איך מתרגלים לעלייה בסיכון בשוק המניות?

לאחר תקופת עליות ארוכה וביטחון מוגבר של המשקיעים, בפברואר פעמוני האזהרה צלצלו • צלילי האזהרה שככו במהרה, ונראה היה שהצניחה בשווקים הייתה אירוע חולף, אבל אז הגיעה המחצית השנייה של מארס, והביטחון שוב מתערער

ג'יימי דיימון / צילום: רויטרס
ג'יימי דיימון / צילום: רויטרס

משהו השתנה בשווקים. לא קשה להבחין בעלייה בתנודתיות ובעצבנות המשקיעים. אחד הדברים הבולטים הוא שעוצמת השינויים היומיים, בעלייה אך בעיקר בירידה, גבוהה מאוד. סיבות לא חסרות, בהמשך נמנה אותן, אך הדבר העיקרי הוא מכלול הדברים שמביא להורדת ביטחון המשקיעים וכתוצאה מכך בשבירת מגמת העליות הממושכת.

מדובר בעיקר בשוק המניות שהפך לשברירי ועצבני, בעוד שוק האג"ח המקומי ממשיך להיות יציב יחסית. הדבר מקבל ביטוי מובהק בתיקי ההשקעות של הציבור, כפי שעולה ממדדי אג'יו לתיקים המנוהלים.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות רבים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט.

המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלה עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

מדד VIX
 מדד VIX

אז מה היה לנו החודש בתיקים?

בתנועת המטוטלת של השווקים, חודש מארס הראה תשואות שליליות בכל מדד תיק, שבו קיים מרכיב של 10% ויותר במניות. מדד תיק המניות, המכיל 100% במניות בישראל ובחו"ל, ירד במארס ב-2.55%, לאחר ירידה בשיעור דומה בפברואר. מדד התיק המכיל 20% מניות, כשהשאר באג"ח על פי מדיניות ההשקעות, ירד ב-0.31%, לאחר ירידה של 1.08% בחודש שקדם. לעומת התיקים המכילים מניות, מדד התיק המושקע על טהרת האג"ח דווקא עלה במארס, ב-0.27%. זאת בניגוד לירידה של 0.74% בפברואר. לאור התנהגות זו, נראה כי הטלטלה בשוקי האג"ח הייתה קצרה, בעוד הטלטלה בשוקי המניות נמשכת. באופן מצטבר, התשואה מתחילת השנה ממשיכה להיות שלילית, גם בתיקי האג"ח. אלו רשמו ירידה מתונה של 0.46% ביחס למדד תיקי המניות, אשר ירד ב-1.59% ברבעון הראשון. בתווך, תיק ה-20:80 המאוזן יותר, ירד מתחילת השנה ב-0.68%, טריטוריה לא נוחה יחסית לשגרת העליות בשלוש השנים האחרונות, בהן לא נראה רבעון שסיכם תשואה שלילית.

נתוני מדדי אג'יו מלמדים כי שוקי האג"ח חזרו החודש להיות גורם מייצב בתיקי ההשקעות של הציבור ונותנים משקל נגד לתנודות החדות של שוקי המניות. ביחס לציפיות, הדבר חריג למדי בהינתן רמת התשואות הנמוכות של איגרות החוב, אשר מחיריהן ממשיכים ליהנות מסביבת אינפלציה נמוכה, שומרים על יציבותם ואף מספקים פה ושם רווחי הון.

מדד אג'יו
 מדד אג'יו

כחלון ופלוג רבים, השווקים לא מתרגשים

הגורם העיקרי ליציבותם של מחירי איגרות החוב היו סביבת האינפלציה שנותרת נמוכה מזה שנים, מה שאפשר לשר האוצר, משה כחלון, לצאת להתקפה חזיתית וצורמת על נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. הנגידה כללה בדוח בנק ישראל עמדות הנוגדות את מדיניותו של כחלון בנושאי הדיור והורדת המיסים, שתי ציפורי נפשו או של הקמפיין שלו, לבחירות הבאות.

תגובתו של האחרון לא איחרה לבוא כאשר בו ביום הוא יצא במתקפה בוטה, גם אם נאמרה בסגנונו הנינוח. למעשה, הוא אמר, הנגידה הולכת הביתה בקרוב. אולי מכיוון שהדין ודברים נוצר לקראת סוף החודש, הוא לא יצר שינוי משמעותי בציפיות של שוק האג"ח המקומי, שדווקא עלה. עלייה זו נרשמה כתגובה להתמתנות קלה בסיכון הריבית בארה"ב וכתוצאה מכך עלייה במחירי איגרות החוב הממשלתיות בשוק האמריקאי. גם האג"ח הממשלתיות בישראל עלו במארס, תוך עדיפות לטווחים הארוכים. מדד הממשלתיות הצמודות לטווח ארוך עלה ב-0.55% ואילו השקליות הארוכות עלו בשיעור כפול, כ-1.09%.

גם האג"ח הקונצרניות עלו החודש בשיעורים מתונים של עד 0.22%, במקביל לעלייה של 0.7% באג"ח הקונצרניות בחו"ל על פי הרכבן במדדים. זאת בניגוד לירידות ותחושת חוסר הוודאות באפיקי המניות.

העלייה בתנודתיות ואיום הריבית

ביטוי ברור לשינוי בהתנהגותם של המשקיעים בשוק, ניתן למצוא במדד ה-VIX הנסחר בבורסה של שיקאגו (CBOT). המדד, המהווה אינדיקציה טובה לתנודתיות בשוק בהתייחס למדד ה-S&P 500, זינק בחדות בפברואר אך נרגע עד מהרה. נכון להיום הוא מצוי עדיין ברמה הכפולה מזו שהיתה בו טרם הזינוק של פברואר.

מה הזניק את המדד? ניכר כי היתה זו הקפיצה שנוצרה בעקום התשואות עקב הציפיה להאצת עליית הריבית, כאשר התשואה ל-10 שנים נשקה ל-3% בקפיצה ההיא. לאחרונה התנודתיות פחתה קלות, אך כאמור היא עדיין גבוהה, כתוצאה ממלחמת הסחר, עליה לא נוסיף ונכביר במילים. גם הידיעות על מאבק אפשרי של המדינות בענקיות הטכנולוגיה, בהן פייסבוק ואמזון, מכביד על השווקים מאחר ואלו האחרונות היו למנועים של שוקי המניות בשנה האחרונה.

כעת, האפשרות להחלשתן באמצעות רגולציה וחקיקה, כמו גם הטלת קנסות, בין אם מוצדקים ובין אם לאו, מעיבה על השווקים. אף שאלו מעיבים על השווקים, נראה כי האיום האמיתי היה ונותר העלאת הריבית, אשר מצליח להפחיד את המשקיעים וליצור ירידה רחבה ולא רק בסקטור הטכנולוגיה או בחברות המושפעות ממלחמת הסחר. שתי הסיבות האחרונות יוצרות תנודות זמניות, אולם העלאת הריבית היא חשש אמיתי להשפעה נרחבת על כלל המשקיעים. חשוב לומר כי כבר היום משקיעים בעולם, הרואים ריבית המתקרבת ל-3% לשנה באג"ח ממשלתיות, מעדיפים להתרחק משוק המניות עד יעבור זעם.

בהקשר זה הוסיף והזהיר בימים האחרונים אחד מהאנשים המשפיעים על השווקים, ג'יימי דיימון, יו"ר בנק ההשקעות ג'י.פי. מורגן. דיימון אמר כי כלכלת ארה"ב נמצאת בסיכון של "התחממות יתר" באופן שיוביל לעלייה מהירה בשכר ואיתה האצה באינפלציה. לדבריו, הדבר עלול לכפות על הפד לבצע "פעולה דרסטית" באופן של העלאת ריבית מהירה מהצפוי. לדבריו, העלאת ריבית מהירה עלולה לפגוע בשווקים, אשר אינם נותנים משקל ראוי לסיכון זה. את זה הגדרנו, בתחילת השנה, כ"ברבור שחור", אשר נראה כי הוא מתחיל לנפנף בכנפיו.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי, ליווי ועדות השקעה ופיקוח על הנכסים הפיננסיים והריאליים של חברות, ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.