סיכויי הערעור של דנקנר נמוכים

גם אם יתקבלו טענות דנקנר ושטרום כי עדי שלג שקרן, זה לא בהכרח יביא לזיכויים

נוחי דנקנר ואיתי שטרום / צילום: איל יצהר
נוחי דנקנר ואיתי שטרום / צילום: איל יצהר

בערעורים שהגישו לבית המשפט העליון נוחי דנקנר ואיתי שטרום על ההרשעה שלהם בהרצת מניות הם תוקפים חזיתית את עדותו של עד המדינה, עדי שלג, אבל גם אם הטענות שלהם כי שלג שקרן יתקבלו, זה לא אומר שהדבר יביא בהכרח לזיכוי שלהם.

ההרשעה של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, את דנקנר ושטרום בהרצת מניות אי.די.בי היא ארוכה, מנומקת ומבוססת על מארג ראייתי שלם, ולא רק על עדותו של שלג. יתר על כן, בהכרעת הדין, שניתנה ב-4 ביולי 2016, התייחס כבוב לטענות דנקנר ושטרום כי הם הוכיחו ששלג שיקר כשהעיד על כך ששטרום נפגש עמו ב-21 בפברואר 2012 והורה לו לבצע את הרצת המניות.

השופט כבוב כתב בהכרעת הדין: "האם היה מפגש ביום 21.2.2012 בין שלג לבין שטרום? על פניו, המסקנה המתבקשת מניתוח ראיית ההגנה היא שמפגש כזה לא נערך במקום ובשעה המצוינים על-ידי שלג. אינני מקל ראש במשמעות של ממצא זה לעניין עצם קיומה של הנחיה מפורשת מצדו של שטרום, אך האם יש בכך כדי לאיין את יתר גרסתו של שלג כעד מדינה או את גרסתו בחקירתו ברשות? התשובה לכך שלילית בהחלט".

השופט הוסיף וכתב בהקשר זה כי "בענייננו, מצאתי לקבוע כי אין זה המקרה בו הפרכת היבט מסוים בגרסתו של עד מדינה יש בה כדי למוטט את שאר ההיבטים של הודעתו ועדותו או לקעקע את מהימנותו באופן מוחלט".

דנקנר ושטרום, שבילו את השנה וחצי האחרונות כשהם חופשיים בזכות החלטת בית המשפט העליון לעכב את ריצוי העונש עד ההכרעה בערעוריהם, מתוחים מאוד לקראת מחר (ב'). הדיון בערעור עשוי להמשך עד 3 ישיבות שכבר נקבעו מראש. אגב, למרבה האירוניה, בזמן שדנקנר מעלה טענות קשות נגד עד המדינה במשפטו, ממשיך בימים אלה אחד ניר חפץ, אחד מהאנשים שהיו הכי מקורבים לדנקנר, למסור עדות בתיק 4000 כעד מדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אחרי שרכש את העיתון "מעריב" מינה דנקנר את חפץ להיות העורך הראשי של העיתון. אחרי קריסת "מעריב" התברר כי דנקנר הרבה להתערב בתכני העיתון באמצעות חפץ. נאמני "מעריב", שלמה נס וירון ארבל, כתבו כי התקופה שבה שלט דנקנר ב"מעריב" התאפיינה ב"ניהול בזבזני מחד, ועם התערבות בתכני העיתון מאידך, לצורך מציאת חן בעיני הנהלת אי.די.בי שהייתה בבעלות דנקנר".

העדות שחפץ מוסר כעד מדינה נגד נתניהו עוסקת בין היתר בחשד כי שאול אלוביץ, בעל השליטה בבזק ובאתר וואלה, דאג להעניק סיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו באתר, ובתמורה קידם נתניהו אינטרסים עסקיים של אלוביץ וקבוצת בזק. מעניין אם חפץ מוסר מידע גם ביחס לתקופה שבה נשלח על-ידי דנקנר לערוך את "מעריב".