גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי עשור טראומטי, ביוון מתחילים לראות אור בקצה המנהרה

סקרי עסקים מצביעים על פעילות, הזמנות חדשות וגיוסי עובדים ברמות שלא נראו זה שנים, וכלכלנים צופים צמיחה של 2% ב-2018

חנות מזכרות באתונה. עסקים קטנים מספקים את רוב התעסוקה במדינה / צילום: רויטרס, Alkis Konstantinidis
חנות מזכרות באתונה. עסקים קטנים מספקים את רוב התעסוקה במדינה / צילום: רויטרס, Alkis Konstantinidis

כאשר הצמיחה הכלכלית חוזרת ליוון אחרי עשור של משבר, חוזרות אליה גם חברות שהתעלמו ממנה באותו עשור. בימים אלו פתחה רשת המרכולים Spar שני מרכולים חדשים באיים כרתים וסקיאתוס, בתור התחלה להתרחבות של 350 מרכולים שהיא מתכננת ביוון.

רק לפני שנתיים הרשת ההולנדית הזו נטשה את יוון אחרי שהשותפה המקומית שלה פשטה רגל. זה היה במסגרת גל קריסות במגר הקמעונאי במדינה שהכנסת משקי הבית שלה צנחה בשליש מתחילת המשבר ב-2009.

מצבה של יוון נראה ורוד יותר היום. התמ"ג עלה בשנה שעברה ב-1.4%, העלייה המשמעותית הראשונה מאז 2007, בהובלת עלייה חדה בהשקעות. סקרי העסקים מצביעים על פעילות, הזמנות חדשות וגיוסי עובדים ברמות שלא נראו זה שנים. כלכלנים צופים צמיחה של כ-2% השנה.

10 שנים והספירה נמשכת

אחרי שפל כלכלי שהיה מהממושכים והעמוקים בהיסטוריה המודרנית, יוון מתחילה סוף סוף להתאושש. אם זה יימשך, הבראה ביוון תסיים את הפרק האחרון של משבר גוש האירו יותר מאשר הסיום המתוכנן של חבילת הסיוע הבינלאומית לאתונה בקיץ הקרוב.

"הגרוע ביותר כבר בהחלט מאחורינו", אמר פיבוס קרקיצוס, מנכ"ל Spar Hellas. מחירי הנכסים צנחו עד כדי כך שמשתלם למשקיעים לחזור, הוא הוסיף. "אם היציבות הנוכחית בפוליטיקה ובחברה תימשך, תהיה צמיחה", לדבריו.

למדינה החבולה יש עדיין כברת דרך ארוכה ללכת כדי להבריא לגמרי מעשור טראומטי. קריסת התקציב הממשלתי ב-2009 הובילה לסדרת חילוצים כספיים של גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית. משמעת תקציבית נוקשה בתמורה למלוות החירום תרמה לצניחה הכלכלית החופשית. התמ"ג היווני צנח בכ-28%. האבטלה, שנכנסה כבר לירידה, עדיין גבוהה מ-20%.

הפוליטיקה היוונית נשארה מקוטבת לחלוטין. הממשלה הטילה מסים גבוהים במיוחד על משקי בית ועסקים כדי לעמוד ביעדים תקציביים שקבעו הנושים בינלאומיים.

התקוות להבראה התבדו עד כה. פעילות כלכלית מוגברת נרשמה לפרק זמן קצר ב-2014, לפני שהיא נפלה קורבן לאי יציבות פוליטית, כאשר מפלגת סיריזה מהשמאל הקיצוני ניסתה ללא הצלחה לבטל את תוכנית החילוץ שהייתה כרוכה במדיניות צנע.

אבל היום מיישמת הממשלה בהובלת סיריזה את התוכנית של הנושים. הצנע כבר הסתיים ברובו, והוא מעיק פחות על הכלכלה. היחסים בין יוון לנושות שלה, בעיקר גרמניה, שקטים יחסית לשנים הקודמות.

"אף אחד כבר לא מדבר על גרקזיט (נטישה יוונית) מהאיחוד האירופי", אמר טסוס אנסטסטוס, הכלכלן הראשי ב-EFG Eurobank, אחד הבנקים הגדולים ביוון. "השאלה היא אם אנחנו מדברים רק על תגובה קצרת טווח של הכלכלה, או על תקופה ממושכת של צמיחה בת קיימא".

אגיאן איירליינז, חברת התעופה הגדולה ביוון, הרגישה בטוחה מספיק במארס להזמין עד 42 מטוסי איירבוס חדשים בשווי 4 מיליארד אירו (4.9 מיליארד דולר). זוהי ההשקעה הגדולה ביותר של חברה יוונית כלשהי מאז פרוץ משבר.

"בדקנו את ההשקעה הזו, ואת ההתייצבות ההדרגתית שאנחנו מרגישים כאן במשק היווני, במשך יותר משנה", אמר סגן יו"ר החברה, אפטיכיוס וסילקיס. הסיכונים לצמיחה עדיין קיימים, לדבריו, כולל קונפליקט באגן המזרח של הים התיכון, שבו המחלוקות בין יוון לטורקיה תוססות על אש נמוכה. "אבל מלבד הסיכון הזה, אני לא חושב שאנחנו נחזור לירידה הקשה של השנים האחרונות".

גם טסלה מגלה עניין

דוגמה נוספת להתעניינות המחודשת של משקיעים היא חברת המכוניות החשמליות האמריקאית טסלה, שפתחה מרכז מחקר ופיתוח קטן באתונה. לחברה זו יש מתחים כספיים משלה, אך היא אומרת שהבחירה באתונה משקפת את השילוב של השכר הנמוך ביוון וכוח העבודה המשכיל. "ליוון יש כישרונות חזקים בהנדסת רכב חשמלי ואוניברסיטאות טכנולוגיות", אמר דובר של טסלה.

עסקים קטנים מספקים את רוב התעסוקה במדינה, והם חיוניים לצמיחה. במרכז אתונה, שיעור החנויות הסגורות ירד ל-25% משיא של 33% במהלך המשבר, כאשר אמון הצרכנים מתחיל להתחזק.

"זו הפעם הראשונה שאפשר לראות שקט ויציבות", אמר אלכס לאוסיס, מנהל חנות מקוונת למוצרי בית. הוא כמעט עזב את יוון ב-2015, כשהמדינה הייתה על סף פשיטת רגל. המכירות השנתיות שלו עלו מאז ב-150%. אם העלייה הזו תימשך השנה, הוא ישקול להכפיל את מספר עובדיו. הפוליטיקאים יצטרכו לעזור לצמיחה, כי המיסוי הגבוה מדי לא יוכל להימשך כפי שהוא.

סקר שוק העבודה היווני האחרון של חברת מנפאואר מצא שכוונות גיוס עובדים חדשים הן החזקות ביותר בתשע השנים האחרונות. יותר מאחד מכל ארבעה מעסיקים יוונים אומר שהוא מתכנן לשכור עובדים ברבעון הנוכחי (השני) של השנה. רק 5% מהמעסיקים מתכננים פיטורים.

גאורגוס סטמטיאדיס, יועץ שיווק בן 56 בעל קרוב ל-30 שנות ניסיון, מצא עבודה חדשה בחברת אינטרנט בפברואר, אחרי שהעסק הפרטי שלו נמחק במהלך המשבר.

"זו הייתה ירידה ממושכת במדרון גבעה", הוא אומר. "התרגלתי ללכת למרכול עם 10 אירו ולקנות את המזון שיחזיק מעמד הכי הרבה זמן". כעת הוא יכול שוב לשלם את כל חשבונותיו. הקיץ הוא מתכנן חופשה ראשונה זה שלוש שנים.

סימני חיים במגזר הבנייה

אפילו מגזר הבנייה שגסס מראה סימני חיים. חברת ההנדסה של זיריס ציאציקס מקבלת היום הרבה יותר הזמנות למיזמי בנייה - מעסקים שמרחיבים את משרדיהם עד כמה פרויקטים חדשים של דיור.

"כולנו עדיין זהירים מאוד לגבי העתיד", אומר ציאציקס. הוא מציין שיוון זקוקה עדיין להרבה רה-ארגון, כולל בביורוקרטיה הלא יעילה שלה.

אחרי עשור שבו המדינה איבדה דור של בוגרי מכללות שנטו אותה לטובת עבודה בחו"ל, כמה צעירים מתחילים לחזור הביתה. באוקטובר חזרה לאתונה נטליה ניקולאידי, תזונאית בת 29, מאזרבייג'ן. היא אומרת שהיא ידעה שההכנסה באתונה תהיה נמוכה יותר, אבל היא חשה שיש יותר הזדמנויות.

"יש לי הרבה חברים בחו"ל וגם הם רוצים לחזור בקרוב. הם מקווים שזו תהיה השנה האחרונה שלהם בחו"ל", היא אומרת. "אני חושבת שאנחנו רואים סוף סוף קצת אור בקצה המנהרה".

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות