גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נא להכיר: 100 המנהלים שלקחו הביתה יותר מ-800 מיליון שקל

השנה הגרועה שעברה, לא מנעה מטבע לשלוח את נציגיה לצמרת המשתכרים במשק ● לעומת זאת, חוק שכר הבכירים ניפה מהרשימה את רוב נציגי סקטור הפיננסים, וגם ב-2017 כמעט שלא נמצאו נשים מבין שיאני השכר ● שנה חלפה, ומה השתנה? ● פרויקט מיוחד

כבר 24 שנה ש"גלובס" עוקב אחר שכר הבכירים בבורסה בת"א, מדרג ומנתח את הנתונים. גם השנה עקבנו אחר השכר והתגמולים להם זכו בכירי החברות הציבוריות בשנת 2017, אשר בדומה לקודמותיה היטיבה עימם ופינקה אותם עד מאוד. אלה המספרים הבולטים בסיכום שנתי:

830 מיליון שקל הייתה עלות ההעסקה המצרפית של 100 שיאני השכר בחברות הנסחרות בת"א בשנת 2017 - נתון המשקף עלות העסקה שנתית ממוצעת של יותר מ-8 מיליון שקל לכל מנהל במאייה הראשונה, ועלות העסקה חודשית ממוצעת של כ-690 אלף שקל. הסכום המצרפי מהווה עלייה של כ-10% ביחס להיקף התגמולים המצרפי של מאה שיאני השכר ב-2016, אז הצטברה עלות העסקתם הכוללת ל-753 מיליון שקל. יש לציין כי סיכום נתוני 2016 נעשה טרם פרסום רשימת שיאני השכר של החברות פריגו ונייס, שבדרך כלל מושכים את המספרים כלפי מעלה.

מי שמשכו בשנה האחרונה את הנתונים כלפי מעלה, היו בכירי ענקית הגנריקה טבע, דווקא בשנה הגרועה ביותר לעסקי החברה ולמשקיעיה, שבאה לידי ביטוי בין היתר בצלילה של כמחצית משוויה של ענקית הגנריקה לצד שחיקת התוצאות העסקיות וחששות בדבר יכולתה לשרת את חובותיה.

היקף התגמולים לעשרת בכירי טבע הצטבר ב-2017 לסכום ענק של כ-180 מיליון שקל. אלה כוללים חמישה מנהלים בכירים שכבר עזבו את החברה, ובהם המנכ"ל הקודם, ארז ויגודמן, שעבור קצת יותר מחודש בתפקיד (ממנו הודח במהלך פברואר 2017) נהנה מתגמולים של קרוב ל-10 מיליון שקל.

ראש וראשון לשיאני השכר בטבע (ובכלל) אשתקד הוא המנכ"ל נכנס, קאר שולץ, שעלות העסקתו ב-2017 עמדה על סכום דמיוני של כ-60 מיליון שקל, סכום אשר רובו המוחלט ניתן לו כתגמול הוני עם כניסתו לתפקיד.

רף הכניסה למאיית השיאנים עלה ב-2017 בכ-5%, מ-4.4 מיליון שקל ב-2016 ל-4.6 מיליון שקל אשתקד, סכום ממנו נהנו יותר מ-10 מנהלים.

320 מיליון שקל מסך עלות העסקת 100 שיאני השכר אשתקד הייתה בתגמול מנייתי - סכום המהווה 39% מסך התגמולים שהוענקו להם, לעומת 24% שהיוו תגמולים אלה מסך השכר ב-2016.

סכום זה משקף קפיצה של 77% ביחס להיקף התגמול המנייתי שניתנו ל-100 שיאני השכר ב-2016, שהסתכם אז ב-181 מיליון שקל. גם השינוי החד בפרמטר זה הושפע במידת מה מהתגמולים לבכירי טבע, שמרביתם קיבלו תגמולים מנייתיים שמנים.

18% מסך התגמולים המנייתיים (56 מיליון שקל) ניתנו למנכ"ל טבע, קאר שולץ, ואילו קודמו בתפקיד, ארז ויגודמן, היה היחיד מבין בכירי טבע שהתגמולים שלו לא כללו רכיב מנייתי בכלל.

מלבד ויגודמן, עוד 30 שיאני שכר נוספים במאיה הראשונה קיבלו תגמולים ללא רכיב מנייתי.

ארז ויגודמן. עבור קצת יותר מחודש נהנה מתגמולים של קרוב ל-10 מיליון שקל / איור: גיל ג'יבלי

225 מיליון שקל הייתה עלות ההעסקה המצרפית של עשרת שיאני השכר אשתקד, סכום המשקף תגמול שנתי ממוצע של קרוב ל-23 מיליון שקל לכל אחד מהם (כ-1.9 מיליון שקל לחודש). סכום מצרפי זה משקף זינוק של 33% ביחס לתגמול המצרפי של עשרת שיאני השכר ב-2016, ועלייה של 12% ביחס לשכר מצרפי של כ-200 מיליון שקל, שקיבלו עשרת השיאנים ב-2015.

רק ארבעה מבין עשרת שיאני השכר הם מנהלים ישראלים, והשאר זרים.

