקה יפאורה דיבידנדים בהיקף של כ-50% מרווחיה, המסתכמים למאות מיליוני שקלים.

יפאורה מייצרת ומפיצה בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית, בין היתר, את מותג הקולה RC, את משקאות שוופס, ספרינג, קריסטל, תפוזינה ועוד. מנכ"ל ויו"ר יפאורה הוא רוני גת, שב-2017 קיבל שכר ומענקים בעלות כוללת של כ-4.6 מיליון שקל. ליפאורה הסכמי הפצה בלעדיים עם קבוצת מי עדן, לגבי מוצרי מי עדן בבקבוקים, אשר אי חידושו "ישפיע לרעה על הכנסות ורווחיות קבוצת יפאורה או שתיגרם לקבוצת יפאורה תוספת עלות מהותית כתוצאה מהצורך לאתר חלופה של שיווק מים מינרליים מתוצרת אחרת, ולבנות מותג חלופי". כמו כן, יפאורה מחזיקה במחצית מחברת עין גדי מים מינרלים, והיא המפיצה הבלעדית של מוצרי החברה הזו, בשטחי מדינת ישראל ובאוטונומיה, ומקבלת עמלה בגין המכירות.

עוד מציינים בדוחות קרור כי "לקבוצת יפאורה כושר ייצור שנתי העולה, להערכת הקבוצה, על צרכיה הנוכחיים, על בסיס תחזיותיה לשנת 2018", וכי "יפאורה-תבורי ניצלה בשנת 2017 בממוצע כ-71% מכושר הייצור שלה בתחום המשקאות הקלים".