חבל ההצלה של תע"א: רוצה לבנות לוויין תקשורת לממשלה

אובדן חלל תקשורת, הלקוח היחיד של תע"א בתחום לווייני התקשורת, מביא את החברה הממשלתית לנסות לקדם בניית לוויין בהזמנת הממשלה • כישלון התוכנית עשוי להביא לסגירת פעילות תע"א בתחום זה

הודעת חלל תקשורת בחודש שעבר על הזמנת לוויין התקשורת עמוס 8 מחברת לוראל האמריקאית, סימנה את אובדן הלקוח היחיד של התעשייה האווירית בתחום זה ולחשש מסגירת הפעילות. בתגובה לכך הודיעה היום תע"א כי היא מנסה לקדם בניית לוויין תקשורת בהזמנת הממשלה, שישמש את צרכיה וצרכי לקוחות מסחריים, ויוצב בנקודה W4 מעל קו המשווה, משאב השייך למדינת ישראל, על חשבון עמוס 8.

מתע"א נמסר היום כי הרעיון נובע מהחלטת חלל תקשורת וכן בעקבות "אובדנו של הלוויין עמוס 6 בפיצוץ שאירע על כן השיגור בפלורידה בספטמבר 2016. הלוויין היה מהמתקדמים מסוגו, משקלו היה כ-5.2 טון, והוא הכיל מטען ייעודי תקשורת מתקדם שפעל במספר תחומי תדר.

"המתווה הנבחן, ועל פיו תפעל התעשייה האווירית לא רק כיצרנית הלוויין אלא גם כמפעילה שלו, יאפשר לעשות שימוש מושכל בתקציבים הממשלתיים המיועדים לנושא זה, באופן שיאפשר את שימור הידע והיכולות של מדינת ישראל בתחום אסטרטגי זה, תוך ייצור הכנסה נוספת לתעשייה האווירית, הנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה.

"הלוויין מתוכנן להצבה בנקודת שמיים W4, שהינה נקודת השמיים הלאומית של ישראל, ושזכויות השידור בה שייכות למדינת ישראל. התעשייה האווירית תפנה למשרד התקשורת לקבלת רישיון והקצאת תדרים לשימוש בנקודת שמיים זו".

יש לציין כי בנקודה זאת מדובר ברעיון בלבד ואין ודאות שהממשלה תאמץ אותו, למרות שוועדה בראשות מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, פרץ וזאן, המליצה למדינה לשמור על יכולותיה בתחום לווייני התקשורת, ולסייע למפעל החלל של התעשייה האווירית ב-70 מיליון שקל בשנה למשך 16 שנה, בהם ייבנו בתע"א ארבעה לווייני תקשורת.

במסקנות הוועדה, שהתפרסמו בדצמבר 2016, הוסבר כי "ברמה הלאומית, בתוך זמן קצר יעמדו לרשות מדינת ישראל רק שני לווייני תקשורת תוצרת ישראל: עמוס 3 ועמוס 4. משמעות הדבר היא יכולת חלקית בלבד לשימוש בלווייני תקשורת לטובת צרכיה הלאומיים (האזרחיים והביטחוניים) של מדינת ישראל ואזרחיה. משמעות הדבר היא שבמקרה חירום יש חשש לפגיעה קשה בכלכלה, בשגרת החיים ובביטחון. בנוסף, קיים סיכון ממשי לאבדן נקודות השמיים של מדינת ישראל בהן ניתן למקם לווייני תקשורת במסלול גיאוסטציונארי". הכוונה היא לשלושה מיקומים שהוקצו ללוויינים הישראליים בחלל, בהם W4.