בניטרולם, היקף התגמול המצרפי של עשרת שיאני השכר הישראלים בשנה שעברה הגיע ל-143 מיליון שקל ובראשם עומד יצחק פטרבורג, מי שכיהן כמנכ"ל טבע הזמני מאז עזב ויגודמן ועד מינויו של שולץ, עם תגמולים שחצו רף של 23 מיליון שקל, לעומת יותר מ-20 מיליון שקל שקיבל ויגודמן ב-2016 - מה שהפך אותו אז לשיאן השכר הישראלי בבורסה.

מלבד ויגודמן, שנותר גבוה בצמרת, בין אלה שנכללים בעשיריית שיאני השכר הצברים שנה שניה ברציפות ניתן להזכיר את ברק עילם מנייס, חן ליכטנשטיין מאדמה, בצלאל מכליס מאלביט מערכות, אורי יהודאי מפרוטרום ואיתמר דויטשר מאלקטרה.

הרשימה המלאה - חלק א'
הרשימה המלאה - חלק ב'

לכתבה השנייה בסדרה
לכתבה השלישית בסדרה
לכתבה הרביעית בסדרה

4 בלבד מבין 100 שיאני השכר היו נשים, הממשיכות להוות מיעוט עם נוכחות מצומצמת ביותר בצמרת שיאני השכר, בדומה לשנים קודמות, שגם בהן הסתפקו בנציגות חד-ספרתית ברשימה זו - מספרים הממחישים שוב את הדומיננטיות הגברית בצמרת שיאני השכר.

שיאנית השכר הנשית הגיעה גם היא מטבע - האפרון פרידריקסדוטיר, אחראית על המו"פ בחברת הגנריקה, שעלות העסקתה התקרבה ל-13 מיליון שקל (3.7 מיליון דולר) ומיקמה אותה היישר אחרי עשיריית שיאני השכר.

הרבה אחריה, שיאנית השכר מבין המנהלות הישראליות הייתה מיה שטרק, מנכ"לית גזית גלוב ברזיל השייכת לקבוצת הנדל"ן המניב של חיים כצמן, עם תגמולים של 6.5 מיליון שקל, ששלחו אותה לסגור את רשימת 50 שיאני השכר.

מי שעוד נכנסו לרשימה בקרב הנשים היו אורית לרר, מנכ"לית הפועלים שווייץ, שקיבלה קרוב ל-6 מיליון שקל, ועופרה שטראוס עם 5 מיליון שקל, סכומים שמיקמו אותן באזור המקומות ה-60 וה-80 ברשימה.

26 מבין 100 שיאני השכר הגיעו מענף הנדל"ן (על זרועותיו השונות), שממשיך להיות אחד מהענפים המתגמלים ביותר ושומר על יציבות גם ביחס למספר נציגיו ב-2016 (25). יחד עם זאת, מבין שיאני השכר הנדל"ניסטים, רק אחד - אוליבר קאר, מנכ"ל קאר פרופרטיס מקבוצת אלוני חץ, הצליח להתברג ל-20 השיאנים והיתר ממוקמים בעיקר בחלק התחתון של הטבלה.

כשליש משיאני השכר הגיעו מחברות דואליות, בראשם מנהלי טבע, פריגו ונייס, ששלחו יחד קרוב ל-20 נציגים לרשימה, מרביתם בחלק העליון שלה.

בסיכום שנתי ובעקבות כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים בלטו בהיעדרם מנהלי סקטור הפיננסים, ששלחו 7 נציגים בלבד למאייה הראשונה, בראשם איציק עוז מהפניקס, ובסך הכול כללו שלושה בנקאים, שלושה נציגי חברות ביטוח ונציג אחד מבתי ההשקעות. זאת לעומת 24 נציגים שהגיעו ב-2016 מחברות הפיננסים וכללו אז 17 בנקאים ו-7 מנהלי חברות ביטוח ופיננסים.

7 מבין שיאני השכר נושאים את השם יצחק על הטיותיו השונות - פטרבורג מטבע, עוז מהפניקס, וויץ מקרסו מוטורס, בנבנישתי מפרטנר, אברכהן משופרסל, דבח מדלתא ואנג'ל מאורמת.

איציק עוז, הפניקס. מוביל בביטוח / איור: גיל ג'יבלי

עלות העסקת שבעת היצחקים יחד התקרבה ל-64 מיליון שקל - כ-36% מהסכום (כ-23 מיליון שקל) מהם לפטרבורג לבדו.

41 מבין השיאנים הם מנכ"לים (חלקם מנכ"לים לשעבר) ו-9 הם יו"רים. יתר הנכללים ברשימה הגיעו אליה במסגרת תפקידי הנהלה שונים, בהם מנכ"לים של חברות בת, משנים למנכ"לים, סמנכ"לים, מנהלי פעילויות וחטיבות ועוד.

22 מבין 100 שיאני השכר מגיעים מחברות שאינן נכללות במדד ת"א 125, קרוב למחצית מהם (9) מחברות הנסחרות באמצעות אג"ח בלבד.

19 מבין שיאני השכר בשנה שחלפה הם מנהלים זרים. הם קיבלו יחד סכום של 244 מיליון שקל - כ-30% מסך התגמולים שניתנו ל-100 שיאני השכר. על קרוב לרבע מסכום זה (59 מיליון שקל) אחראי מנכ"ל טבע, קאר שולץ.

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"