הצצה לאחד הבתים היפים ביותר בארץ

השמש שוטפת את הדירה התל אביבית שתכנן האדריכל יואב אנדרמן לאורך כל שעות היום, מה שמזמין משחקי עיצוב בלי מתווכים ובלי פילטרים

בית אנדרמן / /צילום: עמית גרון
בית אנדרמן / /צילום: עמית גרון

הבית. דירה במגדל בתל-אביב, ששטחה כ-600 מ"ר הפרוסים על פני שלוש הקומות העליונות של המגדל, ועוד כ-200 מ"ר מרפסות.

בעלים. זוג הורים ושלושה ילדים בגילאי בית ספר.

השראה. "אחד המאפיינים הייחודיים של הדירה הזו הוא הגובה - לא גובה החלל הפנימי, אלא הגובה שלה יחסית לעיר", מסביר האדריכל יואב אנדרמן (ניהול פרויקט: אייל אורן, אורניל). "הגובה זורק אינסטינקטיבית לנוף, אבל אותנו עניין דווקא האור. השמש שוטפת את הדירה לאורך כל שעות היום, בכל פעם בעוצמה ובכיוון אחרים, וכמעט אף פעם ללא צל - אין בניין גבוה יותר שיטיל צל.

"זה מצב של נטו דירה ואור, בלי מתווכים, בלי פילטרים. משום כך, ניסינו לעבוד עם חומרים שיגיבו לאור הייחודי הזה - חיפויי מתכת שמשנים גוון ובוהק לאורך היום, מים על ההשתקפויות שלהם, ופרקט ייחודי מסדרת המעצבים של ליסטונה גי'אורדנו, שבתאורה חזקה נראה אפור וככל שהיא דועכת הוא הולך ומשחיר. צורת הטרפז הייחודית של הפרקט יוצרת המשכיות חזותית, והגימור המנוסר מקדם את משחקי האור והאפקט התלת ממדי של העץ".

מדרגות הפלדה צבועות בגון הקיר, ומבליטות את מעקה הרשת האדומה / צילום: עמית גרון
 מדרגות הפלדה צבועות בגון הקיר, ומבליטות את מעקה הרשת האדומה / צילום: עמית גרון

אתגר עיצובי. "היו בבית אתגרים קונסטרוקטיביים לא פשוטים. להציב בריכה בקומה העליונה, מבלי שהקורות או העמודים הנושאים אותה יחדרו לחללים שתחתיה, זו משימה מורכבת מאוד. גם המדרגות ה'קונזוליות' שבקצה מגיעות לעובי של 1 ס"מ בלבד, דרשו פתרונות לא פשוטים".

תכנון. "הבית מחולק לשני מתחמים. בקומה העליונה - 'הלופט', מיני-דירה הכוללת את חדר ההורים, אזורי הרחצה והשירות, והמרפסות הנושקות, שבאחת מהן בריכה. היא אוטונומית, ויחד עם זה פתוחה לגמרי. אין בה חדרים סגורים, רק מחיצות, בגובה חלקי, המפרידות בין החללים.

"במתחם השני נמצאים אזור השינה של הילדים (בקומה השנייה) והשטחים הציבוריים. מערכת התנועה - המדרגות והגשר הנלווה אליהן - קושרת בין הפונקציות הללו ומוליכה לבסוף גם אל הלופט.

"בקומה התחתונה, בחלל הציבורי, נעשתה חלוקת משנה נוספת באמצעות ארון גבוה מחופה פליז. גוש המתכת מפריד בין חללי האירוח, הסלון וחדר האוכל, לבין המטבח ופינת המשפחה".

המרפסות. "לבית יש ארבע מרפסות, הנפרסות על פני שתי קומות. הן משלימות את חללי הפנים הסמוכים אליהן, ומאפשרות המשכיות של סביבת המגורים, מהדירה והחוצה, אל העיר. חללי החוץ מאפשרים, בחלק מהשנה, הנאה מהאקלים הישראלי הנוח".

פינת האוכל. הפרקט של ליסטונה ג'יאורדנו מהווה מוטיב מרכזי בבית / צילום: עמית גרון
 פינת האוכל. הפרקט של ליסטונה ג'יאורדנו מהווה מוטיב מרכזי בבית / צילום: עמית גרון

האי במטבח. החזיתות עשויות נירוסטה תעשייתית ועליהן משטח גרניט שחור - חומרים עזי נוכחות המבליטים את נוכחותו בחלל / צילום: עמית גרון
 האי במטבח. החזיתות עשויות נירוסטה תעשייתית ועליהן משטח גרניט שחור - חומרים עזי נוכחות המבליטים את נוכחותו בחלל / צילום: עמית גרון

הבריכה מחופה באבן בזלתינה המעניקה למים גון טורקיז. הקיר הימני עוצב כמפל שעליו גולשים מי הבריכה / צילום: עמית גרון
 הבריכה מחופה באבן בזלתינה המעניקה למים גון טורקיז. הקיר הימני עוצב כמפל שעליו גולשים מי הבריכה / צילום: עמית גרון

חדר השינה הראשי. מחיצות הפליז מפרידות בין חלקי הלופט השונים / צילום: עמית גרון
 חדר השינה הראשי. מחיצות הפליז מפרידות בין חלקי הלופט השונים / צילום: עמית גרון

אזור הרחצה הראשי, בלופט העליון, תחום בין שתי מחיצות נגרות רב תכליתיות המחופות פליז. בין שתי המחיצות, הגסות מעט, חומרים נקיים ופשוטים - קוריאן, זכוכית ונירוסטה / צילום: עמית גרון
 אזור הרחצה הראשי, בלופט העליון, תחום בין שתי מחיצות נגרות רב תכליתיות המחופות פליז. בין שתי המחיצות, הגסות מעט, חומרים נקיים ופשוטים - קוריאן, זכוכית ונירוסטה / צילום: עמית גרון

מבט מכיוון מדרגות הפלדה ופינת האוכל אל הסלון רחב הידיים / צילום: עמית גרון
 מבט מכיוון מדרגות הפלדה ופינת האוכל אל הסלון רחב הידיים / צילום: עמית גרון

חלל המגורים, בגובה כפול, נפתח אל המרפסת הקדמית / צילום: עמית גרון
 חלל המגורים, בגובה כפול, נפתח אל המרפסת הקדמית / צילום: עמית גרון