ניצחון ל-RGE: ביהמ"ש אישר שידור "Oboy" בסלקום ובפרטנר

המחוזי דחה את בקשת yes למנוע את שידור סדרת הנוער הפופולרית בערוץ הילדים בסלקום TV ובפרטנר TV • בין היתר נקבע כי היוצרים שעמלו על הסדרים זכאים "לקצור את פרי עמלם" • RGE: "הצדק יצא לאור, ובני הנוער זכו" • yes: "נערער לעליון"

"Oboy", סדרה ב-yes / צילום: רונן אקרמן ויוליה טייץ
"Oboy", סדרה ב-yes / צילום: רונן אקרמן ויוליה טייץ

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה ביום שישי את בקשת yes לקבלת צו מניעה שימנע את שידור סדרת הילדים והנוער "Oboy" בסלקום TV ובפרטנר TV. מדובר בניצחון חשוב ל-RGE - בעלת ערוץ הילדים וערוצי ספורט 5 - באחד מקרבות המשנה שמתנהלים בינה לבין yes מאז שלהי 2016.

השופטת נועה גרוסמן קבעה כי הצו הארעי שמנע את שידור הסדרה בערוץ הילדים המשודר כעת בסלקום ובפרטנר יבוטל בתוך 14 יום, וחייבה את yes בהוצאות משפט בסך 54 אלף שקל.

בפסק דינה הזכירה השופטת גם את העובדה שמיד לאחר החלטת בית המשפט בסוף 2016 לעצור את המשך שידור הסדרה אצל yes, החברה קיזזה באופן חד-צדדי מהתשלומים שהעבירה ל-RGE סכום של 21.6 מיליון שקל.

בנוסף התייחסה גרוסמן באופן מעניין גם לזכותם של יוצרי הסדרה "לקצור את פרי עמלם" ולזכות לכך שהסדרה שיצרו גם תשודר. לא מדובר רק בפרי כלכלי, "אלא גם רוחני - שידור הסדרה", נכתב בפסק הדין.

הדרמה המוזיקלית "Oboy" זכתה לכותרות על רקע הפופולריות שלה בקרב הילדים ובני הנוער, אך היא מהווה כאמור חלק מקרב עקרוני ומתמשך שמנהלות yes ו-RGE מאז סוף 2016, הנוגע גם לערוץ הילדים וגם לערוץ הספורט. באותה תקופה החליטו ב-yes להיפרד מערוץ הילדים ולהחליפו בערוץ אחר שמופק עבורה על-ידי חברת ההפקות של חיים סלוצקי, ובהמשך הלכה בדרכה גם הוט. כיום משודר ערוץ הילדים הוותיק, שמהווה את אחד המותגים הבולטים שהולידה הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל, דווקא בשתי הפלטפורמות הצעירות - סלקום ופרטנר - שמנסות לשבור את הדואופול של yes והוט - עניין שגם אליו התייחסה השופטת גרוסמן.

הפרידה של yes מערוץ הילדים העלתה את השאלה מה יעלה בגורלן של הפקות המקור הבלעדיות שהפיקה RGE עבור ערוץ הילדים ב-yes עם תום החוזה. על-פי החוזה המקורי, yes אמורה לקבל את הזכויות על הפקות המקור שנעשו עבורה לתקופות של בין 10 ל-15 שנה, אך כפי שהתגלה, לחוזה הזה יש גם "נספח צד", או - בשם מפוצץ יותר - "הסכם סודי" שנלווה אליו. לטענת RGE, מההסכם הזה עולה כי הזכויות להפקות הבלעדיות נשארות אצלה לאחר תום החוזה. ב-yes שוללים את הפרשנות הזאת מכל וכל.

שופט בית המשפט המחוזי אליהו בכר, שדן בזמנו בסוגיה, החליט שלא להכריע בה באותו מועד, אך עצר בינתיים את המשך שידור הסדרה, כך שאוהדיה זכו עד כה לראות רק 21 מתוך 46 הפרקים שהופקו. כעת, אם הדיון לא יימשך בערכאה נוספת, יזכו בני הנוער לצפות בסדרה במלואה בסלקום ובפרטנר.

עבור שתי הפלטפורמות הצעירות מדובר במהלך חשוב לא רק בשל העברת סדרה פופולרית אל הפלטפורמות שלהן - אלא גם ב"סימון וי" על השקעה בהפקות מקור. בניגוד ל-yes ולהוט, שתי הפלטפורמות החדשות סלקום TV וב פרטנר TV אינן מחויבות רגולטורית להשקיע בשוק המקומי, עניין שאף הביא למחאה שהובילו ארגוני היוצרים בנושא. "Oboy" נחשבת לסדרה יקרה לז'אנר, ומבחינת שתי החברות יהיה מדובר כעת בהשקעה משמעותית יחסית בתחום הפקות המקור. 

RGE יוצגה בדיון על-ידי עורכי הדין שמוליק קסוטו ורונן בוך. yes יוצגה על-ידי עו"ד גיורא ארדינסט. 

מערוץ הילדים נמסר בתגובה: "הצדק יצא לאור, ובני הנוער זכו; לאחר שהמתינו בסבלנות זמן כה רב, סוף-סוף 'Oboy' חוזרת. אנו מבטיחים להמשיך ולהביא לצופי ערוץ הילדים בסלקום TV ובפרטנר TV את התכנים האיכותיים והאטרקטיביים ביותר".

מ-yes נמסר בתגובה: "קביעת בית המשפט היא כי הצו נשאר בתוקפו למשך 14 יום מהיום, ובכוונתנו לערער בנושא לבית המשפט העליון".