בג"ץ למדינה: הסכם עד יום א' או שחרור הפליטים מהסהרונים

אם היועץ המשפטי לממשלה לא יודיע עד יום ראשון הקרוב בשעה 12:00 שהסכם הגירוש המעודכן לאוגנדה מקובל עליו, ישוחררו באותו היום המוחזקים במתקן סהרונים שסירבו להיות מורחקים למדינה זו

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל

שופטי בג"ץ, בהרכב של הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל, הודיעו הערב (ג') למדינה כי אם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לא יודיע עד יום ראשון הקרוב בשעה 12:00 כי הסכם הגירוש המעודכן לאוגנדה מקובל עליו, ישוחררו באותו היום המוחזקים במתקן סהרונים שסירבו להיות מורחקים למדינה זו.

השופטים הסבירו כי הטעם בהוראתם נעוץ בכך שבהיעדר הסכם מעודכן כאמור עם אוגנדה, "אין עוד עילה להמשך החזקתם במשמורת", והוסיפו כי לעת הזו הם אינם נוקטים עמדה באשר "לתוקפו או חוקיותו של הסכם זה, ככל שיושג".

לאחר שבשבוע שעבר כבר שחררה המדינה 58 ממבקשי המקלט שהיו מוחזקים במתקן סהרונים, מכיוון שלא הוצעה להם החלופה של גירוש לאוגנדה. כעת נותרו כ-200 מבקשי מקלט נוספים המוחזקים במתקן וממתינים להחלטה בעניינם, לאור השינויים התכופים בעמדת המדינה בנושא בשבועות האחרונים.

שופטי בג"ץ גם מתחו ביקורת בהחלטת על המדינה ופרקליטי מחלקת הבג"צים המייצגים את עמדת המדינה בפניהם, על כך שבעת הדיון שהתקיים בעתירה לפני כחודש, הפרקליטים לא מצאו לנכון לעדכן את בית המשפט בדבר הקשיים שכבר התעוררו באותה העת בהסכם הגירוש לרואנדה, שהעתירות הוגשו בכלל לגביו.

השופטים רשמו בהחלטתם: "אנו ערים לכך שלא ניתן היה בעת הדיון הקודם לחשוף פרטים אלה במעמד הצדדים, אך מן הראוי היה כי המשיבים יציינו בהודעה שהגישו לקראת אותו הדיון כי הם מבקשים להציג בפנינו במעמד צד אחד התפתחויות משמעותיות שאירעו טרם הדיון. למרבה הצער, הם לא עשו כן, ואנו מתייחסים לכך בחומרה ומקווים שיופקו הלקחים הנדרשים על-מנת שהדבר לא יישנה".