מי ינצח: שופרסל המובילה והחדשנית או רמי לוי השמרן והיעיל?

ימים יגידו איזו אסטרטגיה עסקית תוכתר כמנצחת של שוק הקמעונאות המקומי בעשור השמיני של ישראל: זו של שופרסל החדשנית אך הסובלת ממשקל עודף - או זו של רמי לוי המתמודד עם כאבי גדילה לא פשוטים

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

הדוחות הכספיים של שופרסל  ורמי לוי  לסיכום 2017 מאפשרים לנו לחלץ מספר נקודות השוואה בין הרשתות שמובילות את שוק קמעונאות המזון בישראל:

רמי לוי יותר יעיל

למרות השחיקה העקבית בשנים האחרונות במכירות למ"ר ברשת רמי לוי, כ-6.8% אשתקד, מציגה הרשת מכירות של 61.5 אלף שקל למ"ר בשנה בהשוואה למכירות של כ-24 אלף שקל למ"ר אצל שופרסל. שיעור ההוצאות התפעוליות ביחס למכירות אצל רמי לוי הוא 19.2%, ואילו נתון זה אצל שופרסל עמד אשתקד על 21.9%.

פער זה במבנה העלויות מביא לכך שהרווחיות התפעולית של תחום הקמעונאות בשופרסל גבוה רק ב-0.2% מזה של רמי לוי, ועומד על 3%, למרות שיעור הרווח הגולמי הגבוה העומד על 25.8% בשופרסל וכ-22% בלבד ברמי לוי.

מבנה העלויות הלא-רזה של שופרסל עשוי להוות גיבנת על גב החברה בתרחיש של האטה בפעילות, אך באותה נשימה ניתן לציין כי התייעלות של שופרסל עשויה לשמש מנוע רווחיות עתידי, בהינתן קיפאון בשורה העליונה.

רמי לוי צומח בשורה העליונה, שופרסל מחפשת צמיחה מחוץ לגבולות קמעונאות המזון המסורתית

רמי לוי הציג אשתקד צמיחה של 11.7% בשורה העליונה ושל 17% בשורה התחתונה, בעוד שהשורה העליונה של שופרסל נותרה קפואה והשורה התחתונה צומחת בשיעור שנתי של 4.5%. שופרסל, מסיבות רגולטוריות ועסקיות, מחפשת את הצמיחה העתידית בשורה העליונה והתחתונה בתחומים עסקיים משיקים.

הדרך שבה שופרסל מסתערת על זירת האונליין, הדורשת השקעות ענק, כמו גם הדרך בה היא מרחיבה את פעילות הדראגסטורס באמצעות רכישת ניו פארם ב-130 מיליון שקל, בהשוואה לזהירות, שלא לומר גרירת רגליים, של רמי לוי באונליין והרחבת פעילותו בתחום הדראגסטורס באמצעות רכישת מחצית ממניות רשת גוד פארם תמורת 18 מיליון בלבד, מלמדת במידה רבה על פרופיל הסיכון השונה שמאמצות הרשתות.

שופרסל מככבת במרכזי הערים

בעוד שרמי לוי מגשש, יש יאמרו "באפלה", את דרכו לפעילות עירונית באמצעות הפלטפורמה השנויה במחלוקת של קופיקס וגוד פארם, שופרסל חוגגת בערי ישראל. הפעילות העירונית שלה, המתפרסת על 20% בלבד משטחי המכירה של הרשת, מייצרת שיעור רווח תפעולי של 4.4% ואחראית ל-43% מהרווח התפעולי-הקמעונאי של הרשת.

שופרסל - הגורילה של האונליין הקמעונאי בישראל

רמי לוי אמנם משדר תזוזה בכל האמור בפעילות האונליין שלו, והרחיב לאחרונה את פעילות המשלוחים באזור ת"א, ואולם שופרסל אונליין היא ה-פלטפורמה להזמנות קמעונאיות דרך האינטרנט בישראל.

פעילות האונליין של שופרסל מציגה קצב מכירות חודשי של 130 מיליון שקל, המהוות כ-13% מן המכר של החברה. הרווחיות המעורפלת והאתגרים הלוגיסטיים של הפעילות באונליין אינם טריוויאליים, ואולם שופרסל מתמודדת עימם בצורה מכובדת ואף שוקלת להשקיע 300-400 מיליון שקל במחסנים אוטומטיים, בנוסף לארבעת המחסנים הייעודיים לאונליין הפעילים כיום (בכנות, פתח תקווה, כפר סבא ויבנה). הידע והגודל של פעילות זו, אשר שורשיה בהווה ואולם פירותיה בעתיד, יהוו יתרון תחרותי משמעותי עבור הרשת בשנים הבאות.

שופרסל נדל"ן אימפריה

בעוד רמי לוי האיש רוכש בשנים האחרונות נדל"ן מניב ושטחים לוגיסטיים, ומשכירם במחירי שוק לחברה בבעלותו, אך נהנה מעליית הערך של הנדל"ן באופן אישי, הרי ששופרסל מבצעת את המאמץ הנדל"ני שלה לטובת כל בעלי המניות, וברשותה נכסי נדל"ן בשווי מאזני של כ-2.3 מיליארד שקל. כל השוואה כלכלית בין צמד הרשתות חייבת להביא בחשבון את הבוננזה הנדל"נית של שופרסל.

פעילות הפיננסים של שופרסל בשלה וצומחת, בעוד הפעילות של רמי לוי עמומה

פעילות כרטיסי האשראי של שופרסל הניבה אשתקד לחברה תרומה שנתית של כ-56 מיליון שקל לרווח התפעולי. לחברה היו חצי מיליון מחזיקי כרטיסי אשראי ב-2017 מתוך 1.8 מיליון חברי המועדון.

במהלך ינואר האחרון הוחלף השותף של החברה בתחום - מלאומי קארד לחברת כאל - ונכון למועד הדוחות החלפה זו מתנהלת בצורה טובה. שופרסל מעריכה כי במסגרת השותפות עם כאל תוכל החברה להגדיל מהותית את רווחיה מתחום כרטיסי האשראי.

שווי פעילות האשראי הנוכחית של שופרסל הוערך לאחרונה לצורך התמחרות בין השותפים שנפרדו בכ-790 מיליון שקל, כך שפעילות זו בהחלט מהווה מנוע להצפת ערך עתידי.

בכל הקשור לרמי לוי, לרשת יש פעילות דומה עם חברת ישראכרט, הפועלת משנת 2014 וביצעה עדכון ששיפר את תנאיה המסחריים לאחרונה. פעילות זו מונה כ-400 אלף חברי מועדון, ואולם רמי לוי אינו מפרט כמה מחזיקים בכרטיס האשראי של הרשת ומה התרומה המגזרית של פעילות זו לרווח הכללי.

שקיפות ואיכות הדיווח הכספי של רמי לוי, בצוותא עם סוגיות של ממשל תאגידי, מטרידות רבים מן המשקיעים בחברה לאורך השנים, והתיקון בדוחות האחרונים של הרשת, שגרר הפרשה חשבונאית לא מבוטלת, חיזק חששות אלו.

ימים יגידו איזו אסטרטגיה עסקית תוכתר כמנצחת של שוק הקמעונאות המקומי בעשור השמיני של מדינת ישראל - זו של שופרסל עתירת הנכסים, החדשנית אך הסובלת ממשקל עודף, או זו של רמי לוי השמרן, היעיל, המתמודד עם כאבי גדילה לא פשוטים.

בשני העשורים האחרונים, כישלון בקריאת מפת התחרותיות בשוק הקמעונאות המקומי עלה ביוקר רב לרשתות הענק מגה ולפניה קלאב מרקט, שניצבו בצמרת הענף וקרסו. למולן, שופרסל השכילה להתאים עצמה לתנאי השוק המשתנים, לשרוד ואף להשתפר, ולהישאר מספר אחת בשוק המקומי.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.