חברת אופקו, מהגדולות בבורסה, נמחקת מהמסחר בתל-אביב

חברת הביומד הרב-תחומית נסחרת לפי שווי של 6 מיליארד שקל, ותעבור להיסחר בנאסד"ק בלבד • נפח המסחר הממוצע שלה בשלושת החודשים האחרונים היה 7.2 מיליון שקל

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

אחת החברות הגדולות בבורסה עומדת להימחק מן המסחר בתל-אביב. חברת הביומד הרב-תחומית אופקו, בראשותו של יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט הודיעה אתמול בלילה עם כוונתה להימחק ממסחר דואלי ולעבור להיסחר בנאסד"ק בלבד. החברה, אחת החברות הגדולות בבורסה בתל-אביב הנסחרת במדד תל-אביב 35 לפי שווי של 6 מיליון שקל, לא סיפקה הסבר למהלך.

אופקו הלת'  נחשבה לאחת הדוגמאות המוצלחות לרישום דואלי של חברות אמריקאיות למסחר בתל-אביב. היא ביצעה את הרישום כחלק מן הרכישה של חברת פרולור הישראלית ב-2013, ב-480 מיליון דולר במניות, ונכנסה היישר למדדים. בשנתיים שלאחר מכן רשמה יציבות ואחר כך עליות. למעשה, אופקו יחד עם פריגו היוו את הדוגמאות המוצלחות ששכנעו את הבורסה לחזר אחר חברות ביומד אמריקאיות ולעודד את הרישום שלהן בתל-אביב. 

המהלך הזה נחשב לכישלון גדול משום שרוב החברות הללו איבדו 80%-90% משוויין תוך זמן קצר ובמהלך השנה שעבר נמחקו ברובן מהמסחר (למעט חברת ביוטיים שממשיכה לשמור על יציבות יחסית ולא הודיעה על כוונה להימחק בינתיים). אולם, גם כאשר החברות הללו באו והלכו, נראה היה כי אופקו היא מזן אחר וכבר מחוברת לבורסה המקומית. כעת, גם היא עוזבת.

בעוד כשבסמוך לזמן הירשמותה למסחר ידעה אופקו ימים יפים, הרי שמאז 2015 היא במגמת ירידה יחסית, וכעת נסחרת במחיר נמוך ב-64% מאשר ביום הרישום שלה למסחר. בסוף 2016 הודיעה על כישלון בניסוי קליני משמעותי בהורמון הגדילה בשחרור מושהה, המוצר שרכשה מפרולור. ההשקות של שני מוצרי הדגל שלה, Rayaldee לטיפול במחסור בויטמין D אצל חולי כליות ו-4Kscore לאבחון סרטן הערמונית, לא היו טובות כמתוכנן. במארס האחרון פרסמה דוח שנתי ל-2017 ובו ירידה חדה בהכנסות. נפח המסחר הממוצע שלה בשלושת החודשים האחרונים היה 7.2 מיליון שקל.

יצוין כי היו גם חדשות חיוביות, אם כי בהיקף נמוך יותר, כמו הצלחה בניסוי שיווקי בבדיקה לאבחון סרטן ערמונית וכן חוזה מסחור ביפן לתרופה של החברה לטיפול במחסור בויטמין D אצל חולי כליות (Rayaldee).

במספר הזדמנויות הגיב השוק הישראלי בחדות רבה יותר לאירועים השליליים באופקו לעומת התגובה בשוק ההון האמריקאי. יצוין כי פרוסט וקבוצת בכירים באופקו המזוהה איתו, נוהגים לרכוש מניות אופקו (באופן גלוי וחוקי) בנאסד"ק, ובכך מביעים אמון במניה וגם מנטרלים מעט את הירידות בתקופות הקשות.

פרוסט הרוויח מן הקשרים שלו בשוק ההון הישראלי כאשר ביצע הנפקה לחברה בה מחזיקה אופקו, VBI Vaccine, אשר מקורה בטכנולוגיה ישראלית ותיקה בתחום החיסונים לצהבת שמוזגה עם פעילות אמריקאית בתחום החיסונים. פרוסט גייס לחברה 70 מיליון דולר בהשתתפות משמעותית של משקיעים מוסדיים ישראלים, אף שהיא נסחרת בנאסד"ק ולא בתל-אביב.