הבורסה בתל-אביב מייעצת לבורסה החדשה בקזחסטן

ההסכם שנחתם הוא בהיקף של מאות אלפי שקלים • בבורסה לני"ע בתל-אביב מקווים שזה יתפתח להמשך ייעוץ וקשרים גם מעבר להסכם הנוכחי

איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון
איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב מרחיבה את תחומי פעילותה ו"תעניק לראשונה שירותי ייעוץ לבורסה זרה". מדובר בהסכם לייעוץ בתחום הסייבר, שנחתם עם הבורסה החדשה בקזחסטן, המוקמת בימים אלה במסגרת המרכז הפיננסי הבינלאומי אסטנה (AIFC). ההסכם שנחתם הוא בהיקף של מאות אלפי שקלים, ובבורסה בתל-אביב מקווים שהמהלך יתפתח להמשך ייעוץ וקשרים גם מעבר להסכם הנוכחי.

מבחינת הבורסה הישראלית, שמנוהלת על ידי איתי בן זאב, המשמעות היותר עמוקה בהסכם החדש, מעבר להכנסה המיידית, היא העובדה שזו פעם ראשונה שהבורסה מעניקה שירותי ייעוץ לבורסה זרה. נוסף על כך, "מדובר בתחום סופר-מעניין וקריטי", לדברי גורם המעורה בהסכם.

ההסכם בין הבורסה הישראלית לזו החדשה בקזחסטן אינו מוגבל בזמן. הבורסה בתל-אביב היא היחידה שמייעצת לבורסה החדשה בתחום הסייבר, אבל סביר להניח שיש לה יועצים זרים נוספים. אגב, ככל הידוע, בורסת נאסד"ק מוכרת לבורסה הקזחית הצעירה את מערכת מסחר, בדומה למערכת מסחר שהבורסה הישראלית כמעט רכשה מנאסד"ק בעבר, בתמורה לכמה עשרות מיליוני דולרים, עד שלבסוף יצאה מעסקה זו.

"להרחיב ולגוון מקורות הכנסה"

בבורסה בתל-אביב ציינו היום כי היא תעניק שירותי ייעוץ מקצועיים לבורסה זרה "כחלק מכוונותיה של הבורסה להרחיב ולגוון את מקורות ההכנסה שלה". ביחס לתחום הייעוץ מציינים בבורסה הישראלית כי "במצב העולמי הנוכחי, בורסות בעולם מהוות אובייקטים פוטנציאליים להתקפות סייבר ממגוון גופים זדוניים, בהם פעילי אנטי-גלובליזציה, ארגוני טרור ומדינות עוינות וכן ארגוני פשיעה כלכלית". בבורסה מדגישים כי "פגיעה בפעילות הבורסה כתוצאה מהתקפות סייבר, משמעותה לא רק סיכון כספי משמעותי, אלא גם פגיעה במוניטין ובשמה הטוב של הבורסה, שאחד מעמודי התווך בפעילותה הוא אמון המשקיעים".

עוד מפרטים בבורסה הישראלית כי "במסגרת הסכם הייעוץ תעניק הבורסה הישראלית סל של שירותים ופתרונות בתחום הגנת הסייבר, ובהם מחקר והערכה של הסביבה העסקית והטכנולוגית בהקשר של הגנת הסייבר, הגדרת צרכים ספציפיים, מיפוי סיכונים ואיתור הפתרונות הרלוונטיים עבור הבורסה החדשה בקזחסטן. נוסף על כך, תהיה הבורסה הישראלית אחראית על תכנון פרויקטים לביצוע הגנת סייבר, סיוע בבחירת ספקים, תעדוף משימות וכן פיקוח ובקרה על ביצוע הפרויקטים".

הכנסות הבורסה ירדו ב-2016

כיצד נראות ההכנסות של הבורסה בתל-אביב? מדוחותיה הכספיים של הבורסה לשנת 2016 (האחרונים שפורסמו עד כה) עולה כי יש לה כמה מקורות הכנסה משירותים: עמלות מסחר וסליקה, שהן מקור ההכנסה המרכזי שלה; דמי רישום ניירות ערך למסחר ואגרות שנתיות; שירותי מסלקה; הפצת נתוני מסחר ומידע אחר; והכנסות אחרות, שמהוות פחות מ-2% מסך הכנסותיה.

ב-2016 הסתכמו הכנסות הבורסה משירותים בכ-242.2 מיליון שקל, לעומת כ-262.6 מיליון שקל ב-2015 וכ-244.4 מיליארד שקל ב-2014. ההכנסות של הבורסה תלויות ישירות במחזורי המסחר בבורסה ובהיקף הגופים שפועלים בה ובאמצעותה.