גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חסרות תשתיות? הפתרון: בואו נקים עוד ועדה

אגף התקציבים נגד החשב הכללי? באוצר הבהירו הערב בעקבות הפרסום ב"גלובס" כי צוות התשתיות החדש שהוקם באגף התקציבים לא יתחרה בצוות העוסק בנושא בראשות החשב הכללי אלא יעבוד בכפיפות לו ● ויש גם צוות שלישי, שאותו מוביל מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר

שאול מרידור
שאול מרידור

 הקמת צוות תשתיות 2030 באגף התקציבים נעשית בתיאום עם תוכניות החשב הכללי בנושא, כך אמר הערב מנכ"ל האוצר שי באב"ד בעקבות הפרסום ב"גלובס" מוקדם יותר. לדברי באב"ד מדובר בצוות עבודה שיפעל בהתאם להנחיות וועדת ההיגוי המשותפת בראשות החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו. באב"ד הוסיף וטען כי אין כל תחרות או מתיחות בין אגף התקציבים לאגף החשב הכללי באוצר וכי שני האגפים פועלים בתיאום ובשיתוף פעולה. "גלובס" חשף היום כי במסגרת רה-ארגון באגף התקציבים החליט הממונה על האגף שאול מרידור על הקמת צוות חדש שי וביל "תוכנית עבודה להגדלה ניכרת של התשתיות במשק הישראלי".

בכך מצטרף אגף התקציבים לשני מובילי התוכניות האסטרטגיות להגדלת ההשקעה בתשתיות בממשלה: מנכ"ל משרד ראש הממשלה והחשב הכללי באוצר. ככל הידוע באוצר לא הגיעו עדיין להסכמות עם משרד ראש הממשלה בשאלה מי יוביל את הנושא - והמחלוקת מעכבת את מאמצי הממשלה להתמודד עם בעיית התשתיות החריפה. 

מצב התשתיות בישראל מככב בדוחות האחרונים על המשק שפרסמו קרן המטבע הבינלאומית וה- OECD . בשני הגופים הגדירו את מצב התשתיות בישראל כאחד הגרועים ביותר מבין המדינות המפותחות בדגש על בעיית הגודש בכבישים: על-פי ה- OECD ישראל מובילה בהפרש ניכר בין המדינות המפותחות במספר כלי הרכב לקילומטר כביש.

החשב הכללי ציין כי שווי כלל התשתיות בישראל מגיע לכ-50% מהתוצר המקומי לעומת 70% - הנתון הממוצע במדינות ה- OECD . משמעות הנתון היא מחסור מצטבר בתשתיות בסכום של כ-250 מיליארד שקל, שנוצר כתוצאה מתת-השקעה: ההשקעה השנתית בתשתיות בישראל נמוכה ב-50% מהממוצע בעולם המפותח.  

אלא שמסתבר שלפחות בנושא אחד כבר אין מחסור - בתוכניות. ב-3 לספטמבר אישרה הממשלה את התוכנית הרב-שנתית לפיתוח תשתיות, תוכנית-על המאגדת בתוכה את כל הפרויקטים בתחום התשתיות שניתן להתחיל בביצועם עד שנת 2021 בהיקף כספי כולל של 100 מיליארד שקל. חלק מהפרויקטים אמורים להתבצע בשיתוף המגזר הפרטי (PPP). הממשלה הטילה על מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר לעמוד בראש צוות ליווי ומעקב לתוכנית, בהשתתפות ראש המועצה הלאומית לכלכלה, החשב הכללי הממונה על התקציבים והיועץ המשפטי של משרד האוצר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר בפתח הישיבה כי "מסתבר שאין כתובת אחת לכל פעולות התשתיות. זה מעכב הרבה דברים ואני יכול להגיד לכם שזה מעכב גם השקעות חיצוניות".

