וינרוט שילם למדינה כ-12 מיליון ש' לאחר מחלוקת מס

יעקב וינרוט, מעורכי הדין הבולטים בישראל, מוביל את צוות ההגנה של רה"מ בנימין נתניהו בתיקים 1000, 2000 ו-4000 • וינרוט: אין תגובה

יעקב וינרוט / צילום: אמיר מאירי
יעקב וינרוט / צילום: אמיר מאירי

עורך הדין יעקב וינרוט, פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שילם לאחרונה יותר מ-12 מיליון שקל לרשות המסים בגין טענות של הרשות לחוב מס שהיה שנוי במחלוקת בין שני הצדדים - כך נודע ל"גלובס".

וינרוט (71) שסובל ממחלה קשה, כפי שהוא עצמו סיפר בראיונות לתקשורת, נחשב מזה שנים לאחד מעורכי הדין הליטיגטורים הבכירים בארץ.

וינרוט ממשיך להוביל בימים אלה את צוות ההגנה של ראש הממשלה נתניהו בחקירותיו בתיקים 1000, 2000 ו-4000. הוא עומד בראש צוות הסגורים של נתניהו שכולל גם את עו"ד עמית חדד ממשרדו, את עורך הדין יוסי כהן ואת עורך הדין אייל כהן, ממשרד "כהן סטרשנוב לונדון" שהצטרף לאחרונה לצוות ההגנה של נתניהו במקום עו"ד ז'ק חן. בנוסף, מייצג וינרוט בימים אלה את אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, החשודה בביצוע עבירות פליליות בתיק הוצאות מעונות ראש הממשלה. אגב, גם את וינרוט עצמו העמידה המדינה לדין פלילי בתחילת העשור באשמה כי נתן שוחד לפקיד השומה, שוקי ויטה. וינרוט ניהל מאבק משפטי עיקש להוכחת חפותו בסיועם של בכירי הסנגורים בארץ, ניצח, ויצא זכאי.

ייצג את אביגדור ליברמן בזיכוי מהפרת אמונים

בין שלל תיקי הצווארון הלבן בעלי הפרופיל הציבורי הגבוה שבהם ייצג וינרוט לאורך השנים, זכור במיוחד התיק של שר הביטחון אביגדור ליברמן. וינרוט הוביל את צוות ההגנה שהצליח להוציא את ליברמן בשלום מהחקירות ארוכות השנים נגדו וגם מהמשפט הפלילי שניהלה נגדו הפרקליטות. ב-6 בנובמבר 2013 זיכה בית משפט השלום בירושלים את ליברמן מהאישום במרמה והפרת אמונים בפרשת מינויו של השגריר לשעבר בבלארוס, זאב בן-אריה.

"זה פסק דין מאוזן, סברנו שזה פסק הדין המתחייב. לדאבוני, ברוב הזמן היה פער עצום בין העובדות שסוקרו לבין העובדות שהוכחו. התוצאה היא תוצאה מתחייבת. זה פסק דין נכון", אמר וינרוט לאחר זיכוי ליברמן.

וינרוט מאמין שגם את נתניהו הוא יצליח להוציא בשלום, או כמעט בשלום, משלוש החקירות נגדו ואם יש סנגור בעולם שיכול לעשות את זה, כנראה זה וינרוט. השאלה היא באיזו דרך, האם בהמשך ניהול המאבק המשפטי, או באמצעות הגעה להסדר עם המדינה שימנע את העמדתו לדין של נתניהו.

גובה שכר-טרחה גבוה מלקוחות אמידים

על כל פנים, טענות ההגנה שמעלה וינרוט בשלושת תיקי נתניהו הן מטבע הדברים רבות ומגוונות. קו ההגנה שמוביל וינרוט בתיק 1000 למשל הוא שיחסי נתניהו וארנון מילצ'ן, היו יחסים חבריים בלבד. "כל בר-דעת מבין שאם ידיד או חבר קרוב מביא לחברו סיגרים כמתנה, לא יכול להיות בזה שום בדל של איסור או של עבירה פלילית", אמר וינרוט כבר מזמן.

מתוקף העובדה שהוא נמצא בכמעט כל צומת משפטי חשוב מזה יותר משני עשורים, וינרוט הוא כבר מזמן דמות מוכרת וחצי ציבורית. זוהי אחת הסיבות לכך שההגנה של וינרוט על הזוג נתניהו היא לא רק במישור המשפטי ומול המשטרה והפרקליטות אלא גם במישור התקשורתי. למשל, ב-9 בנובמבר שודר בתוכנית התחקירים "עובדה" ראיון מרתק שערכה אילנה דיין עם וינרוט. במסגרת הריאיון, העביר וינרוט ביקורת על התנהגותו של לקוחו הוותיק והבכיר ואמר, בין היתר, כי: "נתניהו מעריץ ממון כהשקפת עולם. אני מכיר את החולשה הזאת לבעלי ההון". עם זאת, וינרוט טען כי נתניהו לא עבר על החוק. בין השאר הוא סיפר כי בכל פעם שנתניהו עמד לקבל מתנה מאחד מאנשי העסקים, הוא נהג לפנות אליו בשאלה אם מותר לו לקבל את המתנה.

לדברי וינרוט, הוא תמיד אישר לנתניהו, שאם זו מתנה מחבר אז אין כאן עניין פלילי. לפי הפסיקה, אם אדם עבר עבירה פלילית עקב התייעצות עם עורך דין שבקי בתחום, אם הפרקליט ייעץ לו ואישר שאין מדובר בעבירה - יש לו הגנה ולא ניתן להרשיעו.

ליברמן והזוג נתניהו, כאמור, לא לבד. רשימת לקוחותיו המוכרים של וינרוט בעבר או בהווה, שרבים מהם הוא חילץ מהעמדה לדין פלילי או מהרשעה, היא ארוכה מאוד וכוללת, בין היתר, את השר צחי הנגבי בפרשת המינויים הפוליטיים; את נשיא המדינה לשעבר, עזר ויצמן ז"ל, בפרשת קבלת המתנות מאיל ההון אדוארד סרוסי; את השר לשעבר, מאיר שטרית, בפרשת ההתנהלות בסוכנות היהודית; וינרוט ייצג גם את היהלומן דן גרטלר, ומאוחר יותר את האחים גרטנר שהיו שותפיו של גרטלר והסתכסכו עמו. וינרוט ייצג את רפאל איתן (רפול) ז"ל בפרשת גניבת המסמך הצבאי; את האוליגרכים ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי בין היתר בענייני המס שלהם, את הזמר אייל גולן בפרשת העלמות המס ועוד רבים.

וינרוט התפרסם כמי שגובה שכר-טרחה גבוה מלקוחותיו האמידים מצד אחד, אך בו בזמן נותן שירות משפטי פרו-בונו (חינם - בהתנדבות) לאנשים שהסתבכו עם החוק אך ידם אינה משגת לקבל ייעוץ משפטי איכותי. הוא גם התפרסם כמי שלוקח תיקים בלי קשר לעמדותיו הפוליטיות האישיות. וינרוט ייצג את מרגלית הר שפי בבית המשפט העליון והיה בין עורכי הדין שייצגו כמה מנאשמי המחתרת היהודית ב-1984-1985. לצד זאת, הוא ייצג פוליטיקאים מהצד השמאלי של המערכת הפוליטית את סאלח טריף, אחמד טיבי ואחרים. לוינרוט הוצע ב-1991 לכהן כשופט בבית המשפט העליון, אך הוא סירב להצעה הזאת.

מטעמו של וינרוט נמסר: "אין תגובה".