פרופ' מרסל מחלוף מהטכניון תדליק משואה ביום העצמאות

מהנדסת האיברים פרופסור מחלוף, שנולדה במרוקו בשנת 1963 ועלתה לארץ בגיל שנה: "לא הייתה לי תחושה של קיפוח, לא הרגשתי רע עם מצבי, אבל ידעתי שאהיה במקום אחר" • ל"גלובס" היא מספרת כי "בימים אלה אני מקימה חברה בישראל סביב המוצר שפיתחתי"

מרסל מחלוף / צילום: איל יצהר
מרסל מחלוף / צילום: איל יצהר

פרופ' מרסל מחלוף, דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון וחוקרת מובילה בתחומי הולכת תרופות, טיפול גנטי, תרפיה תאית והנדסת רקמות, נבחרה להדליק משואה בטקס חגיגות ה-70 למדינת ישראל ביום העצמאות הקרוב.

במעבדתה, "המעבדה למערכות שחרור מבוקר כנגד סרטן ותרפיה תאית" בטכניון, היא מפתחת ומהנדסת ננו מערכות ומיקרו מערכות להובלת תרופות ולעריכה גנטית, מערכות 'עיטוף' לשם הולכה של תאים לטיפול בסרטן ובסוכרת וכן הנדסת רקמות לב, כלי דם ולבלב.

מחלוף אמרה היום ל"גלובס" כי "אני והמשפחה עדיין לא מאמינים. בכל שנה אני צופה באדיקות בטקס המשואות ומקנאה בכל מי שקיבל כרטיס. זו זכות ענקית, להיבחר כראויה להדליק את המשואה".

הסיפור של מחלוף מעורר השראה לא פחות מהמחקר שלה. היא נולדה לאמה לאחר שזו עברה שמונה הפלות ולידות שקטות. הניסיון התשיעי הביא את התינוקת מרסל. כשנה לאחר הלידה (בשנת 1964) החליטה האם לעזוב את מרוקו ולעלות לישראל יחד עם אימה (סבתה של מרסל), תוך כדי שהיא מותירה לבעלה (אביה של מרסל) את כל רכושה. המשפחה הנשית הקטנה התמקמה בדירה זעירה באשדוד, בה האם והבת חלקו חדר והסבתא ישנה בפינת האוכל.

בראיון לזיו ביילין ל"ליידי גלובס" ב-2013, סיפרה מחלוף כי: ""כאם חד הורית, אמי הייתה המפרנסת היחידה ועבדה שעות רבות בכמה עבודות, כדי שנצליח לעמוד על הרגליים. היא הייתה תופרת מוכשרת, וגם עבדה בניקיון. היא דאגה לכל מחסורי בהמון אהבה, אבל סבתי הייתה זו שגידלה אותי, עד שנפטרה. ואז אמא עברה לפינת האוכל, ופינתה לי את חדר השינה, כדי שתהיה לי פינה משלי.

"הטרגדיה קרתה כשהייתי רק בת 12. במהלך הניקיונות לפני חג הפסח, היא נפלה ושברה חוליות בגב. מאותו יום היא כבר לא יכלה לעבוד קשה כמו שהייתה רגילה. לכן עזרתי לה, ובתיכון עבדתי איתה בניקיון, כדי שהיא תספיק כמה שיותר, ובמהירות. אף פעם לא חשבתי שזה נטל, זאת הייתה עובדה". היא מצטערת רק על כך שהמשפחה לא יכלה להרשות לעצמה פסנתר ולימודי פסנתר. "עד היום אני מקנאה באלה שמנגנים, וזה חסר לי".

בערך באותה תקופה, אמצע שנות ה-70, שולבה מחלוף בתוכנית אינטגרציה חלוצית. "חבריי מהשכונה ואני היינו בין הראשונים ששולבו בבית הספר שבו למדו ילדים מבתים מבוססים. תמיד הייתי ילדה שצופה מהצד, ודי מהר הבנתי שאני לא רוצה את מה שיש לי, אלא יותר מזה. ידעתי שאני לא רוצה להיות שווה לחבריי מבית הספר, אלא להיות יותר טובה מהם". עם זאת היא מציינת כי מעולם לא התביישה במשפחה שלה. "לא הייתה לי תחושה של קיפוח, לא הרגשתי רע עם מצבי, אבל ידעתי שאני אהיה במקום אחר".

היום אומרת מחלוף: "אין ספק כי הקשיים שהיו לי חישלו אותי. הגעתי לאוניברסיטה עם המון תקווה, אבל בלי אשליות. הסתבר לי שאני מסוגלת - לא ידעתי אפילו עד כמה. אבל אני לא אשכח את הדברים שאמר אז מי שהיה שר החינוך, יצחק נבון: 'כל צעיר שרוצה ללמוד באוניברסיטה ולא עושה זאת מסיבות כלכליות - אני רוצה לדעת מזה".

מחלוף הגיעה לפסגות הגבוהות ביותר באקדמיה. היא היום כאמור דיקאן הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, ובקרוב, כך היא מספרת ל"גלובס", תקים חברה שתיקח את הפיתוח שלה בתחום הולכת התרופות לסרטן, אל הניסויים בבעלי חיים. "אנחנו במו"מ עם משקיע מחו"ל שמאוד מאמין בי ובחברה, אשר צפויה לקום כאן בארץ. עדיין לא בחרנו לה שם".

"פיתחנו מערכת הובלה אשר מבוססת על מעטפת של תאי גזע, אותם רוקנו מתוכן והקטנו אותם לגודל ננומטרי. כך אפשר להזריק אותם לתא והם יודעים כיצד להגיע לגידולים סרטניים, גם קטנים".

מחקרים נוספים במעבדתה אשר עשויים להגיע בהמשך למסחור, הם: יישום של טכנולוגיית ההולכה גם למחלות נוירולוגיות; פיתוח רקמת לב להשתלה; ייצור 'קפסולות לבלב' המופקות מתאי לבלב חזיריים ומיועדות להזרקה מתחת לעור כדי להפריש אינסולין בתגובה אוטומטית לרמות הסוכר במחזור הדם - "בקיצור, אנחנו מאוד עסוקים".

כדיקאן, מחלוף פועלת למצב את הפקולטה כמובילה בעולם בתחום הנדסת המזון, להביא כמה שיותר טכנולוגיות מן המעבדה לשלב המסחרי, וגם לגייס חברי סגל מובילים, תוך כדי השבת מדענים מחו"ל. כמו כן היא מעוניינת לשלב את הפיתוחים של המדע ככל האפשר בשיתופי פעולה בין אקדמיה לתעשיה, וגם להקים תוכנית לייזום סטארט אפים בשותפות או מתוך המעבדה.

מה המסר שלך למי שרוצה להגיע לאן שהגעת?

"לא לוותר. למזלי היה לי גם בן זוג מאוד תומך".

למחלוף, בת 54, ישנם שלושה ילדים, בתה הבכורה לומדת בבצלאל, הבן האמצעי לומד רפואה בהונגריה והצעיר התגייס לתותחנים לפני מספר חודשים.

"אני בצד האופטימי לגבי המדינה", היא אומרת. "אם מסתכלים אחורה על מה שהשיגה המדינה במשך 70 שנה בלבד, קשה שלא להתפעל. נכון, יש כשלים בדרך אבל ממשיכים הלאה. יש לי מעבדה גם בסינגפור ואני נוסעת בכל העולם, אבל אין כמו בארץ. יש הרבה כבוד למדינה, ולא הייתי גרה במדינה אחרת. הייתי רוצה כן לשפר, והדבר הכי חשוב לשפר הוא להנגיש את החינוך לכולם, לא לוותר על אף תלמיד כי אי אפשר לדעת מאיפה יצמח הפוטנציאל הבא".

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא בירך את פרופ' מחלוף ואמר: "אנו גאים בפרופסור מחלוף דיקנית הפקולטה לביוטכנולוגיה והנדסת מזון, אשר נמנית על בכירי החוקרים בטכניון. בהישגיה מרסל היא מודל לחיקוי לדורות רבים של סטודנטים."