עוד קודם לכן ביולי הקים החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו צוות בראשותו במטרה לגבש תוכנית אסטרטגית רב-שנתית להגדלת ההשקעות בתשתיות. חזקיהו אמר לאחרונה בכנס כלכלי כי עבודת הצוות, שתוצג בקרוב, תכלול רשימת פרויקטים שיהיו זמינים להשקעה בשנים הקרובות בתחומי התחבורה, האנרגיה, התקשורת המים והביוב. בנוסף צפוי הצוות להציג המלצות לשינויים מבניים ובראשם הקמת יחידה שתתכלל בין הפרויקטים השונים ותתעדף ביניהם, ותפעל ככל הנראה תחת החשב הכללי. לדברי חזקיהו יישום המלצות הצוות יאפשרו לממשלה להגדיל את ההוצאה הלאומית בפיתוח תשתיות מ-25-30 מיליארד שקל לשנה כיום ל-כ-50 מיליארד שקל לשנה ב-15 השנים הקרובות. גם בצוות שבראשות חזקיהו חברים נציגי אגף התקציבים והמועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

הקמת צוות תשתיות 2030 במסגרת אגף התקציבים כעת נעשית כחלק ממהלך רוחבי שעליו הכריז מרידור ערב חג הפסח. מדובר במהלך שנועד להביא "הישגי עומק למשק ולכלכלה הישראלית" ובמסגרתו הוקם גם צוות תוכניות אסטרטגיות שהופקד על הטיפול בסוגיות רוחביות ויהיה כפוף ישירות למרידור עצמו, וצוות שכר וכלכלה שיסייע לאגף להתמקצע בתחום השכר ובתחומים רוחביים. בראש צוות תשתיות 2030 יעמוד הרכז דור בלוך והוא יהיה כפוף לעדי חכמון סגנית הממונה על התקציבים לנושאי תשתיות, שתהיה מעתה הסגנית היחידה באגף שתנהל ארבעה צוותים.     

מלחמה פנימית על יוקרה, סמכויות ותקציבים

כל משבר הוא הזדמנות ובמקרה של משבר התשתיות מדובר בהזדמנות של פעם בדור. יוקרה, השפעה, סמכויות ובעיקר תקציבים בעשרות מיליארדים שיוזרמו בשנים הקרובות לתשתיות - כל אלה מונחים על השולחן. הושט היד וגע בם, לפני שיחטפו לך מהאגף המתחרה. קחו למשל עניין פשוט כמו החלטה על שיטת הביצוע. פרויקט תשתיות יכול להיות במימון וביצוע ממשלתי או בשותפות עם זכיין פרטי. פרויקטים מהסוג הראשון (המכונים "תקציביים") ינוהלו על ידי אגף התקציבים באוצר. פרויקטים מהסוג השני (המכונה PPP) ינוהלו על ידי החשב הכללי.

ההיגיון הפשוט אומר שבאגף התקציבים ילחצו להלאים פרויקטים בזמן שבחשב הכללי ישכנעו להפריט אותם. רק שלעתים קרובות ההיגיון עובד דווקא בכיוון ההפוך. מי שדחף לבטל את הזיכיון להקמת הרכבת הקלה בתל-אביב היה דווקא סגן החשב הכללי באותו זמן, גיל שבתאי. מי שדחף להוציא את קווי הרכבת הקלה העתידיים בגוש דן לידי זכיינים פרטיים היה דווקא הממונה על התקציבים באוצר באותו זמן, אמיר לוי. ההסבר פשוט. באגפים שונאים להתעסק בניהול השוטף של הפרויקטים אבל אוהבים לקבל הובלה ואחריות כוללת. רוני חזקיהו, לא היה בהכרח מודע לכל הדינמיקה הזו כשהחליט מיד עם כניסתו לתפקיד החשב הכללי לקחת על עצמו את נושא קידום התשתיות.

בעיתוי שבו חזקיהו בחר להקים את הצוות שלו, עמד הממונה על התקציבים אמיר לוי לפני סיום כהונתו וחזקיהו נהנה מההפקר. אבל הניצחון היה קצר ימים. חזקיהו תכנן לפרסם את תוכנית התשתיות הגדולה שלו בינואר - רק שמאז הפרסום מתעכב על רקע חילוקי דעות פנימיים באוצר וחוסר התלהבות מכיוון ראש הממשלה. הפעם תורו של שאול מרידור, הממונה הטרי על אגף התקציבים לנצל את ההזדמנות ולקבוע עובדות בשטח. אגף התקציבים לא יכול להרשות לעצמו לוותר על השליטה בתוכניות בהיקף תקציבי כל כך דרמטי ולחשב הכללי אין כרגע דגל אחר. אחרי תקופת שקט ארוכה נראה שהמאבקים בין שני האגפים הדומיננטיים באוצר עומדים להתחדש.

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט