רוזנפלד ונוה נגד דורית סלינגר: "המפקחת הגרועה בעולם"

הממונה על שוק ההון אמרה בכנס לשכת סוכני ביטוח באילת כי מבנה התגמול של הסוכנים אינו שקוף ו"מייצר הטיה" • נשיא לשכת סוכני ביטוח תקף את הרגולציה והתריע: "מהלכים חד-צדדיים ייענו בחקיקה שתגן על המקצוע"

דורית סלינגר / צלם: איל יצהר
דורית סלינגר / צלם: איל יצהר

"אני מאמינה שעל סוכני הביטוח להיות עצמאיים ובלתי תלויים", אמרה הממונה על רשות שוק ההון דורית סלינגר, במה שאמורה להיות ההשתתפות האחרונה שלה בכנס לשאת סוכני ביטוח באילת, תוך שהוסיפה כי "גם פעילות רשות שוק ההון בשנה הקרובה תשקף עמדה זו ותעסוק בעצמאות הסוכן, תפקידו כמתווך בין הלקוח לגוף המוסדי, הקשר שלו עם הלקוח ומחויבותו להליך השיווק הפנסיוני", וזאת תוך שתקפה את המוסדיים שלא אחת מזיקים ללקוחות כשהם מנסים לשמר את כספי הלקוחות אצלם ולמנוע העברתם לניהול גוף אחר. את הדברים אמרה סלינגר בכנס הפנסיוני של לשכת סוכני ביטוח באילת.

הממונה, שאמורה לסיים את תפקיד בסוף אוגוסט הקרוב בתום חמש שנים מאז החלה בתפקיד, אמרה הערב כי בקרוב תפרסם את הנוסח הסופי של ההוראות שמטרתן "לחדד את האחריות של הסוכן כלפי הלקוח וחיזוק הקשר עמו" כשהבהירה, ולא בפעם הראשונה, כי את זה היא תנחה לעשות "באמצעות שירות מתמשך וקביעת לוחות זמנים ידועים וברורים למתן מענה ללקוח". עוד הבהירה כי מבחינתה "העיקרון המנחה הוא שבכל הנוגע למבנה המוצר הפנסיוני לרבות התאמתו לחוזה ההעסקה ולהפקדות המעסיק - האחריות היא של הסוכן" בעוד ש"כל נושא שבאחריות המעסיק יטופל על-ידי המתפעל".

לארוב ולתקוף

גם נשיא לשכת סוכני ביטוח, ליאור רוזנפלד, נשא דברים בערב הפתיחה של הכנס, ואמר לסלינגר ולכל מי שייכנס בנעליה בספטמבר, כי "עם כל הכבוד ויש כבוד, הימים בהם ענף הביטוח מתנהל ב'נשלח חוזרים ואתם תתיישרו', יגיעו לסיומם. בשיתוף פעולה - נהיה שותפים, אך מהלכים חד-צדדיים ייענו בחקיקה שתגן על המקצוע". בכך הוא התייחס ללובי שמפעילים סוכני הביטוח בקרב חברי הכנסת, ושסייע להם לחסום בעבר מהלכים לשינוי מבנה העמלות שהם מקבלים.

עוד אמר רוזנפלד, במה שמתפרש כתקיפה חזיתית של הרגולציה של סלינגר, כי "תם עידן המהלומות, תם העידן בו סוכן הביטוח היה לשק חבטות. לא אתן לשום גורם לפגוע במעמדנו, בפרנסתנו ובמחויבות שלנו למען המבוטחים בישראל. האמת המקצועית לא נמצאת רק בצד אחד של המתרס. דאגה למבוטחים זה לא רק לקצץ עמלות ולהתערב במחירים, דאגה למבוטחים זה בראש ובראשונה לדאוג שיטפלו בהם אנשי מקצוע בעלי רישיון, מנוסים וישרים, סוכני הביטוח הם שומרי הסף וכך ישארו לעולם. עודף רגולציה זה דבר מסוכן שמונע צמיחה, גורם לכאוס ובעיקר מבריח שחקנים משמעותיים בשווקים רבים. לא סתם חרטה הממשלה על דגלה לטפל בסוגיית עודף הרגולציה", המשיך ותקף.

רוזנפלד גם תקף את מנהלי חברות הביטוח ואיים כי "את חברות הביטוח בנו ועד היום בונים סוכני הביטוח, אך אל לאף אחד לקחת זאת כמובן מאליו", תוך שהוסיף כי "נעשה שותפות שתהייה מודל לחיקוי לענפים אחרים".

לא רק רוזנפלד תקף את סלינגר במה שהוגדר על ידי כמה נוכחים כ'אמבוש'. האווירה כנגד המפקחת הייתה קשה, וגם יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, השתתף בערב הפתיחה ותקף את המפקחת סלינגר באומרו שהיא "תיזכר כמפקחת הכי גרועה בעולם", תוך שהוסיף כלפיה כי "נהגת בכוחניות ואגרסיביות. כל שלושה ימים יש חוזר שיוצא בתחום הביטוח. את לא מיישמת החלטות ממשלה להפחתת נטל הרגולציה".

שינויים בהליכים הפנסיוניים

בדבריה לפני כן דיברה סלינגר על שוק ההון והביטוח הבהירה כי לדעתה "לחלקים מהציבור המוצר פנסיוני אינו מוצר פשוט", מה שמחזק עוד את כך ש"הסוכן חב בחובת אמון וזהירות כלפיו (הלקוח- ר.ש.)" ולכן "הוא נדרש לבחור עבורו את המוצר המיטבי שיבטיח לו את מחייתו ואת הביטחון הסוציאלי של משפחתו לאורך תקופה ארוכה". היא התייחסה גם לאחד הממשקים הרגישים בחיים הפנסיוניים של הציבור - בעת רצון לעבור מגוף מנהל אחד לאחר, לנייד את הכספים.

בהקשר זה אמרה כי "קורים מקרים בהם ממליץ הסוכן ללקוח לנייד כספים ממוצר פנסיוני אחד לאחר אם בגלל צרכים שהשתנו ואם בגלל תנאים טובים יותר המוצעים במוצר האחר. במקרים אלו נעשים לרוב מאמצי שימור מצד הגוף המוסדי ממנו מועברים הכספים, כאשר אותו הליך שימור נעשה ללא בחינה מקיפה של צרכיו ומאפייניו של הלקוח ועלול להזיק ללקוח. על מנת לשמור על האינטרס של הלקוח, בכוונתנו לקבוע שגם בעת ביצוע הליך השימור, הגורם המשמר יחויב בביצוע הליך שיווק פנסיוני מלא לרבות מסמך הנמקה שישקף ויסביר ללקוח מדוע שימור התוכנית הקיימת מתאים למאפייניו האישיים ולצרכיו", אמרה.

בהקשר זה היא הבהירה כי "בכוונתנו לקבוע חובת המחשה, שבמסגרתה יוצגו השפעות עלויות דמי הניהול ועלויות הכיסויים הביטוחיים בתוכניות השונות המוצעות ללקוח", כשהיא מסבירה כי "שינויים אלו נועדו להגביר את המחויבות של הסוכן להליך השיווק הפנסיוני ולהבטיח שההמלצה שלו מותאמת למאפייניו וצרכיו של הלקוח הספציפי ומשפחתו ושללקוח ניתן מלוא המידע על מנת לכלכל את צעדיו".

היא גם התייחסה למבנה התגמול של הסוכנים, אחד מהנושאים הבוערים ביותר עבור הסוכנים, אגב מהלכים שהובילה לניתוק העמלות מדמי הניהול שמשלם הלקוח, באומרה כי "מבנה התגמול אינו שקוף ללקוח והוא אינו מאפשר לסוכן להעניק ללקוח best advice ומייצר הטיה למכירת מוצרים מסוימים על פני אחרים. מוצרים שבחלק מהמקרים אינם מיטיבים עם הלקוח. הנושא נמצא על שולחננו ובכוונתנו להגיע למערכת תמריצים הוגנת ושקופה, שאינה מוטה משיקולים זרים ותאפשר שתאפשר לסוכן לתת ללקוח את הייעוץ המיטבי".

לסיום אמרה: "התחלתי ואסיים בעצמאות הסוכן. בעיני עצמאות הסוכן קשורה לגמרי להענקת שירות ענייני ובעל ערך אמיתי נטול שיקולים זרים ללקוח כדי להבטיח לו ולמשפחתו ביטחון סוציאלי מירבי. ובזה אנו רואים בכם שותפים מלאים לפעילות הרשות וליעדיה".