תשובת המדינה לבג"ץ: טרם נחתם הסכם גירוש מול אוגנדה

השליחה המיוחד שיצא לאוגנדה לטפל בהסכם הגירוש, שב ללא תוצאות • המדינה שחררה 205 מוחזקים מסהרונים

מחאת הפליטים בכיכר רבין / צילום: עירא קראוס
מחאת הפליטים בכיכר רבין / צילום: עירא קראוס

המדינה הודיעה היום (ב') לבג"ץ כי השליח המיוחד שנסע לאוגנדה ("המדינה השלישית השנייה") כדי לטפל בהסכם הגירוש, שב לישראל אתמול בלילה אך טרם הצליח לגבש הסכם בנושא. "בשים לב למועד שקצב בית המשפט, פעלו הגורמים לשחרר את כל מי שהוחזק במשמורת בסהרונים על יסוד סירובו להיות מורחק למדינה השלישית השנייה", נאמר בהודעת הפרקליטות מטעם המדינה.

עוד צוין בהודעה כי אתמול (א') שחררה המדינה 205 מוחזקים מסהרונים, לפי פסיקת בית המשפט. 7 נותרו במעצר מטעמים של הגנה על שלום הציבור (חשדות לעבירות) ולא בשל סירובם לגירוש.

בנוסף נמסר בהודעת כי המגעים עם אוגנדה נערכו "במעורבות גורמים בכירים ביותר ונמשכו ברציפות לאחר מתן פסק הדין, לרבות בסוף השבוע. נכון למועד הגשת הודעה זו לא נחתם הסדר".

ברקע הודעת המדינה לבג"ץ מתנהל ויכוח ציבורי משמעותי על מעמד בג"ץ וחקיקה אפשרית של פסקת התגברות, כך שסמכות בית המשפט לפסול חקיקה של הכנסת תוגבל. יחד עם זאת, יצוין כי דווקא במקרה הנוכחי בג"ץ הפעיל את כוחו ואת סמכויותיו מטעם המשפט המינהלי (צווים אל מול הרשות המבצעת), ולכן חקיקה כלשהי בתחום, בין אם תעבור או לא, לא תהיה רלוונטית לדיון מן הסוג לעיל, בעתירות שהוגשו על-ידי עו"ד אביגדור פלדמן ואזרחים נוספים באמצעות עו"ד איתי מק.