גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשמל זורם בכפות רגליך: האופניים החשמליים צוברים תאוצה

חשבתם שאופניים חשמליים זה לבני 15 שדוהרים על המדרכה? הקטגוריה הפופולרית מתרחבת

בשעה שהאופניים החשמליים נרדפים בידי הרגולטור בישראל והופכים למטרת ציד וגביית קנסות של הרשויות המקומיות, בעולם הם ממשיכים לצבור תאוצה מסחררת. באירופה, ועוד יותר מכך בסין, הם רושמים התפוצצות בביקוש. בהתאם מתרחב השוק לנישות רכיבה חדשות ומעניינות, שעושות שימוש במנועים חזקים וקומפקטיים.

חשמליים להרים

חובבי אופני ההרים המושבעים נחשבו עד לאחרונה אגוז קשה לפיצוח בכל הנוגע לאופניים חשמליים. הדבר נבע הן מההעדפה שלהם להנעה מכאנית קלאסית, שמאפשרת שליטה מדויקת במצבי קיצון, והן מעומסי רכיבה בלתי-ידידותיים לאלקטרוניקה, שכוללים דילוגים, חבטות, נפילות, טבילות בוץ ועוד.

אולם כיום גם חומות המבצר השיווקי הזה יורדות בזכות דור חדש של אופני הרים חשמליים. דוגמה אחת היא YDX TORC של ימאהה, שהושקו החודש בארה"ב. בשלדת האלומיניום בעלת העיצוב העתידני מותקנת יחידת מנוע קומפקטית וקלה עם הספק מירבי של 500 וואט ומומנט של כ-8 קילוגרם מטר. המנוע ניזון מסוללת ליתיום פרי פיתוח עצמי של ימאהה, שמייצרת 500 וואט לשעה, ונטענת במלואה תוך ארבע שעות.

כל יחידת המנוע והסוללה שוקלת כשישה קילו, מה שמאפשר משקל כולל של כ-22 קילו בלבד. האופניים יכולים לנוע על חשמל בלבד במהירות של עד 32 קמ"ש במצב החזק ביותר, אולם ניתן לבחור במצב חסכוני שמגביל את המהירות לטובת הארכה משמעותית של הטווח.

הדגם מגיע עם מרכז בקרה ממוחשב וממוגן על הכידון, המציע בחירה בין חמישה מצבי הנעה, וכן מחשב רכיבה, מד קיבולת סוללה, יציאת USB להזנה או הוצאה של נתונים למחשב ועוד. כל האלקטרוניקה ממוגנת היטב נגד רטיבות, אבק וחבטות. פרט לכך מצויד הדגם ברכיבים מכאניים מקובלים ואיכותיים כמו מזלג של "רוקשוקס", תיבת הילוכים עם 11 מהירויות של "שימאנו", צמיגים חסיני תקר ועוד. הם מוצעים בשלוש מידות שילדה, בין 15 ל-19 אינץ', ועולים בארה"ב כ-3,500 דולר.

חשמליים קרביים

למי שעדיין חושש "להתחשמל", שמא יזכה בזלזול מחבריו הרוכבים הקלאסיים, מציעים היצרנים פיתרון של להיות עם ולהרגיש בלי. דוגמה טובה הם מודל 2018 של אופני ההרים המקצועיים מבית Bulls שכינויים EVO 4. האופניים עושים שימוש במנוע מרכזי קומפקטי ובסוללת ליתיום עם מארז מעוצב, שנראה כחלק מהשלדה, אבל מאפשר הסרה מהירה. הדבר מאפשר לשמור על עיצוב קלאסי ומודרני של אופני הרים ללא בליטות מיותרות ותוך שמירה על חלוקת משקל אופטימלית.

גם הבקרה האלקטרונית על הכידון מוטמעת היטב בעיצוב וכוללת בין השאר תקשורת בלוטות'. למרות הממדים הקטנים של מערכת ההנעה מדובר במנוע ספורטיבי עם הספק מירבי של 550 וואט, שמשודך לסוללת ליתיום ומאפשר להניע את הרוכב במהירות של עד 32 קמ"ש על חשמל בלבד עם טווח נסיעה של 80 עד 209 קילומטר.

הייחוד בדגם הזה הוא שלדה עם מתלים מלאים, כמו בכלים מקצועיים, כולל מתלה אוויר אחורי עם מהלך של 150 מילימטר ומתלה אוויר קדמי עם מהלך דומה. כל העסק שוקל כ-24 קילו ועולה 5,200 דולר.

קלאסיקה חשמלית

המהפכה החשמלית לא פוסחת על המותגים הגדולים והמסורתיים של הענף. אחד מהם הוא ראלי הבריטית, שהשיקה ב-2018 דגם חשמלי חדש של אופני הכביש הקלאסיים מוסטנג. הדגם מצויד ביחידת ההנעה החשמלית החדשה שפיתחה "שימאנו" עבור שימוש משולב בכביש ובדרך חצץ ועפר.

חיישנים ייעודיים מנתחים את אופי הרכיבה ומנטרים בהתאם את אספקת הכוח, כאשר המנוע מתקשר באופן רציף עם יחידת הבקרה הדיגיטלית, גם היא מתוצרת שימאנו. לבחירת הרוכב עומדות שלוש דרגות סיוע לדיווש, וסוללת ליתיום של 400 וואט לשעה מספקת טווח נסיעה של כ-50 עד 150 קילומטר על חשמל בלבד, בהתאם לאופי ומהירות הרכיבה. המהירות המירבית מוגבלת ל-24 קמ"ש.

האופניים מגיעים עם שלדת כביש קלאסית וכידון מונמך, אך מיועדים גם לרכיבה על שבילי עפר ומצוידים בסט חסין ותואם של גלגלים וצמיגים. הם שוקלים כ-18.5 קילו ועולים באירופה 2,800 יורו.

שעון רכיבה חכם

אם כבר לרכוב בעזרת הטכנולוגיה, למה לא להצטייד בשעון מתאים? Moskito השוויצרית תכננה שעון חכם עבור רוכבים, שהחל את דרכו כמיזם קיקסטארטר לפני כשנתיים, גייס סכום נכבד ואמור להיות מושק בחודשים הקרובים.

השעון משלב אלקטרוניקה חכמה עם עיצוב רטרו של כרונוגרף אנלוגי קלאסי. בתוך גוף אלומיניום תעופתי בקוטר 44 מ"מ מותקנים שישה מנועים דו-כיווניים ממוזערים שנשלטים בידי מעבד, וכן רכיב בלוטות'. סוללת ליתיום מספקת משך פעולה של 6 עד 24 חודשים. תמצאו כאן פונקציות מקובלות כמו המהירות העכשווית והממוצעת, קבלת הודעות בטלפון ואינטגרציה עם רכיבי ניווט.

הגימיק הוא אפשרות לשלוף את השעון מרצועת היד שלו ולהתקין אותו על מנשא ייעודי, שמיועד להתחבר לכל כידון אופניים. בכך הופך השעון למעין ספידומטר של האופניים, שמראה את מהירות הרכיבה ונתונים נוספים ומשתלב בעיצוב. השעון מיוצר בשוויץ במספר צבעים והמחיר למזמינים מוקדמים עומד על 790 דולר.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד