גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מתרגלים לעלייה בסיכון בשוק המניות?

לאחר תקופת עליות ארוכה וביטחון מוגבר של המשקיעים, בפברואר פעמוני האזהרה צלצלו ● צלילי האזהרה שככו במהרה, ונראה היה שהצניחה בשווקים הייתה אירוע חולף, אבל אז הגיעה המחצית השנייה של מארס, והביטחון שוב מתערער

ג'יימי דיימון / צילום: רויטרס
ג'יימי דיימון / צילום: רויטרס

משהו השתנה בשווקים. לא קשה להבחין בעלייה בתנודתיות ובעצבנות המשקיעים. אחד הדברים הבולטים הוא שעוצמת השינויים היומיים, בעלייה אך בעיקר בירידה, גבוהה מאוד. סיבות לא חסרות, בהמשך נמנה אותן, אך הדבר העיקרי הוא מכלול הדברים שמביא להורדת ביטחון המשקיעים וכתוצאה מכך בשבירת מגמת העליות הממושכת.

מדובר בעיקר בשוק המניות שהפך לשברירי ועצבני, בעוד שוק האג"ח המקומי ממשיך להיות יציב יחסית. הדבר מקבל ביטוי מובהק בתיקי ההשקעות של הציבור, כפי שעולה ממדדי אג'יו לתיקים המנוהלים.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות רבים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט.

המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלה עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

מדד VIX

אז מה היה לנו החודש בתיקים?

בתנועת המטוטלת של השווקים, חודש מארס הראה תשואות שליליות בכל מדד תיק, שבו קיים מרכיב של 10% ויותר במניות. מדד תיק המניות, המכיל 100% במניות בישראל ובחו"ל, ירד במארס ב-2.55%, לאחר ירידה בשיעור דומה בפברואר. מדד התיק המכיל 20% מניות, כשהשאר באג"ח על פי מדיניות ההשקעות, ירד ב-0.31%, לאחר ירידה של 1.08% בחודש שקדם. לעומת התיקים המכילים מניות, מדד התיק המושקע על טהרת האג"ח דווקא עלה במארס, ב-0.27%. זאת בניגוד לירידה של 0.74% בפברואר. לאור התנהגות זו, נראה כי הטלטלה בשוקי האג"ח הייתה קצרה, בעוד הטלטלה בשוקי המניות נמשכת. באופן מצטבר, התשואה מתחילת השנה ממשיכה להיות שלילית, גם בתיקי האג"ח. אלו רשמו ירידה מתונה של 0.46% ביחס למדד תיקי המניות, אשר ירד ב-1.59% ברבעון הראשון. בתווך, תיק ה-20:80 המאוזן יותר, ירד מתחילת השנה ב-0.68%, טריטוריה לא נוחה יחסית לשגרת העליות בשלוש השנים האחרונות, בהן לא נראה רבעון שסיכם תשואה שלילית.

נתוני מדדי אג'יו מלמדים כי שוקי האג"ח חזרו החודש להיות גורם מייצב בתיקי ההשקעות של הציבור ונותנים משקל נגד לתנודות החדות של שוקי המניות. ביחס לציפיות, הדבר חריג למדי בהינתן רמת התשואות הנמוכות של איגרות החוב, אשר מחיריהן ממשיכים ליהנות מסביבת אינפלציה נמוכה, שומרים על יציבותם ואף מספקים פה ושם רווחי הון.

מדד אג'יו

כחלון ופלוג רבים, השווקים לא מתרגשים

הגורם העיקרי ליציבותם של מחירי איגרות החוב היו סביבת האינפלציה שנותרת נמוכה מזה שנים, מה שאפשר לשר האוצר, משה כחלון, לצאת להתקפה חזיתית וצורמת על נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. הנגידה כללה בדוח בנק ישראל עמדות הנוגדות את מדיניותו של כחלון בנושאי הדיור והורדת המיסים, שתי ציפורי נפשו או של הקמפיין שלו, לבחירות הבאות.

תגובתו של האחרון לא איחרה לבוא כאשר בו ביום הוא יצא במתקפה בוטה, גם אם נאמרה בסגנונו הנינוח. למעשה, הוא אמר, הנגידה הולכת הביתה בקרוב. אולי מכיוון שהדין ודברים נוצר לקראת סוף החודש, הוא לא יצר שינוי משמעותי בציפיות של שוק האג"ח המקומי, שדווקא עלה. עלייה זו נרשמה כתגובה להתמתנות קלה בסיכון הריבית בארה"ב וכתוצאה מכך עלייה במחירי איגרות החוב הממשלתיות בשוק האמריקאי. גם האג"ח הממשלתיות בישראל עלו במארס, תוך עדיפות לטווחים הארוכים. מדד הממשלתיות הצמודות לטווח ארוך עלה ב-0.55% ואילו השקליות הארוכות עלו בשיעור כפול, כ-1.09%.

גם האג"ח הקונצרניות עלו החודש בשיעורים מתונים של עד 0.22%, במקביל לעלייה של 0.7% באג"ח הקונצרניות בחו"ל על פי הרכבן במדדים. זאת בניגוד לירידות ותחושת חוסר הוודאות באפיקי המניות.

העלייה בתנודתיות ואיום הריבית

ביטוי ברור לשינוי בהתנהגותם של המשקיעים בשוק, ניתן למצוא במדד ה-VIX הנסחר בבורסה של שיקאגו (CBOT). המדד, המהווה אינדיקציה טובה לתנודתיות בשוק בהתייחס למדד ה-S&P 500, זינק בחדות בפברואר אך נרגע עד מהרה. נכון להיום הוא מצוי עדיין ברמה הכפולה מזו שהיתה בו טרם הזינוק של פברואר.

מה הזניק את המדד? ניכר כי היתה זו הקפיצה שנוצרה בעקום התשואות עקב הציפיה להאצת עליית הריבית, כאשר התשואה ל-10 שנים נשקה ל-3% בקפיצה ההיא. לאחרונה התנודתיות פחתה קלות, אך כאמור היא עדיין גבוהה, כתוצאה ממלחמת הסחר, עליה לא נוסיף ונכביר במילים. גם הידיעות על מאבק אפשרי של המדינות בענקיות הטכנולוגיה, בהן פייסבוק ואמזון, מכביד על השווקים מאחר ואלו האחרונות היו למנועים של שוקי המניות בשנה האחרונה.

כעת, האפשרות להחלשתן באמצעות רגולציה וחקיקה, כמו גם הטלת קנסות, בין אם מוצדקים ובין אם לאו, מעיבה על השווקים. אף שאלו מעיבים על השווקים, נראה כי האיום האמיתי היה ונותר העלאת הריבית, אשר מצליח להפחיד את המשקיעים וליצור ירידה רחבה ולא רק בסקטור הטכנולוגיה או בחברות המושפעות ממלחמת הסחר. שתי הסיבות האחרונות יוצרות תנודות זמניות, אולם העלאת הריבית היא חשש אמיתי להשפעה נרחבת על כלל המשקיעים. חשוב לומר כי כבר היום משקיעים בעולם, הרואים ריבית המתקרבת ל-3% לשנה באג"ח ממשלתיות, מעדיפים להתרחק משוק המניות עד יעבור זעם.

בהקשר זה הוסיף והזהיר בימים האחרונים אחד מהאנשים המשפיעים על השווקים, ג'יימי דיימון, יו"ר בנק ההשקעות ג'י.פי. מורגן. דיימון אמר כי כלכלת ארה"ב נמצאת בסיכון של "התחממות יתר" באופן שיוביל לעלייה מהירה בשכר ואיתה האצה באינפלציה. לדבריו, הדבר עלול לכפות על הפד לבצע "פעולה דרסטית" באופן של העלאת ריבית מהירה מהצפוי. לדבריו, העלאת ריבית מהירה עלולה לפגוע בשווקים, אשר אינם נותנים משקל ראוי לסיכון זה. את זה הגדרנו, בתחילת השנה, כ"ברבור שחור", אשר נראה כי הוא מתחיל לנפנף בכנפיו.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי, ליווי ועדות השקעה ופיקוח על הנכסים הפיננסיים והריאליים של חברות, ